به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِشنبه  13اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار روز شنبه را با خبر افزایش نرخ بهره بین بانکی آغازکردیم :

نرخ بهره بین بانکی در هفته سوم اسفند ماه 23,09 درصد رسیده است و درمقایسه با هفته ی گذشته 8 صدم درصد افزایش را تجربه کرده است.

نگاهی اجمالی به آنچه در هفته ی گذشته اتفاق افتاده بود :

در گروه خودرویی در اخرین روز کاری هفته با خبر تصویب عرضه ی خودرو در بورس کالا در سال آینده توسط مجلس با ابهاماتی روبرو گشته بود که موجبات صف فروش و عرضه در این گروه را به وجود آورده بود

هم چنین بازار در آخرین روز کاری هفته در دقایق پایانی با افزایش موج جدید از عرضه به کار خود پایان داده بود.

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش:

سنگین ترین صف های خرید در مرحله ی پیش گشایش به نمادهای وبانک شپلی شکبیر لازما و در سمتی دیگر سنگین ترین صف های فروش به نمادهای خبنیان حگردش آبین و شبندر تعلق داشته است ، 102 نماد در صف خرید و 78 نماد در صف فروش تشکیل گردیده بود .

بازار سرمایه در آغاز روز شنبه 13 اسفند 1401 :  

شاخص کل با تاثیر از افت قیمت نمادهای شبندر از گروه پالایشی و فولاد از گروه فلزات اساسی منفی آغاز کرد

در لحظات ابتدایی شاهد ورود پول حقیقی به سهام و حق تقدم بودیم 76 درصد از نمادها با معاملاتی منفی و 24 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت آغاز کردند ، 31 نماد با صف خرید و 23 نماد با صف فروش همراه بودند

از جمله صنایع در صدر ورود پول حقیقی شامل چندرشته ای صنعتی سیمانی ها صنایع نیروگاهی و اطلاعات و ارتباطات بوده اند . از جمله اخبار مهم منتشر شده در دقایق ابتدایی شامل دريافت مجوز افزایش 15 درصدی نرخ  فروش محصولات انواع تایر  ، افزایش قیمت جهانی شکر در محدوده 560 تا 570 دلار و رسیدن نرخ دلار حواله به مزر 39 هزار تومان بوده است .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

با گذشت یک ربع از بازار :

شاهد بهبود و موج جدیدی از تقاضا در گروهن خودرویی ها بودیم نماد خاور که در پیش گشایش با صف فروش دنبال میشد خودش را به محدوده ی صفر تابلو رساند  خودرو و قطعات آن با معاملات مثبت دنبال  شدند .

 تعادل نسبی در  اکثر گروه های سرمایه_گذاری خودرو_قطعات  کانی_غیرفلزی دیده میشد ، فشار عرضه در گروه های پالایش فلزات_اساسی  مشهود بوده است

با گذشت 20 دقیقه از بازار :

 ارزش معاملات خرد از 1همت عبور کرد  . شاخص کل نیز با افت  حدود 14 هزار واحد همراه گشته بود . 39 نماد با صف فروش و 24 نماد با صف خرید همراه بودند  .

پس از گذشت نیم ساعت از بازار :

شاخص کل 16000 واحد عقبگرد را تجربه کرد. بازار پر عرضه و منفی ادامه داشته است و شاهد بازی در برخی تک سهم ها به صورت محدود و افزایش عرضه در صنایع دلار محور بودیم .

حال شاید بد نباشد تا قدری با صنایع دلار محور و کارکرد آنان آشنا شویم :

یکی از بهترین استراتژی ها در زمان تورم سرمایه گذاری در سهم های دلار محور است زیرا زمانی که  به دلیل تحریم های اقتصادی و کسری بودجه ، ریال به نسبت دلار با افت ارزش مواجه میشود حداکثر استفاده را از این ما به تفاوت می توان برد و زمانی که قیمت دلار با افزایش مواجه میشود موجب سودآوری این شرکت ها و سرمایه گذاری در آنان  می گردد.   

از جمله ویژگی های سهام های دلاری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

بسیاری از شرکت های موجود در بورس ایران نه بر اساس قیمت گذرای دستوری بلکه بر اساس نرخ فروشی مبتنی بر قیمت های جهانی مورد معامله و قیمت گذاری قرار میگیرند و افزایش نرخ دلار تاثیر به سزایی بر نرخ های فروش این شرکت ها می گذارد ، در این شرکت ها هزینه ها به ریال و نرخ های فروش به دلار محاسبه میگردد و از این طریق کسب سود می نمایند . دارایی های دلاری نیز از دیگر موارد موثر هستند بسیاری از شرکت ها دارایی هایی مانند تجهیزات و ماشین آلاتی دارند که با ارزش ریالی محاسبه میگردند پس بالا رفتن نرخ دلار موجب میشود تا ارزش دارایی های ریالی آنان نیز بیشتر کردد ، برخی از سهم های دلاری مهم در بازار سرمایه می توان به نمادهای فولاد فملی فخوز ذوب  فارس زاگرس شخارک کچاد کگل تاصیکو شپنا شبندر شتران و شبریز اشاره نمود .

  

با گذشت یک ساعت از بازار :

بازار سهام امروز را  با عرضه آغاز به کار کرد و گروه های پر تقاضا هفته گذشته با عرضه همراه بودند ، یک ساعت از بازار گذشت و شاخص کل با افت 18 هزار واحدی همراه گشته بود  .

پس از پشت سر گذاشتن 65 دقیقه از بازار :

ارزش معاملات خرد به بیش از 2 همت رسیده بود. بازار پس از پست سر گذاشتن 65 دقیقه با خروج پول از تمام موارد اعم از سهام صندوق ها و حق تقدم ها همراه گشت و بیش از 70 درصد نماد ها معاملاتی منفی داشتند.

 یک ساعت و 40 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

سطح 1.800 واحد از دست رفت.....

ریزش بیش از 23 هزار واحد نماگر کل موجب شد تا نماگر کل سطح 1 میلیون و 800 هزار واحد را از دست دهد و در محدوده 1 میلیون و 796 هزار واحد قرار گیرد. عقب نشینی خریداران در سطح ارزنده این روزها و افزایش عرضه در معاملات روز جاری را نظاره گر بودیم.

دو ساعت از بازار سپری شد :

شاهد نبض های مثبت در گروه خودرویی با گذشت دو ساعت از بازار بودیم ، هم چنان خروج پول از بازار ادامه دار بوده است ، 75 درصد از معاملات منفی و 25 درصد از معاملات مثبت بوده است .

پس از گذشت دو ساعت و 20 دقیقه از بازار :

شاهد تحرکات مثبت در گروه بانکی پس از خودرویی ها بودیم .

 در یک ساعت پایانی بازار :

ارزش معاملات خرد به محدوده ی 5 همت رسیده  بود و هم چنان خروج از بازار ادامه داشته است با وجود آنکه گروه خودرویی با تقاضا و نبض های مثبت در بانکی ها دیده شد شاخص کل هم چنان 30 هزار واحد افت داشته است  

  در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 159 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 515 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 677 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

و در پایان :

ریزش 33 هزار واحدی شاخص بورس تهران در اولین روز هفته

 بازار سهام در حالی معاملات اولین روز هفته جاری را پشت سر گذاشت که شاهد ریزش 33 هزار واحدی نماگر کل بودیم. نمادهای فولاد، فملی، فارس و کگل بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر کل داشتند .

70  درصد از نمادها با معاملاتی منفی و 30 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت دنبال میشدند .

شاخص کل با افت 33 هزار و 537 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 788 واحد همراه گشته بود .

شاخص‌ هم وزن هم با افت  0.89 درصدی مواجه گردید .

 شاخص فرابورس با کاهش 288 واحدی به 22 هزار و 719 واحد رسیده بود .

ارزش معاملات خرد بورس به 6 هزار و 606 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد هم چنان کاهشی بوده است ..

خروج پول هم چنان از بازار ادامه داشته است .

تعداد نماد های مثبت 197 نماد و تعداد نماد های منفی 460 هم چنین صف های خرید به تعداد 79 نماد و صف های فروش به تعداد 51 نماد بوده است.

نمادهای فولاد فملی و فارس از نمادهای موثر بر شاخص کل بوده اند .

 

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

به صورت خلاصه می توان گفت هم چنان خروج از بازار سرمایه ادامه دار بوده است ، بر خلاف روزهای ابتدایی اسفندماه که ارزش معاملات خرد با رشد به سزایی همراه بوده است در روزهای اخیر علی الخصوص روز جاری شاهد خروج مکرر نقدینگی و کاهش ارزش معاملات خرد بودیم .با این وجود با اخبار مثبت منتشر شده ی زیادی مواجه هستیم که در گزارشات بعدی به آنان اشاره خواهیم کرد ...

با ما باشید .

جمله طلایی :

تنها از کسی نمی‌شود سبقت گرفت
که راه خودش را می‌رود .....
 
?
✍? رابرت_لینزی
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52