بازار سهام روزهای پرتردید همراه با هاله ای از ترس و ابهامات را پشت سر می گذارد و این در حالی است که تیر ماه پرتردد مجامع هم در راه است.

هنوز هم کمی مکث و تردید در بازار حس می شود اما معاملات این روزها در سایه این تردید و ترس در مدار مثبت بیش از 1200 واحد و در سطح 1 میلیون و 547 هزار واحد به کار خود پایان داد. بطور کل می توان گفت، فرش قرمز پهن شده در بازار بورس تهران در حال جمع شدن در این روزها است و معاملات بورس را در حالی دنبال می کنیم که شاهد افزایش تقاضا و جهش قیمت در بزرگان و شاخص سازها هستیم که البته اخبار مثبتی که مبنی بر تعیین تلکیف بلوک دو نماد خودرو و خساپا بود رنگ و لعاب بازار سهام را در 30 خرداد ماه به رنگ سبز در آورد.

نه تنها قدرت خریدار بلکه قدرت فروشندگان هم روز به روز در حال افزایش است و امید صعود بازار در دل سهامداران هر روز نسبت به روز قبل کمرنگ تر می شود اما می توان گفت روزنه امید به تیر ماه پرتردد مجامع، می تواند چاشنی معاملات این روزهای سهامداران باشد.

در کل شرایط زیاد جالبی نیست، نبود پول و کم بودن حجم داد و ستد در بازار های خرسی یکی از معضل های این مدل بازارها بشمار می رود اما بازار ما در شرایط بدی قرار ندارد و اگر بخواهیم پارامترهای تاثیر گذار بازار را در کنار هم بچینیم، میبینیم هم از نظر شرایط فاندامنتال، هم تکنیکال و هم تابلو خوانی و روانشناسی بازار در کنار افزایش نرخ محصولات شرکت ها و رشد قیمت دلار و از همه مهمتر تورم حاکم شده در کشور آینده، نوید روزهای بهتری را به ما می دهد اما دلیل این همه فشار عرضه تنها بی اعتمادی و ترجیح دادن سهامداران برای سیو ضرر و خروج از بازار می باشد که با هر تعادلی فرصت را غنیمت می شمارند و ترجیحا دست به ماشه می شوند و به هر قیمتی دارایی ها خود را به آتش می کشند. 

شوک نقش آفرینی فروشندگان در نمادهای بزرگ در این روزها موجب شد تا بازار سهام سرد و گرم خاصی را بازار بورس تهران پشت سر بگذارد. پس بیایید هیجان زده عمل نکنیم چرا که بازار بورس تهران همانطور که بارها گفتیم، بالاخره باید به صورت های مالی خوب واکنش نشان دهد و اما در کل  انگیزه رشد نیز در این افت و بی رمقی موثر واقع شد و این روزها شاهد معاملات بی رمق و کمای تقاضا در کلیت بازار هستیم.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39