به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِسه شنبه 9 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

نمادها با برترین تقاضا شامل کچاد فپنتا  خزامیا و در سمتی دیگر نمادها با برترین عرضه شامل خبنیان حگردش آبین و کساپا بوده اند ، 64 نماد با صف خرید و 34 نماد با صف فروش دنبال میشدند .

نگاهی به شاخص کل در ابتدای بازار روز سه شنبه 9 اسفندماه 1401 :

شاخص کل با رشد 4 هزار واحدی و تاثیرپذیرفته از نمادهای فولاد و کچاد آغاز به کار کرد ، شاخص فرابورس و هم وزن نیز  مثبت به فعالیت خود ادامه میداد، 60 نماد با صف خرید و 31 نماد با صف فروش دنبال میشدند

تعادل  در  اکثر صنایع  گروه های بازار خودرو_قطعات سرمایه_گذاری فلزات_اساسی شاهد فشار عرضه بودیم ، نمادهای فملی فولاد کچاد  بیشترین تاثیر مثبت  و نمادهای وپاسارخودرو خساپا   بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص_کل گذاشته بودند .

با گذشت 10 دقیقه از بازار :

ابتدایی ارزش معاملات خرد به حدود نیم همت رسیده بود  بازار در تعادل به سر میبرد .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

با گذشت 20 دقیقه از بازار :

شاخص کل بورس با رشد ۰.۱۷ درصدی  همراه گشته بود  و به سطح ۱ میلیون و ۸۱۲ هزار واحد رسیده بود.ارزش معاملات خرد به عدد  ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود  . شاخص هم وزن نیز  با رشد ۰.۱۱ درصدی به سطح ۵۵۳ هزار واحدی رسیده بود. در میان صنایع گروه خودرو و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را دارا بودند ..

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار :

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار مشاهده شد که از میزان عرضه در بازار کاسته شد تعداد نمادهای مثبت رو به افزایش بوده  است

با گذشت 50 دقیقه از بازار :

ارزش معاملات خرد از 2,3 همت عبور کرده بود  و تراز پول خرد نیز مثبت گشته بود..

افزایش تقاضا و رشد قیمت ها در نمادهای گروه فلزی را شاهد بودیم. با آنکه آغاز معاملات متعادل رقم خورد اما در این دقایق شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار سهام از جمله گروه پالایشی ها، معدنی ها و فلزی ها بودیم

در یک ساعتی که از بازار گذشت :

شاخص کل با افزایش بیش از 4 هزار واحدی به 1 میلیون و 813 هزار واحد رسیده  بود و شاخص هم‌وزن با رشد بیش از هزار واحدی همراه گشته بود

75 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به بیش از 3 همت رسیده بود  و تزریق نقدینگی به بازار صورت گرفته بود ،.  در بازار روز جاری  بر خلاف روز گذشته ورود پول به سهام و حق تقدم و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده بود

با گذشت دو ساعت از بازار :

پس از گذشت حدودا دوساعت از بازار سرمایه شاخص کل با رشد 22 هزار واحدی و با تاثیر از نمادهای کگل و کچاد پیش میرفت

ارزش معاملات خرد به نسبت روزهای گذشته کاهشی بوده است ، بازار امروز برخلاف روز گذشته تنها از صندوق های درآمد ثابت خروج پول صورت گرفته بود و به این دلیل می توانستیم امیدوار باشیم بازار به روند افزایش خود ادامه دهد و عرضه ی مجددی صورت نگیرد، در میان صنایع هم چنان فلزی ها پیروز ?  بازار سرمایه بودند و با رشد بیشتری همراه گشته اند .

 

در این میان شاید بد نباشد نگاهی به صنعت فولاد و کارکرد آن بپردازیم :

صنعت فولاد که از صنایع مهم کشور به شمار میرود و رشد آن در دهه ی اخیر اتفاق یکی از اتفاقات مثبت بوده است و توانسته در بین ده کشور صادرکننده فولاد خام دنیا قرار بگیرد .

 محصولات آهنی چه هستند :

فولاد و محصولات فولادی در کشور ما بیشتر به محصولات آهنی معروف هستند. در واقع محصولات فولادی مانند شمش، میلگرد، تیرآهن، لوله، ورق، فولادهای آلیاژی و ضد زنگ (استیل) و ... تماما ترکیباتی از آهن، کربن و مقادیری از عناصر دیگر مثل سیلیسیم، منگنر، نیکل، کروم و چند عنصر دیگر را شامل می‌شوند و درنهایت  هر کجا که در مورد فولاد و محصولات فولادی صحبت به میان است، منظور همان محصولات آهنی و آهن‌آلات و یا فولادهای آلیاژی (مثل استیل) است

عوامل بسیاری بر این صنعت تاثیر گذار هستند مانند :   آلودگی‌ها و مخاطرات زیست محیطی  همچنین قیمت انرژی، میزان بودجه‌های عمرانی، تحریم‌ها، به روز نشدن فناوری در صورت آسیب و یا نیاز به جایگزین شدن ان. هم چنین در سطح جهانی مسائلی مانند سیاست های حمایتی دولت چین از اقتصاد این کشور و تلاش برای حفظ نرخ رشد اقتصادی، کاهش ارزش شاخص دلار، کاهش مازاد عرضه فلزات و کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس های کالایی در پی تعطیلی گسترده معادن و همچنین اعتصابات متعدد کارگری و افزایش قیمت نفت از عوامل مهم دیگر به شمار میروند .

از جمله اخبار موثر بر این گروه :

سخنگوی وزارت صمت :  بنابراین براساس تصمیم وزارت صمت تولیدکنندگان تمام محصولات زنجیره فولاد مکلف شدند 100 درصد عرضه خود را در تالار داخلی بورس انجام دهند و قیمت پایه محصولاتی را که در بورس عرضه می‌کنند، براساس ارز نیمایی باشد.

قالیباف گفت: در ساز و کار جدید مقرر شد 100 درصد عرضه این محصولات نظیر شمش، ورق، میلگرد و ... ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولید کننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد. | فارس

 

در نیمه ی دوم بازار :

با وجود آنکه شاخص کل با رشد 24 هزار واحدی دنبال شد شاهد افزایش عرضه در گروه خودرویی ها شاهد بودیم

در یک ساعت پایانی بازار :

شاخص کل با رشد بیش از 26 هزار واحد در ارتفاع 1 میلیون و 835 هزار واحد قرار گرفته بود. نمادهای کگل، کچاد، پارس، شپنا، فولاد، فارس و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را  را در این رشد داشته اند . ارزش معاملات خرد به بیش از 5 همت رسیده بود .

 در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

تا ساعت 09:30 خروج حدود 52 میلیارد تومانی پول_حقیقی

تا ساعت 10:30 ورود حدود 58 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و تا ساعت 11:30 ورود حدود 50 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

با گذشت 3 ساعت از بازار :

از سهام و حق تقدم خروج صورت گرفت اما هم چنان شاهد ورود به صندوق های سهامی بودیم .

در پایان :

در پایان بازار شاخص کل با رشد 29 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 838 به کار خود پایان داد نمادهای کگل و کچاد از نمادهای موثر بر این شاخص بوده اند .

شاخص هم وزن نیز با رشد تک سهم ها با 0.81 درصد مثبت به اتمام رسید

شاخص فرابورس نیز با رشد 328.64 واحدی همراه گشت ، نمادهای صبا و زاگرس از نمادهای موثر بر این نماد بودند

ارزش معاملات خرد در نهایت با 8.268 میلیارد تومان رسید امروز هم شاهد خروج پول از تمام موارد سهام صندوق ها بودیم .

61 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت و 39 درصد از نمادها با معاملاتی منفی همراه بوده اند .108 نماد با صف خرید و 38 نماد با صف فروش همراه بودند

در نهایت صنایع استخراج کانه های فلزی ، ساخت محصولات فلزی محصولات شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات سرمایه گذاری حمل و نقل و فلزات اساسی از جمله صنایع همراه با ورود پول بوده اند .

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

به صورت جمع بندی می توان گفت :

بازار روز جاری تحت تاثیر موارد به سزایی هم چون قیمت ارز اخبار برجامی و کامودیتی ها بوده است ، برخلاف روزهای ابتدایی اسفند ماه مجددا در دو روز اخیر ارزش معاملات خرد با کاهش همراه بوده است ،اگر بخواهیم در رابطه با معاملات دلار بگوییم در روز دوشنبه با 56.800 آغاز و با 58.300 به کار خود پایان داد دلار هم چنان هیجانی در بازار ایجاد کرده است که در همه جا سخن از آن و افزایش  بیشتر نرخ آن  گفته میشد در بازار سرمایه نیز توانسته توجه سهامداران را به سهام های دلاری محور سوق دهد با وجود انکه دلار در روز گذشته عقب نشینی کرد ، اگر بخواهیم در سطح گسترده تر به این موضوع بپردازیم سهام آسیایی نیز با کاهش نرخ مواجه شدند و باعث افزایش قیمت دلار گشتند و دلیل آن نرخ های بهره ی امریکا و اروپا بوده است و توانست دلار را به بالاترین سطح خود در طول چند هفته برساند ، در روز جاری نیز دلار با قیمت 58200 آغاز به کار کرد .

هم چنین  نرخ نیما نیز به ارامی با رشد به رقم 37684 تمایل یافته بود، بازار سرمایه با رشد به سزایی که در اسفندماه تجربه کرده است مجددا امید روزهای پرسودش را در دل سهامداران روشن کرده است و زمزمه های رشد ادامه دار ان به گوش میرسد . آیا بازار سرمایه می تواند به این روند ادامه دهد ؟

 

از جمله اخبار موثر بر بازار روز جاری :

1-مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی، به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود

2-نرخ خوراک نیروگاه‌های تولید برق در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

3- افزایش تولید ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز با افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی

4-افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی در سفر رئیس جمهور به بوشهر 

5-نرخ‌گذاری‌ بر اساس سایر قیمت‌های ارزی تخلف است

6-مدیرعامل گروه مپنا خبر داد؛ تولید مشترک خودروی برقی مپنا با کرمان موتور

7- قیمت ارز و طلا و سکه: 1401/12/09 ساعت 14:05

دلار_آمریکا: 57,200 تومان
یورو_اروپا: 60,500 تومان
پوند_انگلیس: 69,000 تومان 
درهم_امارات: 16,050 تومان

اونس_جهانی 1,811 دلار
مظنه:   11,487,000 تومان
گرم_18_عیار: 2,651,700 تومان
سکه_بهار : 29,000,000 تومان
سکه_امامی : 32,200,000 تومان
نیم_سکه: 17,600,000 تومان
ربع_سکه: 11,500,000 تومان
سکه_گرمی: 6,400,000 تومان

 

جمله طلایی :

سلام‌ دورها
چرا‌ همه‌ چیزهای‌ خوب‌ در شما ‌اقامت‌ دارند؟
 | محمد صالح علا |
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 
 



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52