بورس ایران در حالی  به تنهایی روزهای پر التهاب خود را سپری می کند که همچنان در مسیر پر تلاطم رشد مجبور به مقاومت در برابر معضلات و مشکلاتی است که از هر گوشه و کنار بر سر راهش قرار می گیرد.

قیمت گذاری دستوری، تغییر دامنه نوسان، مذاکرات نامعلوم برجام، قیمت دلار و ... تنها بخشی از مشکلات گریبان گیر بازار سرمایه است. اما کدام یک از این عوامل  تاثیر بیشتری در رکود و بحران حاضر بورس ایران دارد و راه کار خروج از این بحران چیست؟

پاداش سرمایه در گفت گو با کارشناسان بازار سرمایه به بررسی ابعاد این بحران و راه های نجات در بورس ایران پرداخت...

بورس و اختیار فروش تبعی

حسین مرادی، مدیر اوراق بهادار مبین سرمایه ضمن تاکید بر تاثیر مهم  اختیار فروش تبعی گفت: عوامل مختلفی از جمله قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و مشکلات پیش پای صنایع سبب ایجاد معضلات مهمی در بازار سرمایه شده است. به طور مثال از جمله  این مشکلات درصنعت پالایشی، می توان به نرخی که از طرف شرکت ملی پالایش و پخش ایران به این گروه اعلام شد اشاره کرد. ازمشکلات دیگر بورس ایران، برنامه ی تصحیح ارز بانک ها می باشد که به طور شفاف و دقیق مشخص نیست و اعداد اعلام شده بسیار کمتر از آمار واقعی است. 
وی افزود: از دیگر عوامل مهم، اختیار فروش تبعی است که اگر تقویت شود می تواند شرایط بازار را تغییر دهد. اختیار فروش تبعی مانع فشار فروش بیشتر بر بازار سرمایه می شود. وقتی سهامداران بدانند سهم مورد نظرشان برنامه ای تحت عنوان  پرداخت حداقل سوددهی را دارد ، عجولانه و هیجانی دست به فروش نمی زنند و حتی تمایل به خریدسهم افزایش می یابد که همین عوامل سبب تقویت طرف تقاضا می شود.

"نقدینگی" اهرم اصلی

احمدی مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن، در مورد گذر از بحران بازار سرمایه در این روزها گفت: برای برون رفت از این بحران در مرحله اول احتیاج به نقدینگی است که از جمله مهمترین عوامل برای رشد بازار سرمایه است. در مرحله ی بورس احتیاج به حمایت عملی دارد  و نباید صرفا به حرکات نمایشی پرداخته شود. نکته مهم دیگر ثبات سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در خصوص موارد مرتبط با بازار سرمایه هست. احمدی در پایان افزود: در نهایت ولی باید این موضوع را در نظر داشت که در بین همه این موارد نقدینگی مهم ترین عامل برای برون رفت از شرایط فعلی دارد.

بازار سرمایه ای آزاد

مرید سادات کارشناس بازار سرمایه نیز بزرگترن مشکل در این روزهای بازار را، قیمت گذاری دستوری دانست و از نظر او، قیمت های دستوری به اجبار در بازار بورس اعمال می شود، درحالی که بازار سرمایه به تبدیل شدن به بازاری آزاد نیاز دارد تا بتواند برای اهالی خود باقی بماند.
 

خبرنگار مانیا جلالی مقدم