نمونه ی شرح شده در  بازار : 

 با توجه به اتفاقات اخیر، این چنین می توان گفت : با افزایش ریسک سیستماتیک کشور و جنگ صورت گرفته میان غزه و اسرائیل مشاهده شد که بازار به صورت هیجانی با موج شدیدی از عرضه در بازار همراه شد با وجود آنکه بازار میدانست که  این تنها یک موج موقت و گذرا خواهد بود اما  بازار با سطح عظیمی از خروج پول همراه شد اگر چه احتمالات جنگ می توانست بعد های دیگر بیاید و داستانی جدی تر شود اما از این اتفاقات در بازار کم مشاهده نشده است و همیشه تاثیری گذرا بر شرایط سهم ها گذاشته اند پس از آن روزها دو روزی ایست که بازار مجددا مثبت و با رشد سهم ها همراه شد. 

شاید بخواهید بدانید تاثیر این اتفاق بر بازار چیست ؟ سوگیری محافظه کاری روزهاست که فضای بازار را در بر گرفته است اشخاصی که تنها بر این اساس و با ضرر سهم های خود را فروختند درگیر این سوگیری و خطای اقدام گشتند و می توان فرض کرد پس از دو روز مثبت حس پشیمانی در دل آن ها حس شود

 

سوگیری معاملاتی پشیمان گریزی :

این سوگیری بیشتر در افرادی خود را نشان میدهد که از ندامت و پشیمانی بیزار و گریزانند و به این دلیل از اقدامات قاطعانه پرهیز میکنند زیرا نمی توانند به نتیجه ای کم قانع باشند و ترس از این موضوع را در ذهن خود دارند که تصمیم آن ها اشتباه از آب دربیاید . این سوگیری موجب میگردد تا سرمایه گذاران به سرمایه گریزی زیان ده خود ادامه دهند تا از این طریق از نتیجه ی تصمیم اشتباه خود سرباز زنند و به سمت محافظه کاری و عقب نشستن تمایل بیابند در حالی که باید به مدیریت سرمایه بپردازند .

افرادی که تحت تاثیر این سوگیری قرار دارند دو نوع اشتباه رایج را انجام میدهند 1-خطای اقدام 2- خطای غفلت ، خطای اقدام همان طور که از نامش پیداست موجب میشود تا اقدام نابجایی صورت گیرد خطای غفلت نیز موجب میگردد تا فرد دچار سکون و بی تحرکی گردد .

این حس ندامت و تاسف موجب میگردد تا بیشترین خسارت به فرد وارد گردد .

این عامل که بسیار شایع است موجب میگردد تا فرد یا به موقع نفروشد و دچار حس پشیمانی گردد یا این حس یه دلیل نخریدن به موقع سهم و جاماندن او باقی بماند و یک فرصت سرمایه گذاری خوب را از دست بدهد .

 در هنگام مواجهه با این سوگیری این ضرب المثل را در ذهن داشته باشید :

نخستین ضرر همیشه بهترین ضرر خواهد بود این جمله این نکته را خاطر نشان میکند که بعد از تصمیم برای سرمایه گذاری در یک سهم زیان آور بهترین کار آن است که جلوی زیان در همان ابتدای کار گرفته شود  و از سمتی دیگر شما هیچ گاه از سود بردن آسیب نخواهید دید پس با اتکا به این جمله نباید اجازه ی از دست رفتن یک سهم سود آور شوید .

 

 البته در این رشد چند خبر دیگر نیز بی تاثیر نبوده اند از جمله :

درخواست خودروسازان از شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا و دیگر تجدید ارزیابی دارایی در کمتر از 5 سال نسبت به تجدید ارزیابی قبلی بر این این اتفاق خودرو و سایپا بزرگان این صنعت سال آینده می توانند به تجدید ارزیابی بپردازند ، در خصوص بانکی ها نیز میتوان این چنین گفت : با خبرهای fatf و هم چنین تجدید و گزارشات در باب نمادهای این گروه به نظر میتوانند بانوسانات جالبی همراه گردند. پس به صورت کلی اگر چه باید جریان کلی بازار و وضعیت ثابت تکنیکالی شاخص کل مشخص گردد اما به صورت کلی سیگنال های موجود در بازار سیگنال های خوبی هستند که می توانند در صورت آغار رشد مجدد شاخص کل دل سهامداران سهم فروخته را بسوزاند . 

با این وجود بازار تحت تاثیر عوامل گوناگونی است همانطور که در روز جاری بازار سهام با شاخص هایی مثبت به پایان رسید اگرچه در نهایت از رشد 6 هزار واحدی آن کاسته شد و به 5 هزار واحد رشد بسنده کرد از اتفاقاتی که موجب افت شاخص گشت می توان به لغو شدن معافیت های مالیاتی حاصل از  فرآورده های نفتی گازی و پتروشیمی اشاره نمود  . در انتهای بازار نیز از کلیه ی بازار ها خروج و به صندوق های درآمد ثابت ورود پول صورت گرفت . پس در هر شرایطی از بازار دو نکته ی فروش و خرید به موقع را به یاد داشته باشید و از قبول زیان نترسید . 

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26