به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ,دوشنبه 15 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

در مرحله ی پیش گشایش :

نمادها با برترین تقاضا در مرحله ی پیش گشایش شامل قمرو خزامیا کماسه کلر و در سمتی دیگر در برترین عرضه شامل نمادهای تاپکیش فاذر خزامیا انرژی3 بوده اند .

63 نماد با صف خرید و 25 نماد با صف فروش در مرحله ی پیش گشایش تشکیل گشته بود .

بازار روز سه شنبه 15 اسفند  1401 :

شاخص کل با افت بیش از 2 واحدی و با تاثیر از نمادهای فولاد و شپنا آغاز به کار کرده بود شاخص هم وزن هنوز هم با رشد تک سهم ها مثبت ادامه داشته است .

از تمامی موارد سهام حق تقدم و صندوق ها خروج پول صورت گرفته بود هم چنین 64 درصد از نماد با معاملاتی منفی و 36 درصد با معاملات مثبت دنبال میشدند . 38 نماد با صف خرید و 24 نماد با صف خرید همراه بودند . صدرنشینان ورود پول حقیقی صنایع انبوه_سازی سیمان خودرو بانک و معادن بوده اند . افزایش تقاضا در  گروه های سیمانی املاک_مستغلات   شیمیایی   و فشار عرضه در گروه های پالایشی خودرو  بانکی فلزات_اساسی  مشاهده میشد .

یک ربع از بازار را پشت سر گذاشتیم :

هم چنان از بازار خروج پول ادامه دار بوده است ، صف های فروش بیش از صف های خرید بوده است  بازار با عرضه پیش می رود و بیشترین خروج پول به گروه های نفتی شیمیایی صندوق های درآمد ثابت و هم چنین برخلاف ورود پول به صندوق های سهامی در روز گذشته خروج را از این صندوق ها شاهد بودیم .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir

20 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

شاخص کل بورس با کاهش ۰.۴۲ درصدی به سطح ۱ میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی رسیده بود ..

ارزش معاملات خرد تا اینجای بازار به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

با گذشت نیم ساعت از بازار :

ارزش معاملات خرد به بیش از 1 همت رسیده بود . قدرت فروشندگان به بیش از خریدارن رسیده بود .پس از گذشت نیم ساعت از بازار شاهد منفی شدن شاخص فرابورس بودیم تک سهم نیز با افزایش عرضه مواجه شدند و یکی از دلایل عرضه در بازار روز جاری را می توان کاهش قیمت دلار دانست . گروه های سیمانی انبوه سازی و فراکابی ها پیشروی تقاضا در روز جاری بوده اند . 

گروه سیمانی و عوامل موثر بر آن :

نمادها در این گروه با افزایش تقاضای شدیدی دنبال میشدند  و تمام نمادها با رشد چنددرصدی و صف خرید همراه بودند

عوامل موثر زیادی اعم از سیاسی اقتصادی و اجتماعی بر این صنعت تاثیرگذار است و صنعتی ایست که با پروژه های عمرانی و ساخت و ساز همراه هستند ، از موارد مهمی برای صنعت سیمانی می توان به حجم نقدینگی محدودیت دریافت تسهیلات بانکی تورم هدفمندی یارانه ها رقبا و میزان فروش محصولات وضعیت حمل و نقل قیمت کالا  و تجهیزات می توان اشاره نمود .تحریم های علیه ایران هزینه های بسیاری را به این صنعت  تحمیل کرده است که می توانیم اینطور در نظر بگیریم که با اجرای برجام رشد به سزایی در این گروه می تواند اتفاقا بیفتد علاوه بر موارد گفته شده گروه انبوه سازی نیز از دیگر گروه های سبز روز جاری به شمار می رود بر خلاف شاخص قرمز و افزایش عرضه در کلیت بازار اما این گروه با ورود پول دنبال شده بود .

گروه انبوه سازی و عوامل موثر بر آن :

قیمت ارز و برجام و اخبار پیرامون آن نیز مانند دیگر صنایع بورسی بر بازار املاک و مستغلات تاثیرگذار هستند از طرفی بخشی از مواد اولیه ساختمان ها و ساخت و ساز  با صنعت سیمان در رابطه است و همانطور که در روز جاری دیدم این گروه از صنایع مورد توجه سهامداران بوده اند سیاست گذاری های اقتصادی دولت ها همواره به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل رونق یا رکود بازار مسکن هستند و با توجه به میزان سرمایه گذاری که دولت در این بخش می کند، شرکت های فعال در حوزه انبوه سازی املاک و مستغلات نیز می توانند از سود این سرمایه گذاری ها بهره مند شوند از جمله عوامل موثر بر این صنعت شامل : تحریم های اقتصادی ، رونق و رکود اقتصادی، قیمت مصالح ساختمانی هستند .

  با گذشت یک ساعت و ربع از بازار :

خروج پول هم چنان از بازار ادامه داشته است صنایع سیمانی قطعات خودرو و انبوه سازی هم چنان پرقدرت ادامه یافته بودند .

شاخص کل با کاهش بیش از 14 هزار واحدی به 1 میلیون و 781 هزار واحد رسیده بود  و شاخص هم‌وزن با افت بیش از 340 واحدی همراه بوده است هم چنین  شاهد نبض های مثبت در فراکابی ها بانکی ها و پس از آن در گروه خودرویی ها بودیم .

با گذشت دو ساعت و 20 دقیقه از بازار :

ارزش معاملات خرد به بیش از  4همت رسیده بود  و خروج پول از بازار ادامه داشته و شاخص کل با افت 11 هزار واحدی دنبال میشد . 52 درصد با معاملاتی منفی و 48 درصد با معاملاتی مثبت دنبال میشد .

   در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 87 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 133 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 178 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 در دقایق پایانی بازار :

بازار هم چنان به روال قبل ادامه داده بود ، 83 نماد با صف خرید و 23 نماد با صف فروش همراه بوده است شاخص کل با تاثیر از نمادهای فولاد و میدکو دچار افت 10 هزار واحدی گشته بود . ولی برخلاف شاخص کل شاخص هم وزن مجددا مثبت گشت .

و در پایان :

بازار بورس را به پایان رساندیم و مشاهده کردیم که صنایع همراه با ورود پول حقیقی شامل انبوه سازی سیمان و تامین سرمایه ساخت دستگاه های برقی و خودرو ماشین آلات واسطه گری مالی و حمل و نقل بوده اند در سمتی دیگر بیشترین خروج به صنایع صندوق های درآمد ثابت پالایشی بانک و صنعت شیمیایی تعلق داشته است .

همواره بازار را با برتری جبهه ی فروشندگان به پایان رساندیم .

  یکی از دلایل افزایش عرضه در بازار روز جاری را می توان کاهش قیمت دلار دانست اگر بخواهیم در سطحی بزرگتر این موضوع را بررسی کنیم در دو روز آینده پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در کنگره سخنرانی خواهد کرد و ممکن است این موضوع سبب  تغییرات بزرگی در بازارها گردد در بازار روز جاری نیز قیمت طلا و ارزهای دیجیتال از هیجان فاصله گرفته و به ارامش خود بازگشته بود . در رابطه با قیمت دلار نیز با توجه به نرخ بالای تورم در آمریکا بانک مرکزی مجبور است تا نرخ های بهره را افزایش دهد اگر بخواهیم به بررسی قیمت دلار در بازار آزاد بپردازیم : آخرین نرخ خریداری دلار در صرافی‌ها به ۴۸ هزار تومان رسیده بود که حدود ۲۵۰۰ تومان نسبت به روز گذشته کمتر بوده است ..

از هفته گذشته با مداخله بانک مرکزی در بازار توافقی و فردایی، روند نزولی قیمت ارز آغاز گردیده بود  و در مدت کمتر از ۱ هفته ۱۰ هزار تومان از قیمت ارز کاسته شده بود . هم چنین بر اساس مصاحبه ی دبیر کانون صرافان حتی احتمال رسیدن دلار آزاد به کانال 45 هزار تومان نیز وجود دارد .

 بازار سهام در معاملات روز جاری متعادل آغاز بکار کرد و شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در میانه های بازار سهام بودیم. بطوری که شاخص کل با افت بیش از 10 هزار واحد به کار خود پایان داد و در سطح 1 میلیون و 785 هزار واحد قرار گرفته بود  و از جمله نمادهای موثر بر افت آن نمادهای فولاد و میدکو و نمادهای موثر بر رشد آن نمادهای کچاد و پارس بوده اند .

شاخص هم وزن با رشد 0.15 واحدی به پایان رسید شاخص فرابورس با کاهش 61 واحدی به 22 هزار و 722 واحد رسید.

ارزش معاملات  خرد در پایان امروز به  حدود 6 هزار و 556 میلیارد تومان رسیده بود .

تعداد نماد های مثبت 308 نماد و تعداد نماد های منفی 426 بوده اند .

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

از جمله اتفاقات موثر بر روز جاری :

1- شرکت بهمن دیزل امروز 250 دستگاه "کامیونت FORCE کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری" در بورس کالا با قیمت پایه 930.000.000 تومان عرضه کردکه کل حجم عرضه با رقابت 61.6 درصدی به قیمت میانگین 1,503,272,000 تومان معامله شد. قیمت تمام شده این کامیون با احتساب 9 درصد مالیات و سایر هزینه ها و 7 درصد هزینه فرصت پول تا تحویل حدودا 1,760,000,000 تومان می باشد.

2-رکورد نرخ فروش سیمان ساوه نیز شکسته شد

3-ورق گرم  در مرز 30 میلیون تومان قرار گرفت( مهم برای فولاد)

4- مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر از عرضه اولیه «وکغدیر» در روزهای آتی خبر داد 

 5-راه‌اندازی قراردادهای جدید اختیار معامله سکه از شنبه

6-تنظیم بازار فولاد در مسیر اصلاح/ وزارت صمت از انجمن فولاد پیشنهادات اصلاحی خواست

7-مجوز احداث نیروگاه اتمی تولید برق به دولت داده شد 

8-صندوق سرمایه‌گذاری بخشی فلزات تاسیس خواهد شد

9-امروز 625 دستگاه خودرو عرضه می‌شود 

 

 

جمله طلایی :

هر كسی در واقع آنچه را كه با طبيعت او همگون است می فهمد و ارج می نهد.كسی كه سطحی است چيزهای سطحی را می پسندد، كسی كه عامی است چيزهای عاميانه را، كسی كه آشفته فكر است، افكار مغشوش را، كسی كه ابله است مهملات را و هركس بيش از هر چيز، آثار و محصول خود را می پسندد كه كاملاً با او يكسان و هماهنگ است.
 
#شوپنهاور
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52