سوگیری معاملاتی ابهام گریزی :

 

تعریف سوگیری ابهام گریزی : 

تمایل به پذیرش ریسک در انسان ها در مواجهه با احتمالات نامشخص کم است یا در واقع افراد اصلا از خود تمایلی نشان نمیدهند ، زیرا در این مواقع با تشدید وضعیت تردید داشتن در مواقع حساس تمایلی در انسان شکل میگیرد که به آن ابهام گریزی گویند .    

ابهام گریزی در بازار :   

بر این اساس افراد غالبا تصمیمات خود را بر اساس احتمالات ذهنی خود لحاظ میکنند . البته این موضوع به توانایی ذهنی افراد بستگی دارد ، در افراد ماهر مطلوبیت بر سرمایه گذاری در مواردی است که تحت تاثیر رویدادهای مبهمی که با اعتقاد قوی می توانند روند آن را پیش بینی نمایند میپردازند ، مثلا در روز جاری با زمزمه های افزایش نرخ برخی از محصولات گروه خودرویی برخی از سرمایه گذاران پیش بینی آتی این گروه را مثبت تلقی میکنند و همانطور که در روز جاری دیدیم میل به خرید در این گروه افزایش یافت .گروه خودرویی ها تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله اقدام نماد خبهمن  به خرید بلوک 3 درصدی ایران خودرو ،اعلام مدیر عامل  ایران خودرو در مجمع عمومی بدین شرح که : قیمت محصولات ما تغییر پیدا کند قطعاً قیمت سهم در این محدوده‌ها نخواهد ماند. علی الخصوص پس از اعلام بر صدور رای تجدیدنظر شورای رقابت، به نفع گروه بهمن و کروز، پیش بینی میکردند که برخی از نمادها مانند وبهمن، خبهمن و برخی از قطعه سازان انحصاری با معاملاتی رو به رشد همراه گردند . که در روز جاری شاهد به سزای این نماد بوده ایم . هم چنین سایپا تحویل خودرو شاهین به مشتریان را عمدا به تعویق انداخته است که این اتفاق نیز باز هم به شایعات افزایش قیمت آن ها دامن زده است و موج تقاضای بیشتری را در این گروه به وجود آورده است .

نقشه بازار

پس بر این اساس افراد ماهر به پیش بینی های خود حتی بر اساس دیده هایشان بیشتر از شرط بندی در رویدادهای تصادفی  که احتمال آن ها مشخص است بها میدهند اما افرادی که دارای مهارت نیستند بر روی رویدادهای شانسی بیش از پیش توجه میکنند می نمایند . به این اتفاق اثر کاردانی گویند

هم چنین افراد در شرایط نامعلوم به احتمال زیاد نرخ بازدهی بیشتری را در ذهن خود مجسم میشوند ، ابهام گریزی موجب کاهش تنوع بخشی نیز میگردد مثلا شخصی که بنیادی کار میکند بازدهی بیشتر را در سهم هایی که بنیاد قوی دارند میبیند تا سهم های تکنیکال ، در نتیجه شاید در بازده زمانی کوتاه تر سهم تکنیکال بازده بهتری از سهم بنیادی کسب کند (البته که در طولانی مدت باید مکمل یکدیگر باشند )

فخوز

ثامان

مثلا در مثال زیر دو نماد فخوز و ثامان را با یکدیگر بررسی نموده ایم نماد فخوز با بنیادی قوی ازمیانه های برج  12 سال 1401 تا کنون با گذشت فراز و نشیب های فراوان به همان قیمت 349 هزار تومان باز گشته است اما در نمادی به نام ثامان از همان میانه های اسفندماه تا کنون با رشدی معادل 261 درصد به قیمت بیش از 4 هزار تومان رسیده است سهمی که حتی بنیاد قوی نیز ندارد ایم مثال به صورت عکس نیز امکان پذیر است . البته با توجه به آنکه صنغت فولاد و شیمیایی ها و پتروشیمی ها درگیر داستان نرخ خوراک بوده اند شایدبهتر باشد نمادی دیگر هم  مثال بزنیم) نماد دتوزیع ازگروه دارویی از میانه های برج 12 تاکنون با افت بیش از 6 دردی همراه گشته است  سهمی که بنیادی قوی نیز دارد .

دتوزیع

 

پس بر این اساس و قانون کاردانی بهتر است تا حواستان به چاله هایی مانند خبرگی و کاردانی در بازار باشد تا مبادا این سوگیری ابهام گریزی مانع از سرمایه گذاری در صنایع مستعد رشد دیگر در شما گردد و نتوانید از فرصت های حاضر در بازار استفاده نمایید و به تعدد معاملات بیش از حد لازم و یا عدم تنوع بخشی رو آوریم .   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    نگاهی برآنچه در بازار امروز گذشت....

تا حدودی به پایان شهریور ماه در حال نزدیک شدن هستیم و دیگر خبری از آن خوش‌بینی اوایل شهریور نیست. با این حال اکثر به نظر میرسد که بازار جایی قرار گرفته که فروشنده خاصی وجود ندارد ،در مجموع بازار سهام تنها بدنبال شرایط مناسب و فضای اعتمادسازی برای ورود پول های پارک شده است.با این وجود شرایط جدید بازار خودرو و ترس از افزایش قیمت مجدد آن می تواند بخشی از سرمایه را به این بازار جذب نماید انتظارات برا ی افزایش قیمت دلار نیز می تواند بخشی دیگر از سرمایه را به خود جذب کند با افزایش قیمت دلار بازار می تواند رشد یابد . با این وجود باید دید چه خواهد شد ..

بازار بورس تهران با رشد بیش از 4 هزار واحدی در روز جاری و با تاثیر از نمادهای شستا و خودرو به پایان رسید ، با وجود آنکه شستا هم چنان در صفر تابلو باقی مانده است اما داستان تجدید ارزیابی زیر مجموعه های شستا هم چنان در صدر توجه قرار دارد از سوی دیگر خودرویی ها با داستان های افزایش و تغییر نرخشان از صنایع مورد توجه بازار قرار داشتند بگوییم از معاملات شوینده های جذاب مانند نماد شپاکسا : با توجه به توافقی شدن نرخ گذاری  پودرهای شوینده از جمع کالاهای مشمول قیمت گذاری ، این محصولات به نرخ‌گذاری آزاد نزدیک‌تر گشتند . در روز جاری نیز نماد شپاکسا ، ساینا توانستند در این گروه مورد توجه واقع گردند .

 

   ورود و خروج پول

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بررسی بازار / همه چیز در بازار نسبی...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 10:55
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47
پشیمانی در بازار دیگر سودی...
توسط مرسده گونه 19 مهر 1402 ساعت 11:50
پیش بینی بازار / بازگشت شاخص به محدوده...
توسط مرسده گونه 18 مهر 1402 ساعت 07:31