نوید فرهادی  تحلیلگر و کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت : بازار همچنان با چالش‌های پیش ‌روی خود دست و پنجه نرم می‌کند؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به تغییرات نرخ بهره و مسائل بودجه اشاره کرد.


وی افزود: در کنار این عوامل افزایش سرعت خروج پول حقیقی و کمبود نقدینگی جان بازار را گرفته است که نشان از ناامیدی و بی‌اعتمادی عموم مردم به بازار سرمایه دارد؛  در این بین اما تحرکاتی در راهرو‌های سازمان بورس دیده می‌شود. 


فرهادی بیان کرد: تحرکاتی که منتج به ابلاغ بسته 10 بندی حمایت فوری از بازار سرمایه شده است؛ گرچه بازار در این دو سال از این دست مصوبات، جلسات و بسته‌های حمایتی کم به خود ندیده، اما امیدواریم این دور از حمایت‌ها که متقارن است با حمایت زمانی، قیمتی شاخص به نتیجه برسد! البته همچنان معتقدیم چنانچه سیاست گذاران بخواهند و فعل خواستن را صرف کنند بازار بدون این بسته‌ها نیز بالا خواهد رفت و اگر نخواهند صد‌ها جلسه نیز راه به جایی نخواهد برد. 


این تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: بند اول بیمه سهام حاضر در پرتفو افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان است که از طریق انتشار اوراق تبعی صورت می‌پذیرد. طبق این بند ناشر اوراق تعهد می‌کند، یک سال آینده ارزش ترکیب سبد افراد را 20 درصد بالاتر از آن‌‌ها بخرد. کاری که در دولت قبلی نیز در قالب طرح حامی انجام شد، اما این در حالی است که نرخ سود موثر صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت 24 درصد و نرخ بازده اخزا در برهه فعلی به سطوح 25 الی 28 درصدی رسیده است. همچنین بند دوم انتشار اوراق تبعی برای سهام موجود در پرتفو صندوق‌های فیکس یا درآمد ثابت تا سقف 40 همت با تضمین اصل ارزش سبد سهام است که می‌تواند موجب تحرکاتی در این صندوق‌ها برای خرید سهام تا سقف قانونی شود و بند سوم این مصوبه تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه است.


وی افزود: بند چهارم واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از روز شنبه جمعاً به مبلغ حدود 5 همت است و بند پنجم هماهنگی، نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت‌ها و نهاد‌های مالی شبه دولتی، صندوق های بازنشستگی و نهاد‌های نظامی و حمایت این نهادها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی است که به عقیده ما این مصوبه می‌تواند تا حدی زهر فروش‌های آبشاری را بگیرد.


فرهادی بیان داشت: بند ششم این مصوبه، اما از اهمیت به مراتب بیشتری از سایر مصوبات برخوردار است؛ چراکه نرخ بهره از دیرباز تاکنون رقیب اصلی تولید و بازار سرمایه بوده است؛ از این رو چنانچه همکاری مذکور بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد منتج به کاهش چشمگیر نرخ سود شود، می‌توان امید به رشد بازار سرمایه داشت، بنابراین امیدواریم این بند از مصوبات 10 گانه تا حدی بیشتر از دیگر بند‌ها مورد توجه دولتمردان باشد.


به گفته وی؛ بند هفتم افزایش سپرده‌گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت است. همچنین بند هشتم محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی است که می‌تواند موجب کاهش عرضه در روز‌های آتی شود. بند نهم توقف پذیره‌ نویسی‌ها اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه است و اما بند دهم که قرار بود از دیروز اجرایی شود بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۳۰ بود که متاسفانه روز گذشته اجرایی نشد. لذا در قدم اول باید دید تا چه حد مصوبات سازمان می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد.


این کارشناس بازارسرمایه در نهایت گفت: در جمع‌بندی موارد مطروحه و در بین این مصوبات تنها بند ششم است که می‌تواند موجب کاهش ریسک بازار و ورود پول‌های بزرگ به روند معاملات شود؛ البته همانطور که کمی بالاتر نیز گفتیم امیدواریم این مصوبات در کنار حمایت تکنیکالی قیمتی و زمانی شاخص کل موجب کنترل عرضه، بهبود تقاضا و تغییر روند این نماگر در روز‌های آتی شود.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
ما در کجای این چرخه ی مهم ایستاده ایم...
توسط مرسده گونه 24 مرداد 1402 ساعت 13:29
آماده‌باش...
توسط الناز جمالی 12 تیر 1402 ساعت 10:49