به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِیکشنبه  14 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

سنگین ترین صف های خرید در مرحله ی پیش گشایش نمادهای قمرو لازما خزامیا وسنا و سنگین ترین صف های فروش  را نمادهای خبنیان وسالت آبین و حگردش تشکیل داده بودند ، بازار در این مرحله با 67 نماد در صف خرید و 26 نماد در صف فروش همراه بوده است .

بازار روز یکشنبه 14 اسفند 1401 : 

آغاز ابتدایی مثبت شاخص کل با رشد 2 هزار واحدی و تاثیر پذیرفته از نمادهای رمپنا و خودرو را در پیش داشتیم ، شاخص های فرابورس و هموزن نیز  مثبت آغاز شدند .

همان طور که در تابلوی اخبار و شایعات صبح به آن اشاره کردیم موارد موثر بر دو گروه خودرویی و بانکی امروز روند رو به رشدی را در پیش گرفته اند  ، تاکنون یه صندوق های سهامی ورود پول و از صندوق های درآمد ثابت و سهام و حق تقدم خروج صورت گرفته است 78 درصد از معاملات مثبت و 22 درصد از معاملات منفی بودند ، صنایع خودرویی خدمات فنی و مهندسی چند رشته ای صنعتی استخراج کانه های فلزی صنایع صدرنشین ورود پول حقیقی بوده اند نمادهای رمپنا خودرو وبملت شستا  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص_کل داشته اند . افزایش تقاضا در اکثر گروه های سرمایه_گذاری خودرو_قطعات  کانی_غیرفلزی بانکی پالایشی  به چشم میخورد.

 10 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

طی 10 دقیقه ابتدایی ارزش معاملات خرد به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده بود و ورود پول به بازار سهام و حق تقدم و صندوق های سهامی  اتفاق افتاده بود ..

با گذشت یک ربع از بازار سرمایه :

شاخص کلا با رشد 8 هزار واحدی و  شاخص کل هم وزن با رشد ۰.۶ درصدی همراه بوده است . ارزش معاملات خرد به نسبت روز گذشته افزایش بوده است و از 1 همت عبور کرده بود ، بیشترین ارزش معاملات را گروه های خودرو و فلزات اساسی به خود اختصاص داده  بودند .

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار :

شاهد عقب نشینی خربدارن و تقویت جبهه ی فروشندگان بودیم؛ عرضه در بازار اندکی به وجود آمده بود که نمونه ی بارز ان را می توانستیم در گروه پالایشی ها مشاهده کنیم .

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

در یک ساعتی که از بازار گذشت :

 ارزش معاملات خرد به بیش از 2 همت رسیده بود ورود پول به بازار هم چنان ادامه دار بوده است  شاخص کل با رشد بیش از 10 هزار واحد و شاخص کل با رشد حدود 4,500 واحدی همراه گشته بود .

یک ساعت و 40 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به بیش از 3 همت رسید ه بود و و ورود به بازار هم چنان ادامه داشته است . گروه بانکی و خودرویی هم چنان پیشتاز میدان بودند و دلیل اصلی این رشد را برجام می دانیم . 

 

حال شاید بهتر است به بررسی برجام و صنایع مرتبط با آن بپردازیم :

برجام چیست ؟

برنامه جامع اقدام مشترک یا به اختیار برجام که توافق نهایی هسته ای وین و در غرب توافق هسته ای ایران یا توافق ایران نامیده می شود و یکی از مهم ترین توافقات بین المللی در تاریخ ایران و جهان و راه حلی ایست که در جهت پایان دادن به اختلافات کشورها با مسئله ی هسته ای ایران به وجود آمده است . این توافق نامه می تواند دستاوردها و نتایج به سزایی در رشد اقتصادی کشور ایران و اقتصادآن و هم چنین از منتظر سیاسی مفید واقع شود در صورت احیای برجام ایران می تواند شرکای تجاری جدیدی بیابد واین عامل مثبتی در جهت پویایی اقتصادو روابط اقتصادی ایران به شمار می رود .

در صورتی که نتیجه ی مزاکرات مثبت شود ای اتفاق می تواند  موجب کاهش موقتی قیمت دلار می گردد و این اتفاق نیز  می تواند موجبات افت قیمت خودروهای خارجی و در نتیجه موجب کاهش و بهبود قیمت خودروهای داخلی گردد .

صنایع مورد توجه در صدر تاثیرات در صورت احیای برجام :

گروه بانکی و احیای برجام :

در صورت احیای برجام و راه اندازی ارتباطات تجاری جدید میان ایران و سایر کشور ها راه های جدیدی در جهت مبادلات بین المللی ایران با سایر کشورها ایجاد و افزایش می یابد .همچنین گشایشاتی مانند افزایش کارمزدها یا اعتبارات اسنادی ، کاهش هزینه های عملیاتی ایجاد و افزایش شعب های خارج از ایران و بهبود امنیت و پیگیری نقل و انتقالات مالی و پولی و ...... از دیگر نتایج آن می تواند باشد .

گروه خودرویی و احیای برجام :

صنعت خودرو در صدر صنایعی که بیشترین تاثیر را از تحریم های ایجاد شده توسط امریکا داشته  است و این تحریم ها موجب محدود شدن و سخت شدن فعالیت این صنعت گشته بود .در صورت احیای برجام خودروسازان می توانند دست به تولیدات جدید و همکاری های بین المللی بنمایند هم چنین قطعه سازان نیز می توانند  واردات به سزایی داشته باشند و مشکل قطعات به کلی حل گردد .  هم چنین در صورت احیای برجام این صنعت می تواند قدم در راه صادرات نیز بگذارد  و قیمت خودرو که به دلیل تحریم ها سر به فلک کشیده است تعدیل یافته و کاهش یابد. در صورت بهبود و رشد گروه خودرویی و تاثیر گذاری این گروه بر کلیت بازار سرمایه می تواند موجبات بهبود و رشد کلیت بازار برا به وجود و با خود همسو سازد هما طور که در روزهای گذشته و کاهش قیمت خودرو شاهد افت قیمت ها در کلیت بازار سرمایه بودیم .

 

از طرفی دیگر به صورت کلی می توان گفت :

در صورت رسیدن به برجام بازار های غیر مولد ارز و سکه ثبات نسبی می یابند و سرمایه گذاری در زمینه های مالی و علی الخصوص سرمایه گذاری در بورس نیز با اطمینان و امنیت بیشتری در جهت سود آوری شکل میگیرد، هم چنین از دیدی دیگر می توانیم انتظار کاهش هزینه مبادلاتی صادرکنندگان، تعدیل حساسیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت بر قیمت‌گذاری کالاها و تک‌نرخی شدن ارز و در نهایت سرعت بخشیدن در اجرای پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت‌ها  را داشته باشیم .

   در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 ورود حدود 41 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 15 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 81 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

 

www.padash.ir

 

در دقایق پایانی :

با گذشت 3 ساعت از بازار شاهد خروج پول حقیقی از سهام و حق تقدم بودیم بر خلاف ابتدای بازار که شاخص با رشد 10 هزار واحدی و تاثیرپذیرفته از نمادهای خودرو و رمپنا بوده است در نیم ساعت پایانی بازار پس از پشت سر گذاشتن از مرحله ی عرضه تنها با 7 هزار واحد مثبت همراه گشته بود . بازار نزدیک به رسیدن به مرحله ی تعادل با 45 درصد معاملات منفی  و 56 درصد معاملات مثبت بوده است .ارزش معاملات خرد نیز به بیش از 4 همت بوده است .

 و در پایان :

شاخص کل در پایان بازار روز یکشنبه با رشد 7 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 795 به کار خود پایان داد . هم چنین نمادهای کگل و رمپنا با دزدیدن جام از دست نماد خودرو در صدر تاثیر گذاری مثبت بر شاخص کل قرار گرفته بودند .   

شاخص هم وزن نیز با رشد  0.86 درصدی به کار خود پایان داد .

شاخص فرابورس نیز با رشد 65.25 واحدی همراه بوده است نمادهای انتخاب و فرابورس از نمادهای موثر بر شاخص کل فرابورس بوده اند .

ارزش معاملات خرد نیز در پایان به عدد 5.841 میلیارد تومان رسید .و باز هم به نسبت روزهای گذشته کاهشی بوده است .همانطور که در نیمه ی دوم بازار شاهد خروج پول حقیقی از سهام و حق تقدم و صندوق های درآمد ثابت بوده این ، صندوق های سهامی ورود پول خوبی را تجربه کردند .

همچنین 55 درصد از معاملات مثبت و 45 درصد از معاملات منفی به پایان رسیدند .

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

و به صورت خلاصه :

روند معاملاتی نسبتا مثبتی را بازار بورس تهران پشت سر گذاشت که البته از فشار فروش روز گذشته کاسته شده بود و نماگر کل در مدار مثبت به کار خود پایان داد ، گروه های اشاره شده در بازار هم چنان مثبت به کار خود پایان دادند و بازار های موازی مانند سکه و طلا با کاهش قیمت همراه بودند .

سکه مرکزی در قیمت 26 میلیون و 200 هزار تومان  با  14,6 درصد افت نسبت به سقف تاریخی اش در تاریخ 8 اسفند و در سمتی دیگر سکه رفاه  نیزدر قیمت 29 میلیون تومان 4,5 درصد منفی 13,4 درصد افت نسبت به سقف تاریخی اش در 8اسفند همراه بوده است ، دلار در بازار آزاد در روند کاهشی خود را ادامه داده است و به 52,850 تومان در زمان تهیه ی این گزارش رسیده بود  و می توان گفت ؛ 1,6 درصد افت را در یک ساعت اولیه داد ستدهای امروز را تجربه کرده بود .

در روز گذشته با خبر صدور مجوز خرید ارز پتروشیمی ها و فولادی ها در بازار متشکل ارزی که مبنی بر آن این شرکت ها تا پیش از آن ملزم به بازگرداندن دلارهای خود با نرخ 28500 تومان و اکنون می توانند دلار خود را با نرخ حواله ی بازار متشکل ارزی به فروش برسانند .در روز جاری این نرخ به بالاتر از 39 هزار تومان رسید و این خبر خوب به معنای کسب سود بیشتر برای صنایع پتروشیمی و فولادی است .

 

از جمله اتفاقات روز جاری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

100 دستگاه لاماری ایما خاکستری متعلق به آرین پارس موتور با قیمت پایه 981 میلیون تومان روی تابلو بورس کالا رفت که با لحاظ رقابت  98.89 درصدی با قیمت یک میلیارد و 951 میلیون و 120 هزار تومان  فروخته شد قیمت تمام شده این خودرو با احتساب مالیات و سایر هزینه ها و 7 درصد هزینه فرصت پول تا تحویل حدودا 2.317.800.000 تومان است که نسبت به بازار آزاد حدودا 200 میلیون تومان ارزانتر است

 لاماری ایما سفید ۱۵ درصد ارزان‌تر در بورس کالا فروخته شد

لاماری ایما سفید با قیمت یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان در معاملات امروز  تالار خودرو بورس کالا فروخته شد.

قیمت تمام شده لاماری در بورس کالا علاوه بر قیمت کشف شده، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳۹.۴ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و سایر هزینه‌ها است که در نهایت قیمت خرید این خودرو از بورس کالا برای مصرف‌کننده را به ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان رساند

قیمت نهایی فروخته شده در بورس کالا با قیمت ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومانی بازار آزاد اختلاف ۱۵ درصدی دارد.

لاماری ایما سفید تولیدی مجتمع صنعتی آرین پارس موتور در روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ تحویل می‌شود./ سنا

لاماری ایما سبز با ۸۰ درصد رقابت معامله شد

لاماری مشکی بالای 2 میلیارد تومان معامله گشته بود

 

 

جمله طلایی :

آن‌ها که واقعاً حرفی برای گفتن دارند، حرفی از آن نمی‌زنند.
 
?آلبر کامو
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52