در معاملات روز جاری شاهد رکورد زنی ارزش معاملات در بالاتر از سطح 1 میلیون و 200 هزار واحد بودیم. به جرات می توان گفت بهترین عملکرد سهامداران در بازار سرمایه در سال 1400 در این هفته به ثبت رسید و شاهد رشد قیمت ها و افزایش تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم اما به قدری در نیمه دوم بازار هیجان خریداران بالا بود که نه تنها نمادهای بزرگ و شاخص ساز در سقف قیمت های روزانه قرار گرفتند بلکه شاهد درخشش خریداران در تک سهم ها بودیم.

بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری در مدار مثبت  بیش از 26 هزار واحد توانست در سطح 1 میلیون و 213 هزار واحدی به کار خود پایان دهد و می توان گفت غول های فلزی «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بروی رشد نماگر بورس داشتند.

متعادل شدن و آب شدن صفوف فروش در نمادهای کوچک در این روزها موجب شده است که شاخص هم وزن هم در کنار شاخص کل به مسیر مثبت خود ادامه دهد و امروز شاهد رشد بیش از 3600 واحدی نماگر این دسته از نماهدا بودیم.

کاهش ریسک سیتماتیک انتخابات و وعده های رییس جمهور جدید تقریبا موجب ایجاد اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه شده است. بطوری که در روزهای پایانی معاملات این هفته، شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه بودیم و می توان گفت، ارزش معاملات خرد بدون احتساب عرضه اولیه روز جاری «لطیف» به بیش از 6900 میلیارد تومان به ثبت رسید.

با توجه به رکود حاکم شده در بازارهای موازی و ریزش قابل توجهی که در بازار ارز دیجیتال بعنوان رقیب اصلی بازار سرمایه این روزها شاهد هستیم، بنظر پول های پارک شده جایی برای رفتن به جز بازار سرمایه ندارند و می توان گفت، با وتجه به اصلاح عمیقی که بورس تهران تجربه کرده است و با توجه به قیمت سهم ها که در پایین ترین سطح قرار دارند، جذاب بودن آنها برای سرمایه گذاری با دید میان مدت دور از ذهن نیست و می توان در انتخاب سهم به نمادهایی اشاره کرد که بنیاد محور و eps  محور هستند.

با توجه به اینکه در موئد گزارشات ماهانه شرکت ها قرار داریم و کم کم شاهد روانه شدن عملکرد ماهانه انها به سامانه کدال هستیم،  می توان با در نظر گرفتن روند فروش و تولید آنها و همچنین چشم انداز از صنعت مورد نظر اقدام به سرمایه گذاری کنیم. برای هفته آینده نماد‌هایی که روند صعودی داشتند احتمال ریزش در آن‌ها کم است و بسیاری از سهم‌ها به مقاومت کوتاه مدت خود رسیده‌اند و اگر در بازار اصلاحی هم رخ دهد کوتاه مدت و ریزش در بازار مقطعی است .بنظر هیجان خریداران و فروشندگان به مراتب بیشتر از این هفته خواهد بود و شاهد بازار ی متعادل و مثبت بخصوص در نمادهای بزرگ و شاخص ساز باشیم.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند ازفولاد، فملی، کگل، فارس، کچاد، شستا و پارسان.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۶۴۰ نماد حاضر، ۱۳۵ نماد (۲۱ درصد) در صف خرید و ۱۶۹ نماد (۲۶ درصد) در صف فروش بودند.

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروزومدیر، اخابر، برکت، تاپیکو، کمند، بورس و حکشتی.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  خزر، بکاب، غدام، سنیر، غنوش،حپترو و ولصنم.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروزسفارس، برکت، دلقما، بورس، کسعدی، وپارس و شبریز.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروزدشیمی، قشکر، غنوش، ثفارس، غالبر، غشصفا و ثنوسا.

حال به بررسی برخی از گروه‌ها  و نمادها می‌پردازیم

در گروه بانکی  با وجود متعادل بودن بازار و گردش عرضه و تقاضا در نمادها، چشم توجه حقوقی‌ها به نماد «وپارس» دوخته بود و این نماد توانست با حجمی بیش از 7 میلیون صف خرید به کار خود پایان داد. همچنین نماد «وتجارت» در این گروه با بیش از 423 میلیون حجم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

در گروه خودرو نیز نماد «خساپا» به روزهای اوج خود بازگشت و با رکورد شکنی در حجم معاملات شگفتی افرید و توانست با حجم معاملاتی بیش از 1میلیارد و  495میلیون حجم به کار خود پایان دهد و به دوران اوج خود برگردد.  پس از خساپا نماد «خودرو» با بیش از 919 میلیون حجم معاملات در مقام دوم، بیشترین معاملات را به خود اختصاص داد.

در گروه پالایشی نمادهای «شتران» و «شپنا» بیشترین معاملات را داشتند و به ترتیب در قیمت‌های 933 تومان و 1319 تومان معامله شدند.  نماد «شبریز» نیز از این گروه در قیمت 3020 به کار خود پایان داد.

در گروه فلزات اساسی رنج کشی مثبت درنماد «فولاد» و «فملی» در نیمه دوم بازار موجب هجوم خریداران در این گروه شد بطوری که غول های فلزی بیشترین تاثیر مثبت را بروی رشد شاخص کل به ثبت رساندند. «ذوب» از همان دقایق ابتدایی با افزایش تقاضا و در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بود و توانست خریداران خود را تا پایان معاملات روز جاری در انتظار بگذارد.

در گروه دارویی نیز شاهد رشدی قابل توجه بودیم به طوری که نماد «برکت» پس از یک دوره رکود توانست ارزش معاملات بیش از 246 میلیارد را به خود اختصاص دهد و با رشدی 5درصدی در قیمت 3887 تومان و همچنین با بیش از 12 میلیون حجم صف خرید به کار خود پایان داد.

اتفاقات مهم روز جاری

۱قپیرا: افزایش سرمایه ۱۱۶۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها ثبت کرد.
۲- کشت و صنعت مجتمع امداد سپاهان گلدشت با نماد زسپا‌ها درج شد.
۳سفاسی و دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارایه خدمات.
۴فاذر و شفاف سازی در خصوص هزینه استهلاک دارایی.
۵-نفت برنت ۷۵ دلاری شد.
۶- رئیس هیات مدیر‌ه انجمن صنفی گاوداران از تعیین قیمت ۶۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیر خام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری خبر داد.
۷-عرضه اولیه لطیف فردا انجام خواهد شد.

8-رویترز: تولید روزانه نفت ایران به ۳.۶ میلیون بشکه می‌رسد.
۹وبصادر در تلفیق به سود خالص ۷.۲۰۷ میلیارد تومانی رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشدی ۴۹۰ درصدی را تجربه کرده است.
۱۰- بیمه ملت اعلام کرد: شرکت با ۵۲۵ درصد رشد به سود خالص ۶۴۰ میلیارد تومانی رسیده است.

 

جمله طلایی روز:

لحظه‌ای که خودت رو متعهد به هدفی می‌کنی و شروع به کار کردن براش می‌کنی، همه اتفاقات خوب تو زندگیت شروع میشن.

امتحانش کن...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه را در گفتگو و مصاحبه بخوانید.