به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز چهار شنبه 16  فروردین ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

نمادها با برترین تقاضا شامل خکاوه بالبر وگردش حتوکا و در سمتی دیگر برترین عرضه شامل نمادهای ثنظام فکمند رفاه وحافظ بوده است ، 102نماد با صف خرید و 18 نماد با صف فروش همراه بوده است

نگاهی به بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته :

شاخص کل با افت بیش از 7 هزار واحد و با تاثیر از نمادهای فولاد و فملی همراه گشت شاخص هم وزن که در ابتدای بازار مثبت رقم خورده بود پس از گذشت 12 دقیقه منفی و شاخص فرابورس نیز با افت نمادهای اریا و صبا قرمز پوش گردیده است

صندوق های سهامی با ورود پول و بازار و صندوق های درآمد ثابت با خروج پول دنبال میشوند ، گروه هایی همچون خودرو_قطعات فلزات_اساسی سرمایه_گذاری پالایشی فراکابی   شاهد فشار   عرضه های  بیشتری بودند ، دارویی شیمیایی و رایانه در صدر ورود پول قرار گرفته اند هم چنان با پیش روی در بازار نبض های مثبت در گروه بانکی حس می شود . نمادهای فولاد فملی خودرو  شستا  بیشترین تاثیر منفی  را بر شاخص_کل داشته اند .

ترس از مقاومت 2.100

 بازار سهام در معاملات روز گذشته با جهش فوق العاده ای روبرو بود که بموجب آن شاهد عبور از مقاومت تاریخی بازار بورس تهران بودیم اما دیری نگذشت که با افزایش عرضه در بزرگان مواجه شدیم آغاز معاملات آخرین روز کاری با افت نسبی تقاضا در اکثریت نمادها رقم خورد است و شاهد تابلو سرخ بیشتر نمادها در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری بودیم . بورس تهران که در روز معاملاتی قبل توانسته بود سقف سال ۱۳۹۹ را بشکند امروز با افزایش عرضه و دست به دست شدن سهام رو به رو شده است.

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir

پس از گذشت 20 دقیقه :

شاخص کل بورس بعد از گذشت ۲۰ دقیقه با کاهش 0.26 درصدی همراه و به سطح ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار واحدی رسیده بود .شاخص کل هم وزن نیز با افزایش اندک 0.05 درصدی رو به رو شده بود. بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص را نماد های فولاد ،فملی و شستا گذاشتند. در بین صنایع نیز بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه خودروسازی و بانک ها بوده است . ارزش معاملات خرد به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

 با گذشت 25 دقیقه از بازار :

میل به بازگشت

شاخص هم وزن هم اکنون با رشد قیمتی تک سهم ها مثبت گشته صنایع خودرویی بانکی فراکابی به مدار مثبت خود بازگشتند ، پس از گذشت یک ساعت از بازار شاخص ها به مسیر مثبت بازگشتند . 

همان طور که در گزارش روز گذشته به آن اشاره شد نمادهای گروه بانکی که میل به مثبت شدن داشتند امروز توانست پس از پشت سر گذاشتن ابتدای بازار با رشد قیمتی دنبال شوند و با ورود پول همراه شدند علی الخصوص در نمادهای وبملت وشهر وسینا وتجارت در صدر ورود ورود پول قرار گرفتند.

اخباری که در این خصوص وجود دارد به شرح زیر می باشد :

بانک مرکزی نخستین نرخ سود بازار بین‌بانکی در سال۱۴۰۲ را اعلام کرد: ۲۳/۳۶ درصد. آخرین نرخ سود بین‌بانکی در سال ۱۴۰۱، ۲۳/۱۴ درصد اعلام شده بود و بر این اساس، این نرخ در سال جدید، کار خود را با ۰/۲۲ واحد درصد افزایش آغاز کرده است ، بالارفتن نرخ بهره بین‌بانکی و نزدیک‌ شدن آن به سقف کریدور سود نشان‌دهنده افزایش تقاضای بانک‌ها برای منابع مالی در سال جدید نیز ادامه دارد. رفتارهای اخیر سیاستگذار پولی و تحولات در بازار بین‌بانکی حاکی از آن است که بانک مرکزی تمایل دارد تا اضافه‌برداشت و قدرت خلق پولی را که از این طریق به بانک‌ها می‌رسد، کنترل کند؛ اما به نظر می‌رسد به‌دلیل عطش اقتصاد به سرمایه در گردش و ناترازی شبکه بانکی و همچنین رشد هزینه‌های دولت، رشد نقدینگی ازطریق اضافه‌برداشت بانک‌ها ادامه یابد./ دنیای اقتصاد

پس از گذشت یک ساعت و نیم از بازار : 

 از هیجان معاملات در نمادهای شاخص ساز کمی کاسته شده و شاخص کل تقریبا به نقطه شروع امروز خود رسیده است. اما رشد 3 هزار واحدی شاخص هموزن نشان می دهد که سهم های متوسط و کوچک بازار از اقبال بیشتری برخوردارند.

 با گذشت دو ساعت از بازار :

ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته کاهشی بوده است و به رقم بیش از 6 میلیارد تومان رسیده با وجودی که بازار مثبت و بیش از 200 نماد با صف خرید همراه بوده اند.   

قیمت دلار در روز جاری در محدوده ی 59000 هزار تومان قرار گرفته بود، از جمله اخبار مرتبط بدین شرح می باشد :

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس در سرفصل تامین نیازهای ضروری ازطریق واریز به حساب ارزی بانکی مشتری را منتشر کرد.

 بانک مرکزی با توجه به تغییر روش فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل تامین نیازهای ضروری به‌صورت پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی به روش واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها، دستورالعملی را در ۷ بند ابلاغ کرده است.

مهم‌ترین موضوع در این دستورالعمل، داشتن حساب سپرده ارزی توسط متقاضی است. همچنین این حساب ارزی حداقل باید به مدت ۶ماه، باز بماند و حداقل موجودی لازم برای استمرار حساب ارزی موضوع این دستورالعمل، ۱۰۰ دلار‌ یا یورو خواهد بود.

بانک مرکزی از سوی دیگر، از آغاز معاملات ربع سکه در مرکز مبادله ایران خبر داد. بر این اساس، از روز سه‌شنبه، پانزدهم فروردین، معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد و اشخاص حقیقی برای خرید ربع سکه، می‌توانند از امروز، یعنی چهارشنبه، شانزدهم فروردین‌ماه به صرافی‌های عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران که نسبت به خرید ربع سکه از مرکز اقدام کرده‌اند، مراجعه کنند./ دنیای اقتصاد

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 44 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 65 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 ورود حدود 230 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

پس از گذشت سه ساعت از بازار :

 هم چنان ورود پول به بازار ادامه داشته است و شاخص کل با رشد بیش از 14 هزار واحد همراه بوده بازی گروه خودرویی همچنان ادامه داشته است از جمله اخبار منتشر شده در رابطه با این صنعت : شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس به طور کلی منتفی شد ، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آنها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند .

گروه بیمه نیز با افزایش تقاضا پایان یافتند از جمله اخبار موثر بر این گروه : ذخیره برگشت حق بیمه حذف شد ، این ذخیره برای کل صنعت در حدود 3،200 میلیارد تومان بوده که با برگشت این ذخایر شرکت های صنعت سود شناسایی خواهند کرد .

در پایان :

بیش از 80 درصد نماد ها معاملاتی مثبت و 93 درصد نمادها منفی بوده اند .

شاخص کل با رشد 18 هزار و 362 واحدی به ارتفاع 2 میلیون و 137 واحدی افزایش یافت نمادهای فارس و میدکو از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بوده اند ..

شاخص‌ هم وزن 2.09 درصد افزایش داشت.

شاخص فرابورس با افزایش 325 واحدی به 26 هزار و 190 واحد رسید.

ارزش معاملات خرد بورس به 10 هزار و 937 میلیارد تومان (بدون حساب صندوق های سهامی )رسید . ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) امروز معادل مبلغ 12.707 میلیارد تومان بوده است .

تعداد نماد مثبت 606   و 90 نماد منفی در بازار روز جاری معامله گردیده بود .

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

جمله ی طلایی :

زندگی خیلی چیزها یادمان می‌دهد و ما مقصریم که یاد نمی‌گیریم و بارها و بارها
در همان تله‌ی شیرین گرفتار می‌آییم
کارلوس_فوئنتس
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52