به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ چهارشنبه 21 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

نمادهای فاذر شپلی چکارن پاسا گشان کویر شلعاب وتوس از جمله نمادهای صدرنشین در مرحله ی پیش گشایش روز جاری بودند ، 73 نماد صدر نشین به ارزش 500 میلیارد تومان در این مرحله تشکیل گشته بود  هم چنین نمادهای صدرنشین در فروش نیز به تعداد 7 عدد به ارزش 157 میلیارد تومان بوده است .  

نمای ابتدایی بازار روز چهارشنبه آخرین روز کاری هفته :

نماگرهای بورسی و فرابورسی آغازی منفی را با افت قیمت سهم ها در پیش گرفته بودند  ، شاخص هم وزن با توجه به باقی مثبت ماندن نمادهای کوچک مثبت مانده بود ، بازار با برتری قدرت فروشندگان و هیجانی آغاز گردید 63 درصد از نمادها در محدوده های منفی معامله میشدند .

از تمامی موارد سهام، حق تقدم و ص.سهامی خروج پول صورت گرفته بود که احتمال میدادیم که اگر این روند ادامه دار باشد بازار با  عرضه دنبال شود ،برخلاف روز گذشته  صندوق درآمد ثابت در دقایق ابتدایی  با ورود پول  حقیقی همراه بوده است  و این یکی دیگر از سیگنال های منفی در ابتدای بازار بوده است ،  شاخص کل با افت 7758.73 هزار واحدی همراه بوده است .

صنایع مثبت موثر بر  رشد بازار  که با ورود پول همراه بودند  صنایع انبوه_سازی سرمایه_گذاری تامین_سرمایه حمل_نقل و غذایی بوده اند .

بازار سهام این روزها با لیدری خریداران در کلیت بازار اعم از نمادهای بزرگ و کوچک در مدار مثبت و با رشد قیمت دنبال می شد و شاهد برتری خریداران در کلیت بازار سهام بودیم که این هفته هم روزهای معاملاتی به کام خریداران پیش رفت که البته عرضه های صورت گرفته در برخی از تایم های معاملاتی طبیعی بوده و ذات بازار سهام نیز همیشه همین بوده است ..

بازار سهام را در آخرین روز معاملاتی هفته جاری  21 دی ماه 1401 را می توان بازاری متعادل و مثبت در نظر گرفت چرا که این روزها شاهد ورود پول هوشمند نیز به بازار سهام هم بودیم و با توجه به ترافیک اخبار خودرویی و عرضه محصولات خودرو می توان گفت بازار با لیدری این گروه در مدار مثبت می تواند قرارگرفته بود  .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

اگر بخواهیم در رابطه با دو نماد مهم در گروه خودرویی ها  بگوییم :

خودرو با فروش 27.6 میلیارد تومانی خود در آذر ماه رکورد فروش ماهانه در سال جاری را زد و مجموع فروش 9 ماهه خود را به 128 میلیارد تومان رساند. فروش آبان ماه 13.7 میلیارد تومان و فروش مهر ماه 8875 میلیارد تومان بوده است. ایران خودرو در پایان فصل پاییز امسال افزایش 173 درصدی فروش نسبت به فصل مشابه قبلی داشته و هم‌چنین 41 درصد بیشتر از تابستان درآمد ساخته است. جمع فروش ایران خودرو در پایان سه فصل گذشته از مرز 12 هزار میلیارد تومان عبور کرده و 17 درصد بیشتر از کل سال مالی 1400 بوده است.

در نماد خساپا نیز ، این شرکت در آذر رکورد فروش 62.983 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 19 و 31 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 9 ماه اخیر است. سایپا پاییز امسال را با افزایش 176 درصدی درآمد نسبت به پاییز سال گذشته به پایان رساند و در مقایسه با تابستان امسال رشد 13 درصدی داشت. جمع فروش 9 ماهه خساپا تقریبا به درآمد کل سال 1400 نزدیک بوده است.

در بازار روز جاری می توان گفت :

بازار با عرضه همراه گشت  ولی در گروه های خودرو_قطعات املاک_مستغلات  ، حمل_نقل  لاستیک دارویی سیمانی و سرمایه_گذاری  شاهد افزایش تقاضا در ابتدای بازار  بودیم  ، هم چنین نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای خودرو شستا فولاد بوده اند  

آغازی غمگین و اصلاحی  بر خلاف معاملات سبز روز های گذشته :

 در گروه خودرویی ها نماد خزامیا در همان ابتدای امر با صف خرید نماد خاور و خدیزل در محدوده ی مثبت  معامله شدند، پالایشی ها برخلاف روز گذشته که روز متعادلی را پشت سر گذاشتند امروز در حوالی منفی معامله شدند . در گروه بانکی ها نیز به جز رنج کشی مثبت در بانک دی  سایر نمادها منفی باقی مانده بودند  

این بازار پر هیاهو قرار بود در انتهای آن به کدامین سمت و سو کشیده شود؟

پس از پشت سر گذاشتند معاملات هیجانی بازار زمان آن رسیده بود که بازار تعادلی را در خود بیابد کم کم تعداد نمادهای منفی در حال فرو کاستن و اضافه گشتن به تیم نمادهای مثبت بوده است و تنها 15 نماد وضعیت صف فروش را به دنبال خود یدک میکشیدند .پس از آن بازار کمی مثبت تر گشت و 43 درصد از نمادها سبزپوش شدند  ، ارزش معاملات خرد نیز در 15 دقیقه ی ابتدایی به 1250 میلیارد تومان رسیده بود .

 

نیم ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

شاخص با گذشت نیم ساعت از معاملات به حدود 11 هزار واحد افت رسیده بود اما بهبود تقاضا موجب تحول قابل توجهی در بازار شد. و تعداد نمادهای منفی و مثبت با هم برابر شده بودند . عرضه ای که در ابتدای بازار با رفتار هیجانی فروشندگان شکل گرفته بود کمی آرام گشته و بر تعداد نمادهای مثبت فزونی گشته بود . همچنین ۸ میلیارد پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت وارد شده است .

ارزش معاملات خرد به ۱۴۰۰ میلیارد رسیده بود و در میان صنایع  گروه خودرو و قطعات همچنان بیشترین ارزش معاملات را داشته  است . امروز نمادهای کوچک و متوسط با افزایش تقاضا دنبال میشدند . پس از آن گروه‌های فلزات اساسی و انبوه سازی قرار داشتند .

در یک ساعتی که ار بازار گذشت :

در یک ساعت ابتدایی بازار  به سهام و حق تقدم  8 میلیارد تومان ورود پول صورت گرفته بود .معاملات نیز به اندازه ی 2600 میلیارد تومان بوده است . در گروه فراکابی ها که در ابتدای بازار معاملاتی منفی داشتند پس از گذشت تایم معاملاتی به مدار مثبت بازگشتند و مجددا در یک ساعت و نیمی که از بازار گذشت کالا ونماد فرابورس مجددا منفی گشتند   

 در میانه ی بازار  :

ورود پولی که در ابتدای بازار به صندوق درآمد ثابت اتفاق افتاده بود ، خارج گشت و تنها به سهام حق تقدم و ص.سهامی ورود پول حقیقی  به اندازه ی 25.2 میلیارد تومان صورت گرفته است و این سیگنال مثبتی برای ادامه ی بازار بوده  بود . در گروه خودرویی نماد خودرو با صف فروش دنبال می شد ، عرضه در گروه بانکی ها نیز به وجود آمد.بیشترین خریدهای حقیقی در بازار تعلق گرفت به  نمادهای : آریان، وتوس، کویر، تملت، ومعادن، کی بی سی، وطوبی، دالبر، درازک و خزامیا بوده اند .

در ساعت 11 مشاهده شد که  از بازار خروج پول صورت گرفت .

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

در ساعت 11:30  خروج حدود 23 میلیارد تومانی پول_حقیقی  

در ساعت 10:30 ورود حدود 28 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 خروج حدود 136 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

در نیمه ی دوم بازار مشاهده شد که :

تعداد نمادهای منفی از مثبت  بیشتر گشت 320 نماد منفی و300 نماد مثبت در بازار شکل گرفته بود . ارزش معاملات خرد نیز به فراتر از  7 همت رسیده بود..

در دقایق پایانی :

 

شاخص کل با افت 12 هزار و 112 واحدی، به ارتفاع عدد یک میلیون 656 هزار و 074 واحد رسیده بود شاخص هم وزن نیز برخلاف شایر شاخص ها مثبت به رون خویش ادامه و با رشد یک هزار و 488 واحدی به عدد 505 هزار و 125 واحد رسیده بود .

هم چنان روند خروج پول از بازار ادامه یافته بود هم چنین در امروز معاملات حقوقی های خودرو و خساپا خریدهای پرحجمی از صف فروش به عمل آورده بودند

 

و در پایان :

بیشترین ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته سوم دی ماه 1401 متعلق به گروه خودرویی و در رتبه دوم گروه فلزات_اساسی و در رتبه سوم گروه شیمیایی قرار داشتند بیش از 50 درصد نمادها قرمز بودند ..

شاخص کل با رشد 16 هزار و 091 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 652 واحد رسیده بود ، شاخص فرابورس نیز  با افت 110 واحدی به 21 هزار و 33 واحد رسیده بود

شاخص‌ هم وزن  نیز با  0.15 درصد افزایش همراه گشت .

 ارزش معاملات خرد بورس به 9 هزار و 752 میلیارد تومان رسید.

 (42درصد)نمادها مثبت  و ( 58درصد)نمادها معاملاتی منفی داشتند  

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

به صورت خلاصه می توان گفت :

ورود پول هوشمند به صندوق های درآمد ثابت در نهایت بازار به وجود آمد  و این یکی از عوامل قرمز تر شدن بازار بوده است

از طرفی نامه ی مدیرعامل ایران خودرو به بورس کالا؛ مینی بر توقف  عرضه دنا در بورس کالا( مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در نامه ای به بورس کالا اعلام کرد عرضه ۵۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس را لغو کنید.)  می تواند یکی از عوامل قرمز شدن گروه خودرویی باشد .

در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به موعد تقدیم لایحه بودجه مبنی بر آنکه :،مسعود  میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد دولت در بودجه ۱۴۰۲ هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و افزایش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها با توجه به عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری و سال آینده، موهوم است و عدم تحقق اهداف را به دنبال خواهد داشت. امروز با توجه به اخباری که مجلس در پی لایحه بودجه به بیرون مخابره شد موجب ریزش بازار سهام شد که جای بررسی بیشتر دارد

شاخص کل با توجه به متغیرهای بودجه ای  کاهش ۰.۹۶ درصدی را تجربه کرد و دست به فروش عظیم زد عرضه ای که در ابتدای بازار در حال بهتر شدن بود جرقه ی ابلاغ بودجه سال آتی ، افرایش  سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها به ۷۰۰۰ تومن در بودجه سال آینده  شعله ای را روشن کرد تا بازار سرمایه را به حریق بکشد قرمزی که در انتهای بازار شاهدش بودیم نتیجه ی این شرایط بوده است .

ارزش معاملات خرد هنوز هم با افزایش همراه بوده است و ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد( اگرچه در بازار امروز برخلاف روزهای گذشته از سهام خروج و به صندوق درآمد ثابت ورود صورت گرفته بود )  و این امیدی است که ادامه ی راه را برایمان هموار تر خواهد کرد . این اخبار متغیرهای بودجه ای اخباری تاثیرگذار بر روزهای اینده ی بازار بوده است و باید نسبت به اخبار آن آگاه و هوشیار باشیم  .

 

 

جمله طلایی :

ترسیدن ما چونکه  هم از بیم بلا بود
اکنون ز چه ترسیم که در عین بلاییم
 
# مولانا
تهیه کننده :تیم خبری پاداش 



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52