به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ دوشنبه 19 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله گشایش :

در مرحله ی پیش گشایش 71 نماد صف خرید به ارزش 760 میلیارد تومان شاهد بودیم هم چنین نمادهای صدرنشین در بازار نمادهای فاذر، خاور، خکاوه، شپلی و گشان بودند .نمادهای دارای صف فروش نیز شامل حفارس انرژی3 بودند و 5 صف فروش در این مرحله تشکیل گردیده بود .

نگاهی به آغاز بازار سرمایه در ابتدای روز دوشنبه 19 دی ماه 1401 :

افزایش تقاضا  در گروه های مورد توجه بازار شامل خودرو_قطعات بانکی فلزات_اساسی دارویی  سیمان سرمایه_گذاری  کانی_غیرفلزی شیمیایی بودیم ،درابتدای بازار  تمامی نماگرها مثبت آغاز به کار کردند اما از تمامی موارد سهام حق تقدم صندوق های درامد ثابت خروج پول صورت گرفته بود ،  

گروه های سرمایه_گذاری خودرو انبوه_سازی  بیمه واسطه_گری_مالی ورود پول صورت گرفته بود و معاملاتی مثبت را در پیش گرفته بودند  پالایشی ها هم چنان در مسیر رشدی روز گذشته ادامه می دادند .

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

در 10 دقیقه ای که از بازار گذشت :

ارزش معاملات از محدوده ی  1000   میلیارد تومان عبور کرده بود و این یکی از حسن های بازار روز جاری بوده است یعنی ارزش معاملات بالا .

 

پس از گذشت 25 دقیقه از بازار :

شاخص کل با رشد ۳۵۶۰واحدی به ۱میلیون و ۶۳۸هزار و ۷۸۹ واحد رسید ، شاخص هم‌وزن نیز رشدی معادل  ۲۲۵۰واحدی به ۴۹۴هزار و ۶۹۰واحد رسیده بود هم چنان نمادهای شستا و خودرو موثر بر رشد شاخص بودند .

 

با گذشت نیم ساعت از بازار :

نیم ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم. ارزش معاملات خرد 2 همت عبور کرده بود ولی هم چنان خروج پول از بازار جریان داشته است .  در این مرحله نماد کگل از خودرو پیشی گرفت و موثر بر رشد شاخص گل گشت هم چنین نمادهای شپدیس وبملت شبندر نمادهای موثر بر افت هستند .

 

در یک ساعتی که از بازار گذشت :

در ابتدای بازار با وجود مثبت بودن شاخص کل  شاهد افزایش عرضه در بازار بودیم  و شاخص کل که تا حدود 4 هزار واحد رشد کرده بود  شاخص هم‌وزن نیز رشدی بیش از 1500 واحد را به دنبال داشته است .

 در یک ساعت و نیمی که از بازار گذشت :

 در بازار روز جاری از صندوق های سهامی نیز در بازار روز جاری  خروج پول حقیقی صورت گرفته بود نماد اهرم که در ابتدا با نوسانات منفی آغاز به کار کرده بود به مدار مثبت بازگشت و با قیمت 1395 و با 1.38 درصد مثبت  معامله میشد

پس از گذشت تایم معاملاتی تعداد نمادهای منفی در حال  کاهش و نمادهای مثبت در حال افزایش بوده است 350 نماد مثبت  و 270 نماد منفی بودند . شاخص کل با رشد 2608 واحد مثبت در ارتفاع یک میلیون و 637 قرار گرفته بود و سایر شاخص ها نیز مثبت بودند ، با وجود آنکه رشد بازار در روز جاری به نسبت روز گذشته با افت همراه است اما با 111 نماد معاملاتی  مثبت و 13 نماد منفی دنبال می شدند . نمادهای موثر بر رشد نمادهای شستا و کگل بودند  کگل مقام دوم اثرگذاری را از خودرو در یک ساعت و نیمی که از بازار گذشت گرفت و از آن خود کرد .

 

اگر بخواهیم به حرکت رفت و برگشتی شاخص کل در بازار روز جاری  بپردازیم می توان اینطور بگوییم :  

شاخص کل  در ابتدای بازار  بیش از 3,500 واحد رشد کرد اما با عرضه همراه شد  و در  یک ساعت پس از آن  بیش از 2 هزار واحد افت کرد.در یک ساعت و نیم پس از آن تقاضا در بازار اتفاق افتاد و  شاهد ورود پول حقیقی و نقدینگی به سهام و حق تقدم بودیم .  سپس شاخص در ارتفاع 1 میلیون و 638 هزار واحدی ارام گرفت نمادهای وساپا، ذوب، خاور، اسیاتک، خودرو، حشکوه، شبندر، دانا، خگستر، اپال و خودکفا عمده ترین خریدهای حقیقی بودند .

در 135 دقیقه ای که از بازار گذشت :

ارزش معاملات خرد به 6,4 همت رسید و تعداد نمادهای سبز رو به افزایش بوده است و 70 درصد بازار مثبت بودند   .

در ساعت 09:30 خروج حدود 16 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 53 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 ورود حدود 4 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودم .

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

 

www.padash.ir

 

بررسی گروه فلزات و عوامل موثر با آن :

در بازار روز جاری گروه فلزات اساسی  نیز با ورود پول همراه بودند و یکی از دلایل رشد این گروه را می توان  امروز آغاز مثبت فلزات پایه در بازار های جهانی مطرح کرد  دو اتفاق دیگر که می تواند بر این نوسانات اثرگذار باشد احتمال بازگشایی اقتصاد چین و کاهش شاخص دلار بوده است . قیمت طلا نیز  امروز با 13 دلار رشد در مرز 1880 دلار در هر اونس قرار گرفت .

پس از گذشت دو ساعت از بازار :

گروه خودرو که در ابتدای بازار عملکرد مناسبی را از خود نشان نداد و خروج پول در آن وجود داشت و نوسانات زیادی را تجربه کرد ولی با پیش روی زمان معاملاتی  بازار شاهد ورود پول به صنعت خودرویی شدیم  ، نمادها در این گروه با رشد چنددرصدی دنبال شدند .

 

در ادامه ی بازار مشاهده شد که :

قدرت خریداران بیش از فروشندگان بوده است و تراز پول خرد بازار که منفی شده بود به صفر رسید  و هم چنان ارزش معاملات خرد در حال افزایش بوده است .

نیم ساعت به پایان بازار باقی مانده بود :

افزایش تقاضا نقدینگی و خروج از صندوق های درآمد ثابت ادامه یافت . ارزش معاملات خرد در این دقایق به 8.7 هزار میلیارد تومان رسید.

 در 20 دقیقه ی پایانی بازار :

ارزش معاملات خرد به حدود 8,7 همت رسید  و نقدینگی از سوی حقیقی ها به بازار روانه شد .

 

و در پایان :

70 درصد از نماد ها سبز پوش بودند  شاخص کل بورس با رشد 11 هزار و 678 واحدی به ۱میلیون و ۶۴۶هزار واحد رسید

 شاخص هم‌وزن نیز رشدی۳۹۶۰ واحدی را  تجربه کرد و 0.8 درصد افزایش یافت

شاخص فرابورس نیز  با رشد 151 واحدی به 20 هزار و 908 واحد همراه شد .

نمادهای موثر بر رشد شاخص نمادهای شستا، تاپیکو و فارس بودند .

ورود پول حقیقی به بازار را در نیمه ی دومی بازار شاهد بودیم .

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

به صورت خلاصه می توان گفت اخبار موثر بر بازار موارد زیر می باشد   :

1-عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی از روز شنبه ۲۴ دی ماه به مدت سه روز کاری در قالب فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می شود فروش ویژه ۵۰۰ هزار ربع سکه در بورس کالا

 

2-سخنگوی وزارت صمت:عرضه خودروهای وارداتی در بورس‌کالا نهایتا تا پایان دی ماه انجام خواهد شد.

 3-کنعانی: مذاکرات خوبی با مقامات قطر برای تقویت همکاری‌های پولی و بانکی داشتیم ،  بانک‌ها تسهیلات پیش بینی شده در بودجه را نپرداختند

4-کنعانی: اطلاعی از سفر گروسی به تهران ندارم؛ مذاکرات در جریان است

 5-سیاست بانک مرکزی، ثبات‌بخشی به بازار ارز

6-پذیرش فروش ۲۱ هزار خودروی وارداتی در بورس کالا

 7-بورس کالا در نامه ای شرایط خرید وانت کارا دو کابین که قرار است فردا (سه شنبه ۲۰ دی) با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شود را ابلاغ کرد

8-سخنگوی وزارت امور خارجه: امضای برنامه جامع ۲۵ ساله بین دو کشور ایران و چین جزو برنامه‌های راهبردی و تلاش دو کشور برای توسعه مناسبات است./ایرنا

 9- رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس: مطالبات بودجه‌ای صنایع از مسیر میز صنعت سازمان بورس ادامه دارد

10- سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در ۲۰ ابرپروژه نفت و گاز

11- ۵۰۰۰ دستگاه دنا روز یکشنبه ۲۵ دی در بورس کالا عرضه می شود

 

جمله طلایی :

 

جنگیدن زیباتر از پیروزیه.
به سمت مقصد رفتن، از رسیدن به اون با ارزش‌تره. وقتی برنده می‌شی یا به مقصد می‌رسی یه خلأ رو تو خودت حس می‌کنی؛ واسه پُر کردن همین خلأ باید دوباره راه بیفتی و مقصد تازه‌ای پیدا کنی ...

✍? اوریانا_فالاچی
پرسود باشید
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52