به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز دو شنبه 18 اردیبهشت ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

حدود 500 صف فروش در مجموع به ارزش 5,1 همت، صدرنشین ها: در این مرحله شامل نمادهای ثشاهد، ثفارس ثبهساز، خودرو و گدنا و در سمتی دیگر 50 صف خرید با صدرنشینی نمادهای  وملی، وبرق، خکمک، پی_پاد و خوساز بوده اند .افزایش عرضه  در اکثر نمادهای  گروه هایی همچون  خودرو  فلزات_اساسی سیمان  بانکی سرمایه_گذاری غذایی ساختمانی مخابرات  فراکابی دیده شد ، شاخص کل با افت بیش از 56 هزار واحدی آغاز به کار کرد هم چنان بازار سرمایه قرمز به فعالیت خویش ادامه میدهد از تمامی موارد اعم از سهام حق تقدم و صندوق ها ورود پول صورت گرفت . نمادهای فملی فولاد کچاد شستا  شبندر بیشترین تاثیر منفی   را بر  شاخص_کل بوده اند .

پس از گذشت 20 دقیقه از بازار :

شاخص_کل با افت بیش از 80 هزار واحد از ارتفاع خود به کانال 2,3 میلیون واحد در محدوده 2 میلیون و 359 هزار واحد قرار داشت..شاخص_فرابورس نیز با افت بیش از 1,128 واحد همراه شدشاخص_هموزن نیز بالغ بر 27 هزار واحد در سطح 812 هزار واحد افت را تجربه کرد .

نقشه ی بازار :

 

www.padash.ir

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار :

ورود پول یه صندوق های درآمد ثابت صورت گرفت .افت 106 هزار واحدی در کمتر از یکساعت ابتدایی معاملات روز جاری اتفاق افتاد .

با گذشت یک ساعت از بازار :

شاهد شکسته شدن رکورد سقوط شاخص بازار در یک روز بودیم شاخص_کل در حدود 110 هزار واحد سقوط ،معادل 4.5 درصد را تجربه کرد .

با گذشت یک ساعت و 40 دقیقه از بازار :

92 درصد از معاملات روز جاری با معاملاتی منفی و تنها 51 نماد معاملاتی مثبت داشته اند 564 نماد با صف فروش دنبال میشدند .شاخص_کل بیش از 118 هزار واحد افت  معادل 4,84 درصد ریزش را تجربه کرد و شاخص هم وزن حدود 34 هزار واحدی افت رداشته است ، ارزش_معاملات-خرد نیز به بیش از 7 همت رسیده بود  هم چنان خروج پول از بازار ادامه داشته است .

پس از گذشت دو ساعت و نیم از بازار :
افت شاخص کل از 5 درصد هم عبور کرد شاخص کل  تا ارتفاع 2 میلیون و 317 هزار واحد افت یافت و حقیقی ها بالغ بر 3700 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند هم چنان ارزش معاملات از روزهای گذشته کمتر بوده است . سازمان می توانست بازار را بسته و معاملات را متوقف کند

ورود و خروج پول :

در ساعت 09:30 خروج حدود 1522 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 3038 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 3441 میلیارد تومانی پول_حقیقی راشاهد بودیم 

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

در پایان :

شاخص کل با افت بیش از 125 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 314 واحدی همراه شده است بازار سرمایه با افت 5.15 درصدی دنبال شد و انتظارات بر توقف معاملات بوده است نمادهای فارس و فولاد از نمادهای موثر بر افت شاخص بوده اند .

شاخص فرابورس نیز با افت 4.40 درصدی و شاخص فرابورس نیز با افت 4.36 درصدی پایان یافت نمادهای مارون و آریا از نمادهای موثر بر افت شاخص بودند .

در روز جاری با وجود قرار حمایت صندوق تثبیت از بازار شاهد ریزش شدید و انتقال پول از بازار بوده ایم تنها به صندوق های درآمد ثابت ورود پول اتفاق افتاد

92 درصد از معاملات منفی رقم خوردند و 591 نماد با صف فروش همراه گشت .

از جمله مواردی که همیشه نیاز بر بررسی آن ها در بازار سرمایه ضروری به شمار میرود می توان به ارزش معاملات ورودو انتقال پول ، بررسی صندوق های درآمد ثابت و سهم های بزرگ اشاره نمود.

به صورت خلاصه کی توان گفت :

در دو روزی که سپری کردیم و بازار سرمایه با ریزش شدیدی مواجه گشت امروز ارزش معاملات به زیر 15 همتی که به صورت میانگین در روزهای گذشته در نظر گرفته بودیم رسید در روز گذشته انتقال پول از تمامی موارد سهام حق تقدم ها و صندوق ها صورت گرفت ولی در روز جاری شاهد ورود پول به درآمد ثابت بودیم هم چنین برآیند سهم های بزرگ نیز منفی بوده است در صدر انتقال پول می توان به فلزات اساسی صندوق سهامی بانک و شیمیایی ها اشاره نمود،  ارزش دلاری بازار نیز در دوروز اخیر حدود 8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است .

 

www.padash.ir

 

 

از جمله اخبار روز جاری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 

1-مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران: شورای قیمت‌گذاری، نرخ شیر خام را کیلویی ۱۵ هزار تومان تصویب کرد.

2-فرزین: سیاست راهبردی بانک مرکزی قطع رابطه با دلار است

3-احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن اشاره به زیان 150 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ که عامل اصلی آن قیمت‌گذاری دستوری طی 10 سال اخیر است، خواستار تسهیل ضوابط عرضه و رونق فروش در بورس کالا شد.

4-کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۴۰۲ گذشته و نوسان قیمت در بازار قند و شکر ادامه دارد؛ هم اکنون در بازار هر کیلو قند ۳۸، شکر ۳۳ هزار تومان است. | مهر

5-رئیس‌جمهور با اشاره به گسترش برنامه‌ریزی کشورها برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات‌‌شان، به بانک مرکزی مأموریت داد با همکاری دستگاه‌های مرتبط زمینه‌های انجام معاملات تجاری براساس واحد پولی ایران و کشورهای هدف را فراهم کند./ فارس

6-در شرایطی که بورس در هفته‌های اخیر روند رو به صعودی را طی می‌کرد، در ۲روز گذشته شاهد افت‌های سنگین بوده‌ایم.

این در شرایطی بود که بورس پس از ریزش سنگین سال ۹۹ یک رکود سنگین را تجربه می‌کرد و از نیمه دوم سال گذشته در حال جبران این عقب‌ماندگی بود.

شاخص‌های مختلف هم حاکی از است که تاکنون بازار حبابی نشده و بسیاری از سهم‌ها همچنان کم ارزشگذاری شده است.

در ماه‌های اخیر برخی نسبت به مراقبت سیاستگذار برای جلوگیری از حبابی شدن بازار در ماه‌های آینده هشدار می‌دادند، اما سازمان بورس با درک اشتباه از این وضعیت باعث ریزش سنگین بازار در ۲روز اخیر شد. 

دلیل این افت سنگین اجبار حقوقی‌ها به عدم خرید و نیز عرضه سنگین سهام است که باعث ترس بازار از ریزش بیشتر شده و بسیاری از سهم‌ها را صف فروش کرد.

مسلما دخالت سازمان در شیوه بازارگردانی نمادهای بازار سرمایه آن هم برخلاف دستورالعمل بازارگردانی مصوب (فروش بازارگردان‌ها در حجم بالا در مثبت و عدم خرید یا حمایت حداقلی در پنیک ایجاد شده) به هیچ عنوان امری پذیرفته شده نیست.

تشویق مردم توسط ریس سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مداخله در تصمیمات سرمایه‌گذاری این نهادها به صورت غیر رسمی خود ضد تبلیغی برای این بازار خواهد بود.

تنزل جایگاه سازمان بورس از نهاد رگولاتور و تسهیل کننده قوانین و‌ مقررات و فراهم‌ آوردن زیرساخت لازم‌ جهت جذب نقدینگی از طریق عرضه اولیه شرکت‌ها و‌ تشویق شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به افزایش سرمایه از محل آورده به مداخله‌گر در بازار و مهندسی شاخص، برازنده این سازمان و بازار نیست.

شیوه کنونی که باعث افت سنگین شد، همان موردی است که انتظار می‌رفت سیاست‌گذار با اقدامات صحیح از وقوع آن در ماه‌های آتی جلوگیری کند، نه آنکه خود باعث چنین اتفاقی شود! / اقتصادآنلاین

7-دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع ماده (32) قانون بازار اوراق بهادار

 در اجرای تبصره ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۸۴ مجلس شورای اسلامی، این دستورالعمل در ۶ ماده و سه تبصره در تاریخ ۲۲ /۱ /۱۳۹۰ به تأیید شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید.

ماده ۱– سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری و در راستای حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارا، دستور تعطیل و یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید.

ماده ۲– در صورتی که سازمان تشخیص دهد که به دلیل بروز شرایط اضطراری تعطیلی و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس ها یا بازارهای خارج از بورس به مدتی بیش از ۳ روز کاری ضرورت دارد باید پیشنهاد تداوم تعطیلی و یا توقف انجام معاملات را قبل از پایان روز کاری سوم به شورا ارائه نماید. به هر ترتیب تداوم مدت مزبور صرفاً پس از موافقت شورا امکان پذیر خواهد بود.

ماده ۳– شرایط اضطراری شرایطی است که:

الف) در اثر وقوع آن ارائه خدمات مربوط به معاملات و یا تسویه غیرممکن گردد یا برای آن تهدید جدی ایجاد شود.

ب) عدم شفافیت اطلاعاتی یا معاملاتی که منجر به ایجاد مخاطرات جدی برای منافع سرمایه‌گذاران گردد.

ماده ۴– شرایط اضطراری موضوع ماده ۳ شامل موارد ذیل می باشد:

۱– وقوع رویدادهای غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی، شرایط بد آب و هوایی، نا آرامی‌های اجتماعی، عملیات تروریستی، جنگ و یا هر واقعه دیگری که امکان ارائه خدمات معاملاتی و یا تسویه را برای بورس ها و یا بازارهای خارج از بورس غیر ممکن سازد و یا برای آن تهدید جدی ایجاد نماید.

 ۲– در صورتی که نقص اساسی در زیر ساخت های سخت افزاری یا نرم افزاری سامانه‌های معاملاتی یا تسویه‌ای به وجود آید.

۳– در صورتی‌که ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد.

تبصره ۱: در صورت تعطیلی یا توقف معاملات بر اثر شرایط موضوع این ماده و وجود امکان تسویه معاملات، امور تسویه باید طبق روال عادی انجام پذیرد. این موضوع همزمان با اعلام تعطیلی یا توقف معاملات اطلاع‌رسانی می‌گردد.

 تبصره ۲: تغییرات ارزش بازار ناشی از اقدامات شرکتی در محاسبه میزان تغییرات ارزش بازار موضوع بند ۳ لحاظ نمی گردد.

ماده ۵– توقف‌های موضوع ماده ۴ صرفاً با موافقت سازمان و تحت شرایط زیر انجام می گیرد:

۱– درخصوص بند ۱ با اعلام قبلی سازمان و طبق زمان ابلاغی؛

 ۲– درخصوص بند ۲، مراتب توسط بورس یا بازار خارج از بورس به سازمان اطلاع داده شده و با اخذ موافقت سازمان معاملات متوقف می گردد؛

۳– درخصوص بند ۳، بورس یا بازار خارج از بورس شرایط توقف خودکار معاملات را در صورت بروز شرایط مذکور فراهم می نماید؛

تبصره– تصمیمات مربوط به توقف یا تعطیلی معاملات و رفع آن از طریق سایت رسمی بورس یا بازار خارج از بورس مربوطه اعلام می‌گردد.

ماده ۶– روزهایی که به دلیل توقف موضوع این دستورالعمل، امکان برگزاری هیچ جلسه معاملاتی در هر یک از بورس ها یا بازارهای خارج از بورس فراهم نگردد، روز کاری آن بورس یا بازار خارج از بورس تلقی نمی شود.

8- چشم‌انداز بورس و مسکن

صعود چشمگیر بورس تهران طی هفته‌های گذشته از سال جاری - صرف‏‌نظر از ریزش دیروز «شاخص»- توجه فعالان و ناظران بازار مسکن را به بازار سهام جلب کرده است. این گروه - فعالان بازار ملک- با تجربه‏‌ای که از سال‌های عصر جهش قیمت‏‌ها دارند، به دنبال رابطه احتمالی بین رونق بورس با قیمت ملک هستند.

رشد بازار سهام در قالب دو سناریو می‏‌تواند بر رفتار بازیگران بازار مسکن و همین‌طور، متغیرهای درونی این بازار تاثیر بگذارد. این سناریوها با لحاظ واقعیت‏‌هایی همچون «تفاوت در میانگین بازدهی سالانه بورس و مسکن» و «حجم‏‌های متفاوت حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به این دو بازار» مطرح است.

تجربه سال‌های صعود تند بورس مشخص می‏کند، در کوتاه‏‌مدت حرکت سرمایه‌ها به بازار سهام می‌تواند اثر کاهنده بر حجم تقاضای سرمایه‏‌گذاری در بازار مسکن داشته باشد. با این حال، ادامه انتظارات تورمی و رشد شدید نقدینگی، در میان‏‌مدت و بلندمدت، به هم‌مسیر شدن تورم ملک با نرخ بازدهی بازارهای پیشرو منجر خواهد شد.

در این میان، سطح نامتعارف قیمت مسکن در شرایط کنونی، یک پارامتر کلیدی در انتخاب بازار سرمایه‏‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران است./ دنیای اقتصاد

9- نرخ تورم سالانه به ۴۵.۸ درصد رسید

10-تغییرات کارمزد خدمات بانکی (تومان)

 کارمزد عمده خدمات بانکی محبوب به‌طور میانگین با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند. کارمزد خدمات بانکی یکی از کانال‌های درآمدی بانک‌ها به شمار می‌رود که برخلاف میانگین جهانی، در ایران سهم کمی از درآمد بانک‌ها دارد./ دنیای اقتصاد

11-اولین "شرکت پروژه" به بورس تهران آمد

پذیرش شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس (سهامی خاص) در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ در جلسه هیئت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران مطرح و هیئت پذیرش کلیات پروژه شرکت مذکور را تأیید نمود.

سرمایه ثبتی شرکت مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد ریال و شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با مالکیت ۹۹.۹۹ درصد سهام، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

این پروژه با هدف تولید بیواتانول سوختی در دو شهرستان کرمانشاه و باشت در حال اجرا است.

در آینده نزدیک و پس از طی فرایند قانونی و مقرراتی و صدور مجوز پذیره‌نویسی از سوی سازمان بورس، شاهد پذیره‌نویسی این «شرکت پروژه» در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس تهران خواهیم بود./سنا

12-رئیس کل بانک مرکزی در دیدار هیئت تجاری و صنعتی عمان، گفت: سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است و برای این راهبرد نیز دلایل متقنی داریم.

13-رییس سازمان بورس:  بازار تعطیل نمی‌شود/ مجید عشقی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره احتمال بسته شدن بازار بدلیل منفی شدن بیش از 5 درصدی شاخص کل بورس و اعمال ماده 32 قانون بازار و اوراق بهادار گفت: خیر، بازار را نمی‌بندیم.

 
  در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

جمله ی طلایی :

آن کس که بصیرت دارد اما در میان شیفتگانی فریب خورده قرار گرفته است، به کسی می‌ماند که ساعتش درست کار می‌کند و در شهری زندگی می‌کند که ساعت همه‌ی برج‌ها غلط تنظیم شده اند. فقط اوست که وقت درست را می‌داند، اما چه سود؟ دیگران همه، خود را با ساعت‌های شهر که وقت غلط را نشان می‌دهند وفق می‌دهند، حتی کسانی که می‌دانند فقط ساعت او وقت درست را نشان می‌دهد.
  #آرتور_شوپنهاور



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52