به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز چهارشنبه 30فروردین ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

در مرحله ی پیش گشایش :
برترین نمادها در مرحله ی پیش گشایش شامل نمادهای دی خپارس کاریز ورازی و در سمتی دیگر برترین عرضه شامل نمادهای تپکو ثشرق ثنظام چفیبر بوده اند . 170 نماد با صف خرید و 15 نماد با صف فروش همراه بوده اند .

بازار آخرین روز کاری هفته چهارشنبه 30 فروردین ماه 1402:

شاخص کل با رشد بیش از یک هزار واحد و با تاثیر از نمادهای فایرا وکغدیر ادامه می داد ، شاخص کل فرابورس و هم وزن نیز  مثبت رقم خورده بود .

بازار روز جاری متعادل آغاز گشتو شاید یکی از دلیل آن را تغییرات اعمال شده در اعتبارات بتوانیم فرض کنیم ، با گذشت لحظات ابتدایی بازار سرمایه ، شاخص کل فرابورس و بورس منفی رقم خورد وضعیت افزایش عرضه در نمادها کماکان ادامه دار شده است  اما هم چنان تعداد صف های خرید بیش از صف های فروش و  ورود پول به بازار ادامه داشت .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری شاهد هستیم :

www.padash.ir

پس از پشت سر گذاشتن نیم ساعت از بازار :

شاخص کل با افت 1800 واحدی به 2 میلیون و 323 هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با افزایش بیش از 2200 واحدی همراه بوده است؛ در بازار امروز هم پس از مدتی عرضه تقاضاها رو به بهبود است ، معاملات_خرد از بیش از 3 همت رسیده بود  و ورود پول به بازار سهام هم چنان ادامه داشته است  .

گروه قند و شکر و غذایی برخلاف روز گذشته در بازار روز جاری با انتقال پول از این صنعت همراه بوده اند اخباری که راجع به این گروه منتشر گشت در ادامه به آن اشاره خواهد شد : 

 1- قیمت گذاری دستوری بزرگترین چالش صنعت قند و شکر برای رشد تولید ،  شرکت قند اصفهان اعلام کرده با توجه به افزایش قیمت جهانی شکر، ثبت سفارش واردات جدید به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد/ نرخ فروش کمتر از قیمت تمام شده خواهد بود و بخاطر قیمت دستوری، تولید شکر برای کارخانجات قند صرفه اقتصادی ندارد/اخباربورس

2- افزایش نرخ مصوب شکر بعد از ماه رمضان

با توجه به افزایش نرخ شکر خام و هزینه های تولید، کارخانجات شکر درخواست افزایش نرخ مصوب دارند.  قیمت شکر خام وارداتی، توجیه اقتصادی چندانی برای تولیدکنندگان شکر جهت عرضه با نرخ فعلی نخواهد داشت و احتمال افزایش نرخ فروش رسمی این محصول بالا میباشد ، گفتنی است نرخ شکر خام وارداتی در حال حاضر 650 دلار است.

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد افزایش تقاضا در گروه های خودرویی بانکی و بهبود وضعیت تقاضا در کلیت بازار بودیم .

با گذشت یک ساعت از بازار :

خودرویی  بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بودند ،  حقیقی ها همچنان در سمت خریدار بازار سهام فعال هستند و تا اینجای معاملات ۲۱۱ میلیارد پول به بازار سهام تزریق کردند.سرانه فروش اشخاص حقیقی در این مدت نسبت به سرانه خرید آن ها برتری داشته و تا اینجای معاملات سرانه خرید ۲۵.۱ میلیون تومانی و سرانه فروش ۲۶.۶ میلیون تومانی از حقیقی ها به ثبت رسیده است.

با گذشت دوساعت از بازار :

شاخص کل با رشد بیش از 3 هزار واحد همراه بوده است هم چنان عرضه در گروه های بانکی و خودرویی و پالایشی به وجود آمده بود  در گروه خودرو نماد خودرو در قیمت 408 هزار تومان با حدود 2درصد منفی معامله در نماد خساپا برخلاف ابتدای بازار و رشد روز گذشته اش با قیمت 324 در محدوده ی صفر تابلو قرار گرفته بود .خاور و خزامیا در محدوده ی منفی و نمادهای خپارس خدیزل و خکاوه هم چنان معاملاتی مثبت داشته اند ،

 از جمله اخبار موثر بر این گروه :

1-افزایش قیمت خودرو بدون مجوز ممنوع

به دنبال اعلام لیست جدید قیمت تعدادی از خودروهای چینی توسط شرکت‌ها، شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت خواستار توقف و‌ بررسی این موضوع شد./تسنیم

2- ورود شورای رقابت به بازار خودروهای وارداتی؛ دستورالعمل واردات تنظیم می شود

سخنگوی شورای رقابت : شورای رقابت از هفته آینده به موضوع سیاست گذاری واردات خودرو می‌پردازد و تلاش این است که واردات تسهیل شود تا از این طریق بازار متعادل شده و موانع متعددی که پیش روی واردات خودروی نو و کارکرده است، رفع شود/ سیاست گذاری کلی به شکلی بود که واردات خودرو اختلال جدی داشت و امکان واردات خودرو به شکل گسترده متوقف شده است زیرا موانع جدی پیش روی این کار وجود دارد.

هدف شورای رقابت این است که واردات خودرو چه نو و چه کارکرده به شکل مناسبی انجام و انحصار کم شود/ در حال حاضر زمینه برای واردات خودرو از سوی فعالان و تجار به شکل گسترده فراهم نیست و دستورالعمل به شکلی بود که فقط خودروسازان اجازه واردات داشتند که این موضوع فضا را مخدوش کرد. قیمتهای سرسام آور خودروهای خارجی در ایران ناشی از اختلال در بازار واردات است . بنابراین واردات خودرو باید به شکلی تسهیل شود که این قیمت فزاینده شکسته شود./مهر

ورود و خروج پول حقیقی :

در ساعت 09:30 ورود حدود 127 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 599 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 607 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 پس از گذشت 3 ساعت از بازار :

وضعیت بازار با گذشت 3 ساعت از بازار سرمایه در وضعیت تعادلی به سر برده است 50 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت و 50 درصد از نمادها با معاملاتی منفی ادامه می دادند از میزان درصد مثبت شاخص کل کاسته گشته بود و احتمال آنکه در نیم ساعت پایانی شاهد منفی شدن مجدد شاخص کل باشیم وجود داشت . هم چنین بیشترین حجم معاملات به نمادهای دی شستا خساپا وکار کرمان تعلق داشته است  نمادهای وکار فروسیل ثمین و دهدشت نیز با حجم مشکوک همراه بوده اند . پس از گذشت 3 ساعت از بازار شاهد بازگشت شاخص کل و منفی شدن آن هستیم .صنایع بانکی حمل و نقلی بیمه ای شیمیایی ها در صدر ورود پول حقیقی قرار گرفته اند . 

در پایان بازار :

شاخص کل با افت بیش از 1 هزار و 304 واحد در ارتفاع دو میلیون و  324 پایان یافت  از جمله نمادهای موثر بر آن نمادهای میدکو و حکشتی بوده اند .

شاخص کل هم وزن با رشد 0.54 درصدی و رشد تک سهم ها ادامه یافت

شاخص کل فرابورس نیز با افت  0.34 درصدی و با تاثیر از نمادهای زاگرس و آریا پایان یافت

ارزش معاملات خرد به نسبت روز گذشته کاهشی بوده است

در انتهای بازار شاهد ورود پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت و سهام و انتقال پول از صندوق های سهامی بودیم .

57 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت و 43 درصد ار نمادها با معاملاتی منفی همراه بوده اند 188 نماد با صف خرید و 18 نماد با صف فروش به پایان رسیدند

 

 در ادامه به برخی از جداول مهم می پردازیم :

 

www.padash.ir

 

در نهایت به صنایع بانکی حمل و نقلی شیمیایی و بیمه ای ها ورود پول حقیقی را شاهد بودیم در گروه بانکی نیز به نمادهای وکار وبملت وسینا وگردش وپارس وملل وشهر وزمین با ورود پول دنبال شدند بازدهی 20 روزه و 60 روزه ی تمام این نمادها نیز مثبت است .در این گروه نماد وتجارت وبصادر وبملت وپارس وسینا معاملاتی منفی را در بر داشته اند . نمادهای وکار و حکشتی صدرنشین ورود پول سهامداران خرد بودند و نمادهای کالا و خساپا بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها دریافت کردند .

 

www.padash.ir

 

همانطور که در ابتدای بازار گفته شد با توجه به انتشار بخشنامه در شب گذشته شاهد فشار عرضه و برتری جبهه ی  فروشندگان در روز جاری بودیم اما به صورت کلی در هفته ی جاری بازار خوبی را پشت سر گذاشتیم ارزش معاملات بالا افزایش نقدینگی و بهبود وضعیت تقاضا و ثابت بودن نرخ دلار از جمله اتفاقات هفته ی جاری بوده است .

 

    ۱۴۰۲/۰۱/۳۰  

    51,320 ::: دلار سبزه

    49,000 :::دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی

    42,580 ::: دلار مرکز مبادله

    56,370 ::: یورو

    31,650,000 ::: سکه امامی

    28,600,000 ::: سکه تمام بهار آزادی

    2,581,400 ::: گرم طلا ۱۸ عیار

    1,986 ::: اونس جهانی طلا.

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

جمله ی طلایی :

هیچ‌چیز سفید سفید یا سیاه سیاه نیست؛
گاهی سفید همان سیاهیست
که خودش را جور دیگری نشان می‌دهد
و سیاه هم گاهی سفیدی است
که سرش کلاه رفته ....
 #رومن_گاری
 رسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52