تورم در 1400 چه سمت و سویی دارد و راه کارهای لازم برای خروج بازار سرمایه از رکود و روند منفی چیست؟ 

سوالاتی از این دست که حسین مرید سادات، مدرس و تحلیل گر بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به آن پرداخته است.
حسین مرید سادات با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در خصوص روند بازار سرمایه و شاخص بورس گفت:

اگر بخواهیم از ریسک انتخابات صحبت کنیم می توان گفت که ریسک سیاسی به حداقل رسیده است و در میان عوام و خواص مشخص است که چه کسی رییس جمهور آتی خواهد بود. امیدواریم رییس دولت آتی بتواند هر انچه که برای بازار سرمایه صلاح است را به انجام برساند و بازار جانی به خود بگیرد. ازمنظر تکنیکال نیز بازار سرمایه با حمایت های خوبی برخورد کرده است به طوری که در شاخص 1میلیون و 157 هزار واحد، سهم های بزرگ بازار به کف های حمایتی معتبر خود رسیده اند.

وی در همین راستا افزود: همه ی این عوامل سبب شده است  تا بازار سرمایه رنگ امنیت به خود ببیند و ناحیه ی حمایت خود را از دست ندهد. می توان گفت که روند بازار برگشته است اما برای سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازار را دارند پیشنهاد این است که صبورباشند تا بازار سیگنال های خرید بهتری را نشان دهد. همچنین برای سهامداران نیز روش هایی مانند میانگین کم کردن، خروج از سهم های نامرغوب و سرمایه گذاری در سهم های بهتر پیشنهاد می شود تا بلکه بتوانند ضررهای مالی خود را جبران کنند.

مرید سادات تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار و اینکه انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، می توان اینگونه پیش بینی کرد که بازار سبزی را خواهیم داشت. با این حال کماکان صف های فروش ذوق بازار را کور می کنند و این نکته ای است که مدیران باید آن را  مد نظر قرار دهند. نیمی از بازار سرمایه به حال خود رها شده و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست. این احتمال می رود که اگر بازار برنگردد، نباید انتظار ثبات و تعادل را از آن داشت.

وی ضمن اشاره بر این که افزایش نرخ محصولات نیز نتوانست تاثیر قابل توجهی را در رشد صنایع مودرنظر بازار  ایجاد کند گفت:
 بازار محصول رفتار دست جمعی ما است. شما هر جایی بروید و بگویید در بازار سرمایه یک کشور، سهمی را داشتید که نرخ فراورده اش 40درصد افزایش پیدا کرده و بعد از بازگشایی، همان نماد 40درصد منفی خورده است  قطعا تعجب خواهند کرد. اگر کلیت بازار قیمت سهمی را گران بداند به طور قطع آن صنعت و یا شاخص اصلاح خواهند کرد حتی اگر افزایش قیمت داشته باشند.    

وی بیان داشت: اخبار افزایش قیمت های منتشر شده توسط شرکت ها ، به اصطلاح پیش خور شده است. زیرا بازار مدت زمان زیادی است که به خبرهای خوب واکنش نشان نداده و نمی دهد و این از جمله مشکلات مهمی است که در این بازار وجود دارد. امید است که بازار آرام آرام  به ثبات برسد و بتواند راه خود را بیابد و مسیر تعادل را در پیش بگیرد.

این تحلیل گر مالی در پاسخ به پیشبینی تورم در سال جاری گفت: اگر بخواهیم درمورد تورم صحبت کنیم حتما باید متغیرهای اقتصاد کلان را در نظر داشته باشیم. متغیرهایی مانند نرخ دلار که بر روی تمام بازارهای مالی و موازی تاثیرگذار می باشد. با توجه به اعلام دولت مبنی بر فروش 100هزار میلیارد تومان، علاوه بر هرچه در اسفندماه فروخت و سبب فروپاشی بازار شد، نشان می دهد که این نهاد سیاسی  همچنان گرفتار کسری بودجه است. 

 مرید سادات ادامه داد: عدم تامین کسری بودجه و کسب منفعت دولت از بازارهای دیگر به این معنی است که دلار زیر 22هزارتومان تبدیل به آرزو می شود و افزایش فروش اوراق قرضه فشار زیادی را بر بازار تحمیل می کند. با توجه به سخنان جناب همتی رییس سابق بانک مرکزی منوط بر چاپ پول در سال 1398 و 1399 و عواملی که نام برده شد، می توان از سال 1400 به عنوان سالی همراه با تورم نام برد و بعید است دلار به زیر 22 هزار تومان برسد. مگر اینکه دولت تصمیم به ارزپاشی در بازار بگیرد و دلار را با قیمتی پایین و همچنین  بازار سرمایه را با شاخص 1میلیون و 500هزار واحدی تحویل دهد که این رفتار از دولت فعلی بعید و دور ازانتظار نیست.

این تحلیل گر مالی دلایل روند منفی بازار و همچنین راه کارهای رهایی از این بحران را بیان داشت: بزرگترن مشکل گریبان گیر بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری است. یعنی قیمت های دستوری به زور در بازار اعمال می شوند درحالی که بازار سرمایه به این محتاج است که تبدیل به بازاری آزاد شود و برای اهالی خود باقی بماند.

وی افزود: سوال اصلی اینجاست که چرا آحاد مردم می توانند تنها با داشتن یک کد بورسی ، بدون داشتن پیشینه در این بازار، بدون داشتن دیدگاهی نسبت به ضرر در این بازار و یا گذراندن آموزش های لازم وارد بازار سرمایه شوند.

 

خبرنگار مانیا جلالی مقدم