بررسی صنایع پراتفاق در روز جاری :

کشاورزی دامپروری : نمادها در این صنعت با افزایش تقاضا همراه گشتند

از جمله اخبار موثر : 1- سند پروژه همکاری‌های فنی پسته بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) امضا شد.2-نرخ مصوب ۵۰ نوع میوه و صیفی برای فروش در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به صورت عمده اعلام شد، این نرخ‌ها ملاک قیمت‌گذری در خرده فروشی‌های سطح شهر است.

2-بانک مرکزی از بخشودگی کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از بلایای طبیعی و امهال اصل تسهیلات آنها تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال به مدت ۳ سال، خبر داد.

3-مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی بیش از ۷.۵ میلیون تُن گندم از نیم میلیون کشاورز در ۴ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این میزان خرید نسبت به ۴ ماه نخست سال گذشته با یک میلیون و ۶۲۷ هزار تُن افزایش، بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

4-طرح شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی به زودی آغاز می‌شود

پیش بینی روند متعادل مثبت می باشد 

خودرو و قطعات آن:  نمادها در این صنعت برخلاف آغاز مثبت ابتدایی متعادل پایان یافتند این صنعت هم چنان درگیری های خاص خودش را در خصوص قیمت گذاری ، تحت تاثیر بودن قیمت دلار ،تخصیص ارز بیشتر برای واردات هر دستگاه خودروی کامل ،  عرضه ی خودرویی ها در بورس کالا و درگیری های شورای رقابت را دارد . خودرو در طی سال های متوالی و واردات صورت گرفته با توجه به عوامل موثر بر آن با رشد بی رویه ی قیمت مواجه گشته بود که آن را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای بدل ساخته بود اما در ایام اخیر شاهد افت قیمت بازار خودرو بوده ایم

در این خصوص می توان به  اخبار موثر بر این صنعت اشاره کنیم  :

1-مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: سیاست‌های افزایش تولید و شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه، موجب شده، قیمت خودرو در بازار کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی داشته باشد. 

2-جلسه ۳ ساعته خودرویی مجلس/ هیچ سیاست روشنی برای ساماندهی صنعت خودرو نیست

پیش بینی روند متعادل می باشد 

 

پتروشیمی: نمادها در این گروه روز متعادل مثبتی را به پایان رساندند 

از جمله اخبار موثر :

1- منابع تبصره ۱۴ با احتساب نرخ خوراک گاز ۷ هزار تومانی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و به ازای هر هزار تومان کاهش در نرخ گاز خوراک صنایع، ۳۷ هزار میلیارد تومان به این کسری افزوده خواهد شد.

2-اگرچه سخنگوی دولت صریحاً تغییر نرخ گاز خوراک صنایع را تکذیب کرده است، اما این روزها شاهد انتشار اخبار و شایعاتی در خصوص تغییر نرخ گاز خوراک صنایع در رسانه‌ها هستیم که مشخصاً هدفی جز سلب اعتماد سهامداران ندارد.

3-پورابراهیمی: احتمالا مصوبه نرخ خوراک لغو خواهد شد ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:پیش‌بینی می‌کنیم تا یک هفته آینده مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌هایی که توسط دولت تنظیم شده، لغو شود.

4-حاکمیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تعیین قیمت یوتیلیتی‌ها قطعی شد

5-طغیانی: نرخ خوراک باید براساس فرمول تعیین شود.

پیش بینی روند متعادل می باشد 

 

 پیش بینی بازار روز جاری: 

شاخص کل در روز گذشته با رشد بیش از 21 هزار واحدی به پایان رسید ارزش معاملات خرد هم چنان سطح بالایی را تجربه نکرده است با این وجود معاملات مثبت دو روز اخیر کمی وضعیت بازار را بهتر ساخته است، پیشنهاد الزام تجدید ارزیابی و لزوم انعکاسی از قیمت گذاری دستوری در گزارش شرکت ها موجب شفافیت و بروزرسانی هر چه بهتر صورت های مالی شرکت ها میگردد و این اقدام مثبتی برای بازار به شمار میرود از سویی دیگر مخابره ی احتمال تجدید نظر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها می تواند سیگنال مثبتی برای بازار و معاملات روز جاری به شمار رود.

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 



بازار با خبر هم جایی نمی...
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 14:42
توانی برای بازار نمانده...
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 14:57
تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37