بررسی بازار : 

شاخص کل با رشد بیش از ۳۲ هزار واحدی و شاخص کل هم وزن با رشد ۰.۶۸ درصدی به ارتفاع ۷۰۵ هزار واحدی رسید. همانطور که پیش بینی کرده بودیم روز گذشته با عرضه ی صف های خرید به پایان رسید اما شاخص‌های بازار برای چهارمین روز معاملاتی با رشد همراه گشتند .

نرخ خوراک : 

در روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اعلام کرد که نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یکسال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت است این خبر یکی دیگر از سیگنال های مثبت برای بازار به شمار میرود . با وجود آنکه چالش های نرخ خوراک از سر بازار سرمایه در حال برداشتن شدن است اما چالش های خودرویی ها هم چنان ادامه دارد ، 

خودرویی ها : 

نماد خبهمن سهامدار شرکت ایران خودرو شد این نماد  بلوک ۳.۳۶ درصدی خودرو را از بانک صادرات خرید کرده و گفته میشود به دنبال خرید بلوک دیگری است که متعلق به تجارت است. از سویی دیگر با توجه به تکذیب تامین ارز خودروسازان از صادرات خود توسط معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، بنابراین هیچ گونه آزاد سازی قیمت خودرو در دستور کار نبوده و کما فی السابق شورای رقابت مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود.هم چنین بر طبق خبری از تسنیم مبنی بر آنکه : رئیس هیات عامل ایدرو از تشکیل کمیته‌ای برای واگذاری سهام خودروسازان خبر داد. بابک احمدی، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، درباره اقدامات انجام‌گرفته برای واگذاری سهام خودروسازان گفت: ما در حال اجرای مرّ دستور رئیس‌جمهور هستیم؛ کمیته‌ای تشکیل دادیم و تمامی ارکان ذیربط را جمع و برنامه اجرایی را آماده کردیم. وی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های ذیل خودروسازان، ادامه داد: در دستور رئیس جمهور دقیقا اولویت با واگذاری سهام چرخه‌ای است؛ یعنی اولویت اول ما واگذاری سهام اصطلاحا تودلی خودروسازان است زیرا این رفتار بسیار اشتباهی بود که در گذشته رخ داده بود. این سهام در اولویت واگذاری است و اگر این اتفاق رخ دهد، عملا دولت دیگر مدیریت این‌ها را برعهده نخواهد داشت و مدیریت واگذار می‌شود.

بررسی شاخص :

واگرایی مثبت ایجاد شده در شاخص کل موجبات استمرار این روز های مثبت را به وجود می آورد با این وجود عرضه در برخی از صنایع و حتی در کلیت بازار نیز با استراحتی موقت در این مسیر صعودی امری طبیعی است ، چند صنعت پتروشیمی ها شیمیایی ها و قندو شکری ها می توانند در صدر توجهات روز جاری قرار گیرند .با توجه به  فرمولی شدن نرخ خوراک و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران روز جاری متعادل مثبت پیش بینی میشود. 


   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20