در خصوص چرخه ی احساسات در بازار های مالی چیزی شنیده اید ؟

شاید بتوان تغییر احساسات را یکی از اهرم های مهم در تغییرات بازار های مالی در نظر بگیریم هر گونه تغییر در هیجانات می تواند مسیر بازار سرمایه را سمت و سو بخشد .

اگر بخواهیم به بررسی این چرخه در بازار بپردازیم مراحل آن این چنین می باشد :

ناباوری ، امید ، خوش بینی ، باور ، هیجان ، سر خوشی،  رضایت و سپس روند نزولی

چرخه ی احساسات در بازار

ناباوری در زمانی آغاز میگردد که هم چنان شک و شبهه ها در خصوص آغاز روند صعودی باقی مانده است و گمان بر اصلاح موقت وجود دارد سپس در مرحله ی امید اطمینان ها بیشتر شده و معامله گران احتمالات حفظ روند صعودی را در نظر میگیرند  .  

پس از آن در مرحله ی خوش بینی با آغاز روند صعودی قیمت ها اطمینان بر روند پرقدرت بازار شدت می یابد در مرحله ی باور با انتظار ادامه ی این روند افراد بیشتری جذب بازار خواهد شد پس از آن هیجان و سپس حس سرخوشی به وجود می آمد که موجب میگشت تا پول های بیشتری به این  روند صعودی  وارد گردد . رضایت مهم ترین مرحله ای است که برخی با اصلاحی مختصر برای جمع آوری نقدینگی قبل از بالاترین رکورد  با آغاز روند نزولی اشتباه می پندارند .    

روند نزولی آغاز میگردد و احساسات مثبت کم کم جای خود را با احساساتی دیگر نظیر رضایت اضطراب انکار و وحشت بدل می سازند .

اولین سوالی که در این زمینه مطرح میشود دلیل افت قیمت ها چیست؟  سپس با انکار و عدم پذیرش فرصت برای فروش از دست میرود و فروش در بازار شدت می یابد این اتفاق موجب ترس و و حشت و اتفاق مهمی به نام  کاپیتولاسیون یا تسلیم در برابر بازار میشود . ما خیلی وقت است که در مرحله ی کاپیتولاسیون گیر افتادیم تسلیم بر بازار با موج های نزولی و در کف نگه داشته شده ایم . اگر این دوره  پایان یابد پس از پشت سر گذاشتن حس خشم و رکود  با ناباوری مرحله ی امید دوباره بازمیگردد این دوره از نوسانات را انباشت نیز می گویند .

بررسی چرخه ی احساسات و بازار سرمایه : 

مرحله ی ناباوری تا سرخوشی را از بهمن ماه1401  تا اردیبهشت 1402 پشت سر گذاشتیم و حتی سرعت کاهش ارزش بورس از اردیبهشت تا کنون  را دیدیم که با افت  3400 همتی همراه گشته است و این روند ادامه دارد با توجه به چرخه ی احساسات در بازار این روند تا رسیدن به ناباوری و آغاز رشد مجدد هم چنان ادامه دارد. در ماه اینده با توجه به ریسک های سیاسی و از سمتی دیگر تسویه اعتبارات احتمال ادامه یافتن این روند نزولی به دلیل احتمال برتری قدرت فروشندگان به دلیل فروش به خاطر اعتبارات وجود دارد این ماه و ماه آینده را شاید بتوانیم مرحله ی عبور از خشم و رکود در نظر بگیریم .

افزایش ارزش معاملات افزایش نرخ دلار ، تصمیمات مثبت دولت در خصوص نرخ خوراک ، یا خودرویی ها  معیارهایی هستند که می توانند زمان رسیدن به  مرحله ی نا باوری با  آلارم رشدی بازار را فرا دهند  .

 

    کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
آماده‌باش...
توسط الناز جمالی 12 تیر 1402 ساعت 10:49
چالش های ده گانه...
توسط الناز جمالی 08 آبان 1401 ساعت 15:40