در حال و هوای این روزهای بازارسرمایه شاهد خروج حجم زیاد نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری هستیم. دلیل این خروج نقدینگی چیست و چه تاثیری بر روند بازار سرمایه دارد؟ از این رو خبرنگار پاداش سرمایه گفت و گویی را با احسان شکراله بیگی،مدیر صندوق های سرمایه گذاری رشد سامان و یکم سامان داشته است.


بیگی ضمن  اشاره به روند یک سال گذشته ی بازارسرمایه گفت: شاخص کل در سال گذشته به دو میلیون و صد هزار واحد رسید و این امر موجب شد تا صندوق های سرمایه گذاری درصد بسیاری از نقدینگی موجود در بازار سرمایه را به سمت خود جذب کنند. از طرف دیگرهم باید انتظار داشت هنگامی که شاخص کل مسیروروندی نزولی پیش می گیرد، سرمایه گذاران خواستار حفظ سرمایه های خود و بازارشاهد خروج نقدینگی از این صندوق ها باشد که اتفاقی بسیار طبیعی است. 
 وی افزود: سهام دارانی که در سال گذشته و قبل از افزایش شاخص کل، درصندوق ها سرمایه گذاری کردند، امسال با افت شاخص درتکاپو برای خروج از صندوق های سرمایه گذاری بودند تا بهترین سود ممکن را از بازار سرمایه کسب کنند و همچنین افرادی که  در اوج قیمتی بازار به صندوق ها وارد شدند نیز برای حفظ سرمایه ی خود و جلوگیری از ضرر بیشتر، راه خروج از صندوق های سرمایه گذاری را پیش گرفتند. 


او در ادامه گفت: وقتی شاهد آن هستیم که بازارهای موازی  با بازار سرمایه  درحال رشد و افزایش قیمت هستند، قطعا باید انتظارهم داشته باشیم تا پول هوشمند وارد این بازارهای در حال رشد شود واز صندوق های سرمایه گذاری و در کل از بازار سرمایه خارج شود. این سرمایه های خارج شده از بازار می تواند به بازارهای موازی دیگر و یا صندوق های درامد ثابت منتقل شود. 


بیگی در پاسخ به تاثیر این خروج نقدینگی بر روند بازارسرمایه گفت: صندوق های سرمایه گذاری طبق اساس نامه و امیدنامه ی خود، موظف هستند تا در طی مهلت مقرری مبالغ سرمایه گذاری شده توسط سهام داران خود را پرداخت نمایند.
وی بیان داشت: هنگامی که سهام داران قصد برداشت سرمایه ی خود را از صندوق های سرمایه گذاری داشته باشند، مدیران صندوق ها مجبور خواهند شد تا سرمایه و مبالغ مورد نظررا با فروش سهم های صندوق های خود در بازار سرمایه تامین کنند؛ زیرا عمده مبالغ سرمایه گذاری شده در صندوق های سرمایه گذاری، در سهام شرکت های کوچک و بزرگ بازار سرمایه سرمایه گذاری می شوند.


 او در پایان گفت: به طبع در چند وقت اخیرابطال سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری رو به افزایش بوده وعملا مدیران صندوق ها در مقابل حجم زیاد این ابطال های هیجانی، چاره ای جز فروش سهم های صندوق های خود در بازار سرمایه نداشتند. 


این رفتار هیجانی سرمایه گذاران سبب شد تا گروه صندوق های سرمایه گذاری در بازارمعاملاتی صف فروش سنگینی را تشکیل دهند و ارزش این صندوق ها تا بیش از 40 درصد کاهش یابد.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم