به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز دوشنبه 17 بهمن ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

بازار در مرحله پیش گشایش :

بازار در مرحله ی پیش گشایش با 34 نماد در صف خرید و صدرنشینان نمادهای دحاوی حشکوه و سارا وبملت و در سمتی دیگر 122 نماد با صف فروش و صدرنشینان نمادهای گشان وسالت خبنیان خکاوه و شپلی بوده اند . برترین تقاضا در مرحله ی پیش گشایش با نمادهای تکشا وپترو اردستان غاذر و شتران و در سمتی دیگر برترین عرضه با نمادهای وساپا خساپا ورنا خگشتر و فاذر در مرحله ی پیش گشایش بوده اند.

نگاهی به بازار روز دوشنبه 17 بهمن ماه 1401 :

شروع بازار سرمایه به نماگرهای منفی دقایق کنونی ، 101 نماد با صف فروش و 21 نماد با صف خرید ، از سهام و حق تقدم وصندوق ها حتی صندوق درآمد ثابت همانند روز گذشته خروج پول صورت گرفته بود ، صنایعی که با ورود پول همراه بودند  به ترتیب صنایع انبوه سازی واسطه‌گری‌های مالی ساخت دستگاههای ارتباطی لاستیک و پلاستیک سیمان محصولات کامپیوتری هنری و سرگرمی و زغال سنگ بوده است .

با تصمیمات "شورای رقابت" ، موج بی اعتمادی در بازار سرمایه کشور به وجود آمد وخروج پول از بورس به سمت بازارهای دلار، سکه و  ... جاری گردید ، فشار عرضه در اکثر گروه های بازار همچون  خودرو_قطعات کانه فلزی بیمه سرمایه_گذاری به وجود آمده بود، نمادهای شستا  وبملت خگستر  بیشترین تاثیر منفی و نماد سصفها   بیشترین تاثیر مثبت را  شاخص_کل داشته اند .

با گذشت یک ربع از بازار سرمایه :

نبض های مثبت در گروه پالایشی به وجود آمد شاخص کل نیز با افت 4280.19 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 535 قرار گرفته بود .

با گذشت بیست دقیقه از بازار :

شاخص کل با کاهش ۰.۲۶ درصدی همراه گشت و بیشترین تاثیر منفی متعلق به نماد شستا بوده است . شاخص هم وزن نیز با کاهش 0.73 درصدی همراه بوده ، گروه انبوه سازی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بودند ، روند خروج پول نیز هم چنان از بازار ادامه داشته است .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir

 

از اتفاقاتی که در روز جاری پیش آمد :

پس از توقف نماد خودرو در گروه خودرویی ها نماد خساپا نیز تا تا 2 اسفندماه تعلیق گشت علاوه بر آن ها نماد خبهمن نیز با انتشار شفاف سازی مبنی بر :  

((به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری شوراي رقابت مبنی بر تصويب دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري به استحضار می رساند درخصوص افشا آثار مالي مصوبه پانصد و چهل و سومين جلسه شوراي رقابت مبني بر تصويب دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري بر عملکرد سال جاري، شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافي ساير قوانين جاري کشور درخصوص کالاهاي پذيرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پيگيري موضوع از طريق مجاري قانوني را دارد. ضمنا برنامه فروش سال 1401 شرکت فرعي بهمن موتور ازطريق بورس کالا و ساير روش ها صورت پذيرفته است و اين مصوبه تاثيري بر عملکرد سال جاري اين شرکت نخواهد داشت. لازم به ذکر است درصورتيکه به هردليلي اجراي اين مصوبه الزامي گردد، آثار مالي قابل توجه آن در روند مالي سال آتي، قابل بررسي است)) بهمن موتور خطاب به سازمان بورس؛ محصولات ما همچنان در‌بورس کالا عرضه می شود ، بر طبق این شفاف سازی می توان گفت گروه بهمن زیر بار دستورالعمل شورای رقابت نرفته است ،. .

با گذشت یک ساعت از بازار :

با توجه به آغاز قرمز و پرعرضه ی بازار سرمایه با گذشت یک ساعت از بازار به تعداد نمادها با معاملات مثبت اضافه گشته است بازار هم چنان قرمز ادامه دارد و در دقایق کنونی به صندوق های درآمد ثابت ورود پول صورت گرفته است ، صنایع بیمه پالایشی لیزینگ بانک انبوه_سازی کشاورزی غذایی فلزات_اساسی با نبض های مثبت دنبال می شدند

 

در گروه بانکی ها بازار روز جاری رنج کشی مثبتی در این گروه دید :

بهبود درآمد عملیاتی بانک‌ها ،  وضعیت صنایع بانکی برا بهبود بخشید ، افزایش نرخ بهره بین بانکی یکی از عوامل موثربر رشد نمادهای این گروه بوده است از جمله اخبار موثر بر این گروه  (( ابلاغیه بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ سود سپرده بانکی خبر خوبی برای صنعت بانکداری است، که باعث ورود پول‌های زیادی به این صنعت می‌شود ، افزایش نرخ سود سپرده روی صنعت بانکداری تاثیر مثبت می‌گذارد، اما ممکن است این افزایش نرخ سود سپرده بر کلیت بازار در مقطعی اثر منفی داشته باشد. | ایبنا ))

چهل دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به حدود 3,250 میلیارد تومان رسیده بود ،235 نماد با معاملاتی مثبت و 390 نماد با معاملاتی  منفی. 55 نماد با  صف خرید و 91 صف با  فروش به وجود آمده بود ..

    در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 55 میلیارد تومانی پول_حقیقی

درساعت 10:30 خروج حدود 175 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 خروج حدود 284 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در یک ربع پایانی :

بازار همچنان با برتری فروشندگان ادامه یافته بود . ارزش معاملات خرد به بیش از  3 همت  رسیده بود و هم چنان خروج پول از بازار ادامه یافته بود ،  صف های  خرید به 62 نماد و صف های فروش به 108 عدد رسیده بود .

و در پایان :

ارزش معاملات خرد به عدد 4185 میلیارد تومان رسیده بود  خروج پول ادامه دار بوده است و ورود پول به صندوق های درآمد ثابت تا انتهای بازار ادامه یافت . ا روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهاردهمین روز متوالی با ثبت رقم 448 میلیارد تومان همچنان ادامه یافته بود . در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است ..

62 نماد با صف خرید و 104 نماد با صف فروش دنبال میشدند

  بیشترین ارزش معاملات تعلق داشت به گروه های گروه بانکی ، پس از آن گروه‌های انبوه سازی و خودرویی در مرتبه ی بعدی قرار گرفته بودند .

61 درصد از نماد ها معاملاتی منفی داشتند و 39 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت همراه بودند.

شاخص کل به  افت 2 هزار و 319 واحدی و به ارتفاع یک میلیون و 537 هزار واحد رسیده بود ..

شاخص‌ هم وزن نیز 0.82 درصد کاهش یافت

بازار بورس تهران در دومین روز کاری خود در هفته سوم بهمن ماه سال جاری با افت تقاضا و نبود خریدار کار خود را آغاز کرد اما با گذشت زمان و با شروع نیمه دوم معاملات شاهد رنج کشی مثبت در بزرگان پالایشی و نمادهای بانکی بودیم بطوری که بانکی با رشد بیش از 5 درصد هم معامله شدند و در نهایت با بهبود تقاضا در کلیت بازار سهام در معاملات روز جاری نماگر کل در جهت بهبود حرکت کرد و افت بیش از 4500 واحد خود را به 2100واحد رساند. اما در مقابل عرضه کنند گان نقش بسزایی را در عقب گرد نماگر هم وزن ایفا کردن و موجب افت نزدیک به 4000 واحد این نماگر شدند

بی‌خبری از سیگنال مثبت در کلیت بازار سرمایه عاملی برای عقب‌نشینی خریداران در این روزها بشمار می رفت . خبر دستورالعمل شورای رقابت درخصوص تنظیم بازار خودرو در این دور روز اخیر سهامداران در شوک فرو برده است و می توان گفت، طوفانی از عرضه با فریاد بی‌اعتماد در بازار بورس تهران به گوش می رسد

در نهایت بازار سرمایه با افزایش تقاضا در نیمه دوم نمادهای فملی، فولاد، وبملت و شپنا توانست بخشی از افت خود را جبران کند .

شاخص فرابورس با افت 117 واحدی به 19 هزار و 920 واحد رسیده بود .

ارزش معاملات خرد بورس به 4 هزار و 185 میلیارد تومان رسیده بود .

حقوقی ها 392 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید کردند

میدکو شپدیس ، وپاسار  بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند

 

    به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

در آخر به برخی از اخبار موثر بر بازار روز جاری خواهیم پرداخت :

 قیمت ارز و طلا و سکه: 1401/11/17 ساعت 13:20

 

دلار_آمریکا: 44,950 تومان

یورو_اروپا: 48,150 تومان

پوند_انگلیس: 54,190 تومان

درهم_امارات: 12,410 تومان

 اونس_جهانی 1,872.3 دلار

مظنه:   9,104,000 تومان

گرم_18_عیار: 2,101,600 تومان

سکه_بهار : 23,000,000 تومان

سکه_امامی : 24,350,000 تومان

نیم_سکه: 14,250,000 تومان

ربع_سکه: 9,250,000 تومان

سکه_گرمی: 5,000,000 تومان

 

جمله طلایی :

”خلأ روحی، علت عمده‌ی آن است که آدمیان به دنبال معاشرت، سرگرمی و انواع تجملاتی می‌روند که بسیاری از مردم را به اسراف و سرانجام به فقر می‌کشاند. کسی که از نظر ذهنی پُرمایه است، به دنبال زندگی آرام، باقناعت و در حد امکان بدون درگیری است. از این رو، پس از اندک آشنایی با کسانی که به اصطلاح همنوع او هستند، به انزوا کشیده میشود و اگر شعوری در حدّ کمال داشته باشد، تنهایی را برمی گزیند. زیرا آدمی هرچه در درونِ خود بیشتر مایه داشته باشد، از بیرون کمتر طلب می‌کند و دیگران هم کمتر می‌توانند چیزی به او عرضه کنند. انسانِ کم مایه از هیچ چیز به اندازه‌ی خود نمی‌‌گریزد. زیرا در تنهایی، هنگامی که هرکس به خویشتنِ خود باز می‌گردد، معلوم می‌شود که در خود چه دارد.“
 
#شوپنهاور
پرسود باشید 
 ✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52