به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز شنبه 19 آذر 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش به شرح زیر می باشد :

 

64 نماد در پیش گشایش تشکیل صف خرید داده بودند صف خریدی به ارزش 1,4 همت را شاهد بودیم هم چنین  صدرنشین ها در روز جاری نمادهای کپشیر، فکمند، ولانا، ورنا و وسدید بودند . از طرفی 23 صف فروش به ارزش 43 میلیارد تومان تشکیل شده بود .

بازار با برتری فروشندگان آغاز  نماگرها به جز شاخص کل هم وزن سارین منفی بودند  همچون تمرکز بازار بر روی گروه خودرویی و ساخت قطعات بوده است و انتظار می رفت با توجه به اخبار مثبت خودرویی ها و شروع مثبت آنها  بازار با بهبود تقاضا ادامه یابد .

 

بازار  شنبه اولین روز کاری هفته را آغاز کردیم :

مشاهده شد که خودرو و قطعات آن استارت خوبی را آغاز کردند ، گروه پالایشی ها اما با افت قیمت نفت هم چنان در حال ریزش قیمتی بودند ، فشار عرضه در گروه های پالایشی  شیمیایی   وجود داشت .

 نماگرها به جز شاخص کل هم وزن سایرین منفی معامله میشدند و اما گروه های مورد توجه سهامداران گروه های واسطه‌گری‌های مالی هتل و رستوران محصولات شیمیایی فرهنگی و ورزشی لاستیک و پلاستیک ماشین آلات و تجهیزات بودند نمادهای خودرو    شپنا   میدکو   فولاد   بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص_کل داشتند .

 

با گذشت 20 دقیقه از بازار عرضه در گروه خودروی به وجود آمد:

هم چنین در گروه غذایی یز افزایش تقضا به وجود آمد برخی از نمادهای گروه غذایی امروز پرتقاضا و با برتری خریداران همراه شدند. شاخص بورس تهران با افت ۲۲۲۹واحدی در ابتدای معاملات امروز به ۱میلیون و ۴۰۰هزار و ۶۰۰واحد افت یافته بود . شاخص هم‌وزن هم که در ابتدا مثبت بوده است با افت نمادهای کوچ در بازار کاهش و منفی شد . تک سهم هایی چون سیمان سبزوا، گشان، پلاسک، وپترو و ... مورد توجه سهامداران قرار گرفته بودند .

 

با گذشت 25 دقیقه از بازار شاهد بودیم که :

 شروع سبز گروه خودرویی ها و شاخص کل هم وزن و  گروه خودرویی ها با معاملات منفی همراه شدند تاثیر به سزایی بر افت بازار خواهد داشت و هم در دقایقی از بازار شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل و  هم وزن منفی گشت شاخص کل با افت 3225 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 399 قرار گرفته است و نمادهای شبندر و شپنا از گروه پالایشی و فولاد و نماد خودرو  از جمله نمادهای موثر بر افت آن بودند .

با گذشت زمان مشاهده شد که دو سوم بازار منفی شدند  و ارزش صف های خرید بیش از 6 برابر صف های فروش  بوده است. و شاخص کل بیش از 4 هزار واحد افت یافت .

 

   نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

بازار سهام با افزایش عرضه در گروه خودرویی ها آغاز بکار کرد و این در حالی است که پایان هفته با رشد قیمت در این گروه به اتمام رسید

اولین روز هفته می توان گفت با توجه به روند پایانی هفته گذشته با آغازی پر عرضه اما رشد قیمت در برخی از تک سهم روبرو باشیم ولی بنظر می رسد نیمه دوم بازار با توجه به اخبار مثبتی که خودرویی ها در محوریت معاملاتشان دارند، روند متعادلتر از دقایق ابتدایی می توان داشته باشند که در انتها از متعادل نیز عبور و با افت همراه گشت .

از اهرم های تاثیر گذار بر بازار سهام می توان به رشد دلار در روزهای پایانی هفته اشاره کرد و شاخص کل در محدوده حساسی بوده و از دید تکنیکالی، محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برای آن مهم است. در صورت تست مجدد این ناحیه بعد از پول‌بک می‌تواند یک گام صعودی داشته باشد که این احتمال قوی‌تر است

با وجود این که تعداد نمادهای دارای صف خرید و فروش تقریبا با هم برابر شده بودند  اما ارزش صف های خرید تقریبا سه برابر ارزش صف های فروش بوده  است.

 

حدود 80 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

 ارزش معاملات بازار در محدوده های 1751 میلیارد تومان معامله  میشد . تعداد نمادهای مثبت بازار 117 سهم و تعداد نمادهای منفی بازار هم 427 سهم  بوده است . ورود  نقدینگی به صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده بود

 

دو ساعت و ربع از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به حدود 2,4 همت رسیده بود و دیدیم که افزایش عرضه در کلیت بازار شدت گرفته بود  64 نماد صف_فروش و در مقابل 43 نماد صف_خرید بوده است.

 

در ساعت 09:30 خروج حدود 47 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 146 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 305 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

بیست و پنج دقیقه به پایان بازار امروز باقی مانده بود :

ارزش معاملات خرد به حدود 3,2 همت رسیده بود  140 نماد مثبت در برابر 485 نماد منفی معامله می شد. شاخص کل حدود 18 هزار واحد افت را تجربه کرده بود و تحت تاثیر نمادهای میدکو، فولاد، وپاسار، شبندر، فملی، خودرو و شپنا قرار گرفته  بود .

 

در دقایق پایانی بازار مشاهده شد که :

شاخص کل با  افت 17 هزار و 790 واحدی همراه شده بود به ارتفاع یک میلیون 385 هزار و 040 واحد رسیده بود

شاخص هم وزن نیز افتی 3 هزار و 771 واحدی  را تجربه کرد ..

140 نماد مثبت و 526 نماد  منفی بودند .

 و شاهد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه بودیم .

 

و در پایان :

شاخص بورس در پایان امروز افتی ۱۹هزار و ۹۳واحدی را در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۳هزار و ۷۳۷واحدی دنبال کرد  .

شاخص هم وزن هم افتی معادل  ۴۲۵۵واحدی را تجربه و به ۴۱۲هزار و ۸۳۰واحد افت یافت . شاخص‌ هم وزن نیز  1 درصد کاهش یافته بود . شاخص فرابورس افتی 108 واحدی به 18 هزار و 455 واحد رسیده بود .

از جمله نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای میدکو، فولاد، وپاسار، شبندر، خودرو، شپنا و فملی بودند .

 حدود 70 درصد نماد ها سرخ پوش بودند

ارزش معاملات بازار حدود  4 هزار و 15 میلیارد تومان بوده است .

حقوقی ها 425 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید انجام دادند .

 

جمع بندی خلاصه بازار به شرح زیر می باشد :

www.padash.ir

به صورت جمع بندی می توان گفت :

بازار بار دیگر هم با افت همراه شد با وجود آنکه در گروه خودرویی  با توجه به اخبار خوبی مانند عرضه سهام تودلی خودرویی ها و انتظار بهبود یافتن وضعیت مالی و کاهش زیان انباشته این شرکت ها تحت تاثیر ادامه عرضه محصولات در بورس کالا  گمان ها بر رشد این صنعت و تحت تاثیر قرار گرفتن کل بازار و مثبت شدن نمادهای دیگر بودیم اما این انتظار در بازار روز جاری شکل نگرفت و افتی پشت افت  دیگر را به چشم دیدیم .   

با این وجود با توجه به  قیمت های جهانی ، پی بر ای های پایین ، وضعیت  توافقات ، و ارزنده بودن سهام شرکت ها بازار در وضعیت مطلوبی قرار دارد  که اگر به محدوده ی خوبی برسد رشد به سزایی را می تواند تجربه کند .  از دیگر اتفاقات روز جاری صعود قیمت  سکه به بالای 18 میلیون تومان و رسیدن  دلار به  37 هزار تومان و اینکه به  صندوق های کالایی  ورود پول حقیقی صورت گرفته بوده است در این میان می توان به طلا گوهر مثقال کهربا و زرفام اشاره نمود .

 

جمله طلایی :

این را هم می‌دانم شجاعت پیوند عمیق‌تری با نا امیدی دارد،
انسان هر چقدر نا امیدتر باشد،
بیشتر قدرت انجام کارهای خطرناک را دارد.
 
? #هیچ_دوستی_به_جز_کوهستان
✍? #بهروز_بوچانی

 

پرسود
کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52