به گزارش پاداش سرمایه بازار روز یکشنبه 22 خرداد ماه 1401 همانطور که پیشبینی می شد روندی متعادل با شاخص کل منفی و شاخص کل هم وزنش را مثبت آغاز کرد  و اکثر تک سهم ها مورد تقاضای بازار قرار داشتند، اما رفته رفته در تایم میانی بازار شاخص ها مثبت شدند و روند رو به رشد خویش را آغاز کردند.


شاخص کل به اندازه ی  یک میلیون و 532 هزار واحد رسید، با این وجود که در شرایط تکنیکالی، شاخص کل هنوز از کانال نزولی اش خارج نشده است اما بازار امروز و اتفاقاتش میتواند تاثیر گذار بر این روند باشد.

امیدواریم بازار روزهای آتی هم این روند را ادامه دهند و  اصلاح تمام شود.

ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) امروز بازار مورخ 22 خرداد ماه 1401، مبلغ 4461  میلیارد تومان بود و امروز 44 درصد ارزش معاملات متعلق به معاملات خرد است.

www.padash.ir

 

حال به بررسی جدول شاخص کل خواهیم پرداخت:

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 151 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بیرون رفت. 


 بیشترین خروج پول حقیقی امروز هم مربوط به نماد «شپنا»، شرکت پالایش نفت اصفهان بود که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 55 میلیارد تومان اعلام شد. بعد از آن نمادهای «خساپا» و «وبملت» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

www.padash.ir


ورود پول حقیقی به گروه های استخراج کانه های فلزی، فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، زراعت، لاستیک و پلاستیک، مخابرات، محصولات کاغذی، حمل و نقل آبی ، هتل و رستوران، نساجی، محصولات کامپیوتری، عمده فروشی،  انتشار، چاپ و تکثیر، کانی های غیرفلزی، استخراج نفت و گاز، ساخت دستگاههای ارتباطی اتفاق افتاده  است.


بررسی جدول ورود و خروج پول حقیقی در ساعات مختلف بازار روز 22 خردادماه به شرح زیر می باشد:

همانطور که مشاهده میکنید در تایم ابتدایی بازار امروز خروج پول حقیقی صورت گرفته است، اما در تایم انتهایی بازار شاهد ورود پول حقیقی در 50 سهم بزرگ بازار هستیم. 

www.padash.ir

بررسی دلار نیمایی و تاثیر آن بر بازار

با افزایش قیمت دلار نیمایی، رشد قیمتی، باید بازار سرمایه را مورد حمایت خویش قرار میداد و این اتفاق امیدی برای سهامداران به ارمغان می آورد، تاثیری که امروز بازار سرمایه به چشم دید و اکثر نمادهایش را در مدار مثبت، سبزپوش دنبال کرد. 


 افزایش نرخ ارز نیمایی، برای کلیت بازار سرمایه بالاخص شرکت های صادرات محور و کامودیتی محور اتفاق مثبتی خواهد بود. البته شاید صنایعی که خوراک آنها با نرخ ارز نیما محاسبه شده و فروش ریالی دارند،
 در کوتاه مدت کمی آسیب ببینند یا برای تامین سرمایه در گردش دچار مشکل شوند؛ ولی به هر حال با افزایش نرخ فروش محصول، در بلندمدت خود را با شرایط جدید تطبیق خواهند داد.


طی اتفاقات و اخبار و شایعات اخیر موجب آن شد که سرمایه داران، سرمایه ی خویش را از بازار بیرون ببرند و در صنایع دیگر سرمایه گذاری کنند و تاثیر این اتفاق را به وضوح می توان دید مانند بازار سکه و طلا.


حال به بررسی گروه ها می پردازیم: 


گروه خودرویی ها با رنج کشی منفی در ابتدای بازار و پس از آن در نمای میانی بازار  با قابی مثبت بر کل فضای بورس حکم فرما و همراه شدند.

این گروه همیشه لیدر مهمی برای بازار است و تاثیرات مستقیمی بر آن دارد.


گروه پالایشی ها با لیدری نماد شپنا و شتران در تایم ابتدایی در محدوده ی صفر تابلو در حال نوسان و در تایم نهایی بازار با رشدی چنددرصدی و افزایش تقاضا همراه بودند ،گروه پالایشی تاثیر به سزایی بر بازار داشتند و توانستند جو کلی بازار را با قدم های مثبت سهامدارانشان همسو کنند. 


همچنین در گروه فراکاپ ها نیز در محدوده ی صفر تابلو و برخی نمادها منفی بودند اما با گذشت زمان با رشد کلی بازار  همراه شدند.


شاید این سوال پیش بیاید که با وجود اخبار دلار نیمایی چرا بازار سرمایه دیر واکنش نشان میدهد؟

بازار طلا بازار هوشمندیست که اتفاقات را بلافاصله منعکس میکند، بعد از آن بازارهای موازی و در آخرین مرحله  بازار سرمایه است که واکنش نشان میدهد. مثلا رشد قیمت‌ها در ۳۰ سال اخیردر  زمین ۱۰۰۰ برابر در سکه 690 برابر و در دلار 160 برابر شده است.


تاثیرات افزایش قیمت دلار میتواند بر نمادهایی که رابطه ی مستقیم با دلار دارند مثل اینکه مواد اولیه ای داشته باشند که  تحت تاثیر تغییرات قیمت دلار باشد  تاثیرگذار باشد.

در این ایام که بازار بورس در حال نوسان و پایش در گِل گیر کرده بود بازار های موازی مانند بازار مسکن با رشدی بسزایی همراه بوده اند همچنین  بازار سکه و طلا .


از جمله اخبار موثر بر بازار به شرح زیر می باشد:


واکنش قالیباف به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام،تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست،
تولید گندم ایران ۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.


قیمتی شدن خودروها در صورت عرضه در بورس


رئیس کل بانک مرکزی: عرضه ارز در صرافی‌ها بیشتر می‌شود


قرعه‌کشی خودرو حذف نمی‌شود


قیمت گوشت قرمز باید ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد


ادامه روند کاهش ارزش مس به دلیل هراس از قرنطینه دوباره شانگ‌های چین


عرضه ۵ خودرو بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه/حذف قرعه کشی ۵۰ مدل خودرو تا پایان شهریور


افزایش ۲۸۰ مگاواتی تولید برق برای پیک تابستان ۱۴۰۱


 هزینه وام مسکن خرید و فروش متری مسکن در بورس ممکن می‌شود


نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، دانه‌های روغنی، برنج، انواع روغن خام، حبوبات شامل نخود، عدس، لوبیا، ماش، قند، شکر، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل معادل یک درصد تعیین شد.

امروز یکشنبه 22 خردادماه   در کدال چه گذشت؟

والبر: تقسیم 80 درصد سود خالص شرکت بیوسان فارمد(مالکیت شرکت گروه سرمایه گذاری البرز در شرکت بیوسان فارمد 20 درصد می باشد)

 سخواف: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سیمان مجد خواف/درصد افزایش سرمایه: 584 درصد/محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

شاملا: نسبت به خرید و واردات 3 دستگاه بیل مکانیکی کوماتسو PC 400 مدل 2021 از هادا للتجاره العامه  امارات جمعا به ارزش کل 3،495،000 درهم امارات با توجه به بخشنامه  وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص ارائه مجوز واردات ماشین الات معدنی به شرکتهای معدنی و  به منظور تامین ماشین الات مورد نیاز برداشت از معادن شرکت اقدام نماید.

سصوفی: پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر شفاف سازی در خصوص آثار احتمالی قطعی برق به استحضار می رساند که با توجه به روال سنوات گذشته و همچنین برنامه ریزی های این شرکت مبنی بر استفاده بهینه از انرژی برق در زمان اوج مصرف و انجام تعمیرات و توقفات پیش بینی شده سالانه در دوره زمانی مذکور، ضمن هماهنگی با شرکت برق منطقه ای ، نسبت به مدیریت تولید اقدام خواهد شد و درصورت اتفاقات غیرمترقبه آتی، مراتب متعاقباً به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.


با توجه به افزایش تورم و قیمت ها مانند  بازار مواد غذایی در این مدت با افزایش قیمتی همراه بوده است، در این حین شاید این سوال پیش آید که تکلیف مردم در این گرانی ها چیست؟ و چه باید بکنند:


نمی توان منکر این ماجرا شد که دخل و خرج شهرنشین های کشور چند سالی است که با هم همخوانی ندارد، و دولت باید فکری به حال این اوضاع داشته باشد شاید پیشنهادی که  برای جبران و دوام آوردن در این بازار می توان گفت مدیریت ریسک و پخش کردن سرمایه است همانطور که در بازارهای مالی می گویند: همه ی تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید.


پس به صورت کلی با وجود شاخص کل مثبت امروز روزنه های امید برای سهامداران ایجاد شد و امیدواریم این شرایط ادامه دار باشد . و مردم بتوانند در این ایام کسب سود کنند و بر علم اقتصادی خویش بیافزایند. 

 

جمله ی طلایی امروز :

ای فردا!
 من سوی تو می‌رانم
رنج است و درنگ نیست، می‌تازم
مرگ است و شکست نیست، می‌دانم 

  #هوشنگ_ابتهاج