بورس و انتخابات ریاست جمهوری

بازار سرمایه همواره تحت تاثیر مستقیم شرایط و تحولات سیاسی کشور قرار داشته و انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بورس ایران بوده و خواهد بود. حال با توجه به رکودی که گریبان گیر بازار سرمایه است و وعده های کاندیدهای ریاست جمهوری در مورد بورس ایران، در انتخابات پیش رو شاهد چه تغییراتی در این بازار سرمایه خواهیم بود.

میزگرد پاداش در اولین روز هفته، به بررسی آثار این موضوع و همچنین سرنوشت بازار سرمایه در دوران انتخابات پرداخت.

احمدی: بورس در گیر و دار سیاست های انبساطی

آقای احمدی کارشناس بازار درخصوص انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر در انتخابات پیش رو با دو دیدگاه مواجه هستیم، از یک طرف دیدگاه آقای رییسی و دوستانشان و از طرفی دیدگاه آقای همتی که بیشتر به عنوان دیدگاه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. اگر با توجه به نظر سنجی ها فرض را بر برنده شدن آقای رییسی بگذاریم، به دیدگاه ایشان ما با بحث سیاست های انبساطی روبرو خواهیم بود که با در نظر گرفتن هزینه کرد این نوع سیاست ها، می توان انتظار افزایش نرخ دلار را داشت.

وی بیان کرد: می دانیم که افزایش نرخ دلار به روند رشد بازار سرمایه کمک خواهد کرد اما اگر جناب رییسی به دنبال کنترل  قیمت ها و قیمت گذاری دستوری در بورس باشند، با زیان بازار سرمایه روبرو خواهیم بود. او در همین راستا افزود: به طورکل با پیش بینی از روند اقتصادی و سیاسی جناب رییسی، احتمالا شاهد یک سری قیمت گذاری های دستوری باشیم اما تصویر کلی اقدامات ایشان منتهی به افزایش قیمت دلار و بهبود روند بازار سرمایه خواهد شد.

رحمتی: بازار سرمایه وضعیتی بدتر نخواهد داشت.

آقای رحمتی، قائم مقام گروه مالی کاریزما با اشاره به مناظرات انجام شده بیان داشت: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف دوره های قبل با ابهامات زیادی روبرو نیستیم و می توان گفت که تکلیف انتخابات تقریبا مشخص است. با روند جاری در بورس مشخص است که بازار نیز از این مورد آگاهی دارد و تاثیرش را در محاسباتش وارد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به مناظرات کاندیدهای ریاست جمهوری می توان ذهنیت آن ها را در این مورد بررسی و پیش بینی کرد. هیچ کدام از نامزدها ذهنیت منفی به بازار سرمایه ندارند و مهم است که در عمل هم خوشبینی خود به بورس را اعمال کنند و تغییرات را صرفا به حرف محدود نکنند.

وی در پایان افزود: به نظر نمی رسد با تغییر ریاست جمهوری وضعیت بازار سرمایه از وضعیت فعلی بدتر شود. در کل ریسک فکتورهای بازار سرمایه به طور قابل توجه و چشمگیری برطرف شده اند.

نوید قدوسی: بورس وابسته به کابین رییس جمهور

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه، کابینه ی رییس جمهورآتی و سیاست های آن را مهم تلقی کرد و گفت: دولت بعدی و به طور مشخص کابینه ی اقتصادی آن، تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه دارد. ضمن اینکه سیاست های اقتصادی، مستقل از سیاست های دولت در عرصه ی بین الملل و روابط بین المللی نیست. وی با تاکید برروند گذشته ی بورس و انتخابات افزود: درنتیجه این که چه دولتی با چه ترکیبی از کابین در سیاست آتی کشور مستقر شود، می تواند در روند آینده بازار سرمایه تاثیر گذار باشد. بنابراین انتخابات از جمله عوامل بسیار مهم در مسیر بازار سرمایه است که درگذشته نیز تاثیر خود را به اثبات رسانده است.

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم