به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز شنبه 3 تیر  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

نمادها در پیش گشایش : برترین تقاضا شامل نمادهای نیان شهر سهرمز و در سمتی دیگر نمادهای شلعاب شهر حشکوه فلات قرار داشته است

با بازاری قرمز به استقبال تابستان رفتیم

شاخص کل مثبت آغاز به کار کرد اما با توجه به افزایش عرضه در نمادها انتظار میرفت مانند شاخص کل هم وزن و فرابورس با معاملاتی منفی همراه گردد که همین طور نیز گردید ،  از جمله نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای گروه خودرویی بودند هم چنین با گذشت 10 دقیقه از بازار با انتقال پول از سهام و صندوق ها همراه بودیم افزایش عرضه در گروه هایی همچون خودرو_قطعات حمل_نقل  سرمایه_گذاری مشاهده میشد و ارزش_معاملات_خرد نیزهم چنان کاهشی و بازار با خروج پول دنبال میگشت نمادهای  خودرو خزامیا  فولاد بیشترین تاثیر منفی و همچنین نمادهای وغدیر ذوب یآبیک بیشترین تاثیر مثبت  را بر  شاخص_کل داشته اند .

map

پس از گذشت دو ساعت از بازار :

هم چنان انتقال پول از بازار ادامه داشته است ، در گروه خودرویی ها با عرضه ی شدید در نمادها همراه بوده ایم ، بزرگان خودرویی در نبود نماد خساپا با معاملاتی منفی همراه بوده اند خساپا نیز که با خبر افشای اطلاعات بسته گشته بود در راستای پرداخت بخشی از مطالبات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که  بموجب توافقات صورت گرفته فیمابین سایپا و سازمان مذکور بوده است گفت : به اطلاع می‌رساند "شهرك شالی" با پلاك ثبتی 13/17 به ارزش كارشناسی 2،428،500 میلیون ریال به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار گردید. معامله مشمول ماده 129 بوده که با رعایت ضوابط مفاد ماده مذکور قانون تجارت انجام می گردد ،از سویی دیگر نماد خکاوه با خبر شفاف سازی شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر موارد مطرح شده در مجمع عمومي عادي ساليانه چنین  منتشر نمود که به استحضار می رساند عطف به نامه پيگيري شماره 1041852 مورخ 30/03/1402 آن مديريت درخصوص مباحث مطرح شده در مجمع عمومي عادي ساليانه براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1401 بدينوسيله توضيحات تکميلي جهت ارائه به سهامداران شرکت به شرح ذيل ارائه ميگردد. 1- با توجه به مجوزهاي اخذ شده، کليه قطعات منفصله محصولات توليدي از شرکت سايپا خريداري گرديده و اين شرکت خريد مستقيم از طرف خارجي ندارد. 2- هماهنگونه که در مجمع نيز ذکر گرديد و سوال عمده سهامداران نيز بوده افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي و مازاد تجديد ارزيابي دارائي ها در دستور کار هيئت مديره شرکت قرار گرفته که پس از بررسي و امکان سنجي اجراي طرح افزايش سرمايه به محض نهايي شدن ، اطلاع رساني لازم از طريق سامانه کدال به سهامداران محترم صورت خواهد پذیرفت.  در گروه بانکی ها نیز نمادهای وبملت پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه مبني‌بر تقسيم سود نقدي و عمومي فوق‌العاده و عمومي عادي بطور فوق‌العاده و نماد وتجارت پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و عادي به طور فوق‌العاده بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج آماده انجام معامله خواهند بود .

50 دقیقه از بازار سپری شد :

شاخص ها همچنان با کاهش همراه بوده اند شاخص_کل بیش از 8 هزار واحد، شاخص_هموزن بالغ بر 3 هزار واحد و شاخص فرابورس 173 واحد افت داشته اند. نمادهای فولاد، فملی، فارس، خودرو، اخابر و شبندر بیشترین تاثیر منفی و کچاد عمده ترین اثر مثبت را بر نماگر بورس داشته است

ورود و خروج پول :

در ساعت 09:30 خروج حدود 77 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 194 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 291 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم 

بازدهی صنایع :

اگر بخواهیم در خصوص بازدهی صنایع در ماهی که سپری شد سخن بگوییم صنایع سیمانی بیمه سرمایه گذاری استانی ،  لبنی ها (با خبر افزایش نرخ )و صنعت کشتیرانی و نساجی ها  دارای بازدهی مثبت بوده اند و سایر صنایع از جمله بزرگان با معاملات و بازدهی های منفی در خردادماه پایان یافتند از دیدی دیگر نیز استمرار خروج پول از بازار به یک معضل تمام نشدنی بدل گشته است که  بیشترین میزان آن به روز 7 خرداد ماه 1402 تعلق داشته است حال با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار و ریسک های سیاسی نامشخصی که بازار به چشم دید صنایع دلاری با ریزش همراه بوده اند و حال روزهایی را شاهد هستیم که انتطار رشد از ریالی ها به گوش خواهد رسید بازدهی سیمانی ها و انبوه سازی ها که در این روزها از کسی پنهان نموده و هنوز هم به رشد خود حتی در تیر ماه ادامه می دهند صنایع بانکی و دارویی ها می توانند دو صنعت مورد توجه بازار قرار گیرند و آزاد شدن پول های بلوکه شده نیز می تواند بر صنعت بانکی اثر گذار باشد در صنعت دارویی ها نیز تصویب تعرفه خدمات دارویی ۱۴۰۲ در هیئت دولت و تغییرات آن می تواند بر این صنعت اثر بگذارد . شاخص صنعت سرمایه گذاری نیز با توجه به سایر شاخص ها هنوز جای رشد بسیاری دارد و جو مناسبی برای سرمایه گذاری دارد . از جمله اتفاقات مهم روز جاری و مهم برای بازار و گروه های پتروشیمی و پالایشی تغییر نرخ ارز مبنای محاسبات نرخ پایه عرضه فرآورده ها در بورس کالا از ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۷۹۰۰ تومان بوده است این اتفاق از جمله اتفاقات مثبت در بازار در این ایام قرمز به شمار میرود .

 

transaction value

 

از جمله خبر در رابطه با این موضوع می توان به مورد زیر اشاره نمود :

نرخ ارز محاسباتی برای فراورده های ویژه پالایشگاه که در بورس کالا فروخته می شود، به 38000 تومان تغییر پیدا کرد. به این تربیت مثلا قیمت پایه ی لوبکات که حدود 12 هزار تومان برای هر کیلو بود،  به حدود 16500 تومان برای هر کیلو افزایش پیدا می کند. ظاهرا در نامه ای که زده شده، به نرخ تسعیر نفت تحویلی به پالایشگاه ها و همچنین نرخ فراورده های اصلی مثل بنزین اشاره نشده است. به این ترتیب می توان گفت، پالایشگاه ها نفت را با دلار 28500 تومان دریافت می کنند و 80 درصد محصول را با نرخ 28500 و 20 درصد را با نرخ 38000 تومان به فروش می رسانند. ادامه این رویه به شدت می تواند سود این شرکت ها را بالا ببرد. البته اگر نرخ ارز برای نفت و فراورده های اصلی هم بالا می رفت، در نهایت سود پالایشگاه ها نسبت به حالت قبل بیشتر می شد، اما این شرایط به شدت می تواند سود مناسب عاید پالایشگاه ها بکند. سودی که ناشی از دولت نیز نیست. | فردانامه

در پایان :

10 سهمی که با بیشترین خروج پول همراه بوده اند شامل نمادهای فالوم، ثفارس، بپاس، شستا، خزامیا، خعمرا، وسینا، خدیزل، حکشتی، وپاسار و 10 سهمی که با بیشترین ورود پول همراه بودند شامل نمادهای سهرمز، سابیک، فاراک، ولصنم، غویتا، سبجنو، وپترو، مبین، ثجنوب، عالیس بوده است .

شاخص کل با افت 11 هزار و 282 واحدی به ارتفاع 2,162,611 کاهش یافت. نمادهای  "وبملت" "فولاد" و "فارس" بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند. 

stockindex14020403

بیش از 50 درصد نماد ها با معاملاتی منفی همراه بوده اند .

 شاخص‌ هم وزن نیز 0.42 درصد کاهش داشت.

شاخص فرابورس با کاهش 180 واحدی به 27 هزار و 818 واحد رسید.

ارزش معاملات بازار بورس در پایان روز جاری به حدود 5 هزار و 413 میلیارد تومان رسید.

حقوقی ها 437 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید به عمل آورده اند 79 درصد سهم حقیقی ها از خرید و 87 درصد سهم حقیقی ها از فروش بوده است.

real to legal

تعداد نماد های مثبت 305 (43 درصد) نماد و تعداد نماد های منفی 412 (57 درصد) بود

positive to negative

93 نماد با صف خرید و 57 نماد با صف فروش همراه بودند

sell buy

 

خلاصه بازار : 

changedata

 

و در اخر با توجه به نکات گفته شده شاید بهتر باشد به چند سوال به خود پاسخ دهیم تا چگونه در روزهای منفی دست به معاملات هیجانی نزنیم ؟ در این رابطه می توان گفت : در ابتدا باید تصمیم بگیریم که بر چه اساس به خرید و فروش میپردازیم ؟ آیا شرایط بازار را در نظر میگیریم؟ چه استراتژی برای معاملات خود لحاظ میکنیم؟ آیا به آن پایبند می مانیم ؟ ما در جایی متحمل ضرر میشویم که به خود و استراتژی معاملاتمان پایبند نمانیم 

برخی قیمت های مهم :

1402/04/03

    49,380 :::دلار سبزه

    47,020 ::: دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی

    49,330 ::: دلار هرات

    41,160 ::: دلار مرکز مبادله

    54,020 ::: یورو

    62,910 ::: پوند

    13,350 ::: درهم امارات

    1,500 ::: لیر ترکیه

    28,850,000 ::: سکه امامی

    25,800,000 ::: سکه تمام بهار آزادی

    15,769,000 ::: نیم سکه بهار آزادی

    10,739,000 ::: ربع سکه بهار آزادی

    2,341,200 ::: گرم طلا ۱۸ عیار

    1,921 ::: اونس جهانی طلا

در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 

پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

جمله ی طلایی :

از میانِ این بُرِشِ کوچکِ زمان، هماهنگ با طبیعت بگذر و با وقار به آرامگاهِ ابدی برو ...

همچون افتادنِ زیتونی رسیده، در حالِ ستایشِ زمینی که از آن تغذیه کرد و قدردانِ درختی که موجبِ رشدش شد ...

 

مارکوس اورلیوس




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
سایه ترس همچنان بر بازار حاکم...
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 14:57
رشد در سایه خودرو
توسط محمدباقر سلیمانی 14 آذر 1402 ساعت 14:55
گزارش روز / بازار مثبت و باز هم فروش...
توسط محمدباقر سلیمانی 13 آذر 1402 ساعت 16:07