به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز یکشنبه 16 بهمن ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

بازار در مرحله پیش گشایش :

در مرحله ی پیش گشایش با 59 نماد در صف خرید و صدرنشینی نمادهای لازما ولانا خفولا و حآفرین و در سمتی دیگر 44 نماد با صف فروش و صدرنشینان نمادهای وسالت خبنیان خکاوه گشان وساخت بازار به کار خود آغاز بخشید.  

قاب ابتدایی بازار روز یکشنبه پس از تعطیلات 16 بهمن 1401 :

شاخص کل بورس و فرابورس منفی منفی و شاخص هم وزن با رشد تک سهم ها آغاز به کار کردند ، 44 نماد با صف فروش و 37 نماد با صف خرید آغاز به کار کرد به گروه های واسطه‌گری‌های_مالی  انبوه_سازی پیمانکاری_صنعتی اطلاعات_و_ارتباطات حمل ونقل و انبارداری خودرو و قطعات نساجی ورود پول حقیقی صورت گرفته بود ، در آغاز بازار معاملات کم حجم و کم رمق رقم خورد. تعداد نمادهای مثبت و منفی در حالی که برابر بوده است اما با گذشت تایم معاملاتی منفی ها پیش از مثبت ها قرار گرفتند . سبزپوشی در برخی گروه های بازار همچون  انبوه_سازی کشاورزی_دامپروری  بیمه افزایش  تقاضا مشاهده میشد.  فشار عرضه در گروهای بانکی سرمایه گذاری پالایشی دارو  به چشم میخورد ، نمادهای  شپنا  شبندر شتران  بیشترین تاثیر منفی و نماد کگل  بیشتربن تاثیر مثبت را  شاخص_کل داشته اند . شاخص هم وزن نیز منفی گشت

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

پس از گذشت 20 دقیقه :

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۸۱۵ واحدی به ارتفاع ۱ میلیون و ۵۵۵ هزار واحد رسیده بود .شاخص هم وزن نیز هم اندازه شاخص کل کاهش یافته و با کاهش ۰.۱۶ درصدی به عدد ۴۸۶ هزار واحدی رسیده است.ارزش معاملات خرد هنوز هم کاهشی بوده است . بیشترین ارزش معاملات متعلق به انبوه سازی و گروه خودرو و قطعات تعلق داشته است . خروج پول هم چنان از بازار ادامه داشته است .

پس از گذشت نیم ساعت از بازار سرمایه :

شاخص کل با افت 2815 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 551 قرار گرفته بود  ، شاخص هم وزن نیز با افت 771 همراه گشته بود نمادهای شپنا و شبندر از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بوده اند ، شاخص فرابورس نیز منفی ادامه میدهد ، ارزش معاملات خرد هنوز هم کم بوده است و حتی به 900 میلیارد تومان هم نرسیده بود . 425 نماد با معاملاتی منفی و 195 نماد با معاملاتی مثبت همراه بوده است .

پس از گذشت یک ساعت و 20 دقیقه :

تعداد نمادهای مثبت اندکی افزایش یافته بود و به بیش از 190 نماد رسیده بود . صدرنشین در صف های خرید نمادهای  حشکوه، غاذر، لازما، خفولا و دحاوی بوده اند .

افت قیمت و کاهش ارزش معاملات در روز جاری:

 در حالی نیمه اول معاملات روز جاری رو به اتمام است که با افت تقاضا شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار سهام بودیم  بطوری که بزرگان در مدار منفی قرار گرفتند و موجب افت بیش از 7400 واحدی نماگر کل شدند و نماگر هم وزن نیز افت بیش از 2900 واحد را تجربه می کرد. اما نکته حائز اهمیت پیشی گرفتن صفوف خرید از صفوف فروش در این دقایق است. 91 نماد در سقف قیمت روزانه به ارزش 276 میلیارد تومان قرار دارند و 66 نماد در کف قیمت روزانه با صف فروش به ارزش 500 میلیارد تومان قرار داشت . 

با گذشت یک ساعت از بازار:

 بیش از 70 درصد نماد ها معاملاتی منفی داشتند . شاخص کل با افت 7 هزار و 705 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 549 هزار و 538 واحد رسید

در میانه ی بازار :

ارزش معاملات خرد به  2,1 همت رسیده بود ، 210 نماد با معاملاتی مثبت و 405 نماد با معاملاتی منفی همراه بوده است .

با گذشت دو ساعت از بازار سرمایه :

ارزش معاملات خرد به 2.752 میلیارد تومان رسیده بود و با انتشار دستورالعمل شورای رقابت عرضه در بازار شدت گرفت .

طی افشا شدن دستور العمل شورای رقابت به چند نکته قابل تامل خواهیم پرداخت :

خودرو کالایی انحصاری تشخیص داده شد و قرار است  شامل قیمت‌گذاری دستوری به حساب بیاید

در موارد منتشر شده صحبتی از بورس کالا نشده است و فروش از طریق سامانه یکپارچه صورت میپذیرد

نرخهای جدید باید از طریق سازمان حمایت اعلام شوند و از طریق شورای رقابت مورد تأیید و به خودروساز ابلاغ گردند و  هنوز نرخی اعلام نشده است

(( الزام عرضه محصولات شرکتهای بورسی در بورس کالا ))

ماده 67 پیش نویس اصلاح قانون بازار اوراق بهادار  و الزام تمامی شرکتهای وابسته به وزارت خانه ها به عرضه محصولات در بورس کالا اشاره شده است .

یکی دیگر از موضوعات قابل توجه در بخشنامه قرار گرفتن عرضه خودروهای وارداتی در هاله ای از  ابهام است .

در پی انتشار این اخبار نه چندان مثبت شورای رقابت بازار  مجددا به عزا درآمد نماد خساپا به صف فروش و سایر نمادهای بازار سرمایه نیز با افت قیمت روبرو شدند البته در این میان برخی از تک سهم ها هم چنان به معاملات مثبت خویش ادامه دادند .

 

با گذشت دو ساعت و نیم از بازار :

تعداد نمادهای مثبت هم چنان رو به کاهش بوده است و از 210 عدد به 120 نماد رسیده بود . شاخص کل بورس تهران نیز با افت 10 هزار واحدی دنبال گشته بود .

    در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 77 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 212 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 536 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در دقایق پایانی :

195 نماد با صف فروش و 39 نماد با صف خرید دنبال میشدند

و در پایان :

در اولین روز کاری هفته با شروع نیمه دوم معاملات شاهد افزایش عرضه و خروج پول هوشمند از سهام بودیم ، در معاملات روز جاری حتی از صندوق درآمد ثابت هم خروج_نقدینگی صورت گرفته بود . گروه خودروسازی در رتبه دوم خروج پول هوشمند قرار گرفته بود ، ورود_پول_هوشمند به گروه حمل و نقلی و بیمه ای در معاملات روز جاری صورت گرفت .

شاخص کل با افت 17 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 540 قرار گرفته بود.

شاخص کل هم وزن نیز با افت 1.52 درصدی همراه گشته بود.

نمادهای میدکو و شپنا از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بودند.

شاخص کل فرابورس نیز در راستای افت سایر شاخص ها با افت همراه بود  ، نمادهای بپاس و شگویا از نمادهای موثر بر افت شاخص کل فرابورس بوده اند .ارزش معاملات خرد در نهایت به عدد 4.937 میلیارد تومان رسید .

بورس تهران امروز با منتشر شدن دستورالعمل جدید شورای رقابت با فشار فروش سنگینی روبه‌رو شد و در نهایت شاخص کل با کاهش ۱.۱ درصدی به عدد ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی رسید

نمادهای دی و کرمان  بیشترین ارزش معاملات را در بر داشته اند .

خروج پول از بازار هم چنان از تمامی موارد سهام حق تقدم و صندوق ها حتی صندوق درآمد ثابت ادامه داشته است

 

    به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

اخبار موثر بر بازار روز جاری به شرح زیر می باشند :

1-براساس موافقت شورای پول و اعتبار، از امروز (یکشنبه ۱۶ بهمن ماه) مرکز مبادله ارز و طلا به جای بازار متشکل ارزی فعالیت خود را به صورت رسمی از سر خواهد گرفت./ صداوسیما

2-تحویل ده هزار واحد مسکونی به صورت هفتگی از هفته آینده 

3-مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه خبر داد : انتشار اوراق اختیار خرید و اختیار فروش روی ۲۰ نماد

4-١٠ میلیون تن صادرات اقلام فولادی در ٩ ماه امسال

5-«تثبیت حق ورود کالاهای اساسی» و «اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی» اولویت حوزه صنایع در بودجه ۱۴۰۲ است

6-سازوکار اخذ مالیات از عایدی سرمایه در مجلس تعیین شد

7-اضافه شدن شاخص های جدید فرابورس در سایت

8-افزایش سرمایه شرکت ها الکترونیکی می‌شود

 9-نرخ سود بین بانکی ۲۱.۱۷ درصد شد

10-معاون سرمایه‌گذاری دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت تشریح کرد؛ هلدینگ سهامی عام پروژه؛ ابتکار سازمان بورس برای تقویت تشکیل سرمایه

11-دستورالعمل پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه تصویب شد

12-براساس آمار قیمت‌ها از ابتدای سال ۹۶ تا انتهای دی ۱۴۰۱ قیمت برخی از مواد اولیه و نهاده‌های تولید خودرو همچون ورق فولادی (۱۲.۶ برابر)، کاتد مس (۱۲.۲ برابر)، مواد پلیمری (۱۱.۲ برابر)، آلومینیوم (۱۱.۱ برابر)، دلار نیما (۸.۱ برابر)، دستمزد کارگران (۵.۳ برابر) افزایش داشته است؛ اما در مقابل قیمت کارخانه‌ای خودرو که برای تولید آن از مواد اولیه مذکور استفاده می‌شود تنها ۴.۳ برابر افزایش داشته است. | سنا

13- قیمت ارز و طلا و سکه: 1401/11/16 ساعت 13:30

دلار_آمریکا: 44,500 تومان
یورو_اروپا: 48,200 تومان
پوند_انگلیس: 53,650 تومان 
درهم_امارات: 12,320 تومان

اونس_جهانی 1,865.3 دلار
مظنه:   8,876,000 تومان
گرم_18_عیار: 2,049,000 تومان
سکه_بهار : 22,300,000 تومان
سکه_امامی : 23,800,000 تومان
نیم_سکه: 14,200,000 تومان
ربع_سکه: 9,200,000 تومان
سکه_گرمی: 4,950,000 تومان

 

در نهایت :

بازار روز جاری با وجود شایعات اخبار مثبت اما پس از انتشار دستورالعمل شورای رقابت و تاختن بندهای آن در روز جاری نمادهای بازار سرمایه را به بند خود کشیده قرمز ساخت و از رشد قیمت آنان کاست ، خروج پول هم چنان از بازار ادامه دارد و ارزش معاملات خرد با کاهش روز افروزن در روزهای اخیر تجربه میشود یکی دیگر از نکات بازار  روز جاری خروج پول حتی از صندوق های درآمد ثابت و سهامی است و یکی دیگر از نکات نه چندان مثبت علاوه بر دستورالعمل افزایش نرخ بهره ی بین بانکی است .

 

جمله طلایی :

چطور می‌توانم کمکتان کنم؟
اگر توی فروشگاه استارباکس کار می‌کردم، به جای نوشتن اسم مردم روی فنجان قهوه‌شان، جملات زیر را می‌نوشتم: «شما و تمام کسانی که دوستشان دارید، روزی خواهید مرد. تنها بخش کوچکی از چیزهایی که گفته‌اید یا کارهایی که انجام داده‌اید برای تعداد کمی از مردم اهمیت خواهند داشت، آن هم صرفا برای یک مدت کوتاه. این حقیقتِ ناخوشایندِ زندگی‌ست. تمام مسائلی که به آن‌ها فکر می‌کنید یا کارهایی که انجام می‌دهید، تنها گریز استادانه‌ای از این حقیقت‌اند. ما غبارهای کیهانی بی‌اهمیتی هستیم که در یک نقطه‌ی آبی پرسه می‌زنیم و به هم برخورد می‌کنیم. عظمتی برای خودمان تجسم می‌کنیم و اهدافی برای خودمان می‌سازیم. اما راستش را بخواهید، ما هیچ نیستیم. پس از قهوه‌ی لعنتی‌تان لذت ببرید.»

#مارک_منسن
 
پرسود باشید 
 ✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52