نگاهی به بازار سهام 

بازار سرمایه در معاملات روز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه در ادامه منفی های روز قبل، آغازی منفی و پرعرضه به نمایش گذاشت که در نیمه اول معاملات شاهد افت بیش از 5 هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما با گذشت زمان با بهبود معاملات در نمادهای پالایشی ها ، معدنی ها و خودرویی ها نماگر بورس تهران با تلاش نمادهای بزرگش در نهایت توانست محدوده منفی 5 هزار واحد خود را به 500 واحد منفی برساند. شبریز این روزها بهترین عملکرد را در میان بزرگان از خود به نمایش گذاشته است و اما نمادهای کوچک که این روزها غوغای خریداران در این نمادها بازار را به سمت خود سوق داده است، امروز از مدار منفی نه تنها به سمت مثبت شدن حرکت کرد بلکه شاهد رشد بیش از 2 هزار واحدی این نماگر بودیم. در بازار امروز 97 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای زپارس و سیمرغ بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و خکاوه و تاپیکو با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 5.7 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید (این رقم با احتساب معاملا ت خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی می باشد).

https://www.padash.ir/

صنایع بانکی و خودرویی منتظر خبرهای برجامی

اگر بخواهیم تعدادی از صنایع را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا از صنایعی مانند صنایع خودرو و صنایع بانکی آغاز می کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ شرایط خوبی را دنبال می کردند و رشد خوبی داشتند، با توجه به عدم توافق تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ در روز‌های اخیر تقریبا در خواب هستند و رشد قابل ملاحظه‌ای نداشتند و معاملات آن‌ها تقریبا در شرایط پایداری دنبال می شود. البته در این بین گزارشات مالی و افشای اطلاعات آن هم می تواند مانند افشای بخشش مالیات بانک ملت سبب رشد سهام شرکت‌های این صنعت شود. با این حال خبری که می تواند رو این صنایع بسیار تاثیر گذار باشد اخبار مربوط به برجام و رفع تحریم‌ها است که می تواند به شدت منجر به بهبود و رشد این صنایع شود.

گره صنایع نفتی و پتروشیمی به قیمت نفت

صنعت نفت و پتروشیمی هم که در روز‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشتند امروز معاملات آن‌ها منفی دنبال شد. دلیل اصلی این رشد روز‌های اخیر این صنعت هم افزایش قیمت نفت در پی جنگ روسیه و اکراین می توان دانست.

صنعت مواد غذایی به دلیل رشد قیمت ها مورد توجه سهامداران

صنعت بعدی هم صنعت مواد غذایی است که در این ایام رشد خوبی داشتند و قابل پیش بینی هم بود و می توان برای گزارشات مالی دوره‌های مالی سه ماهه و شش ماهه آتی شرکت‌های این صنعت، انتظار رشد قابل ملاحظه‌ای را با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی داشت؛ که این افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ نسبت چند سال اخیر نسبتا بیشتر بوده است و دلیل آن را هم علاوه بر تورم کشور، می توان مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اکراین و اعمال تحریم‌های گوناگون و کمبود مواد غذایی در دنیا دانست.

بعد از رکودی ۶۰۰روزه در بورس تهران تجربه کردیم حالا ۱۰۰روز است که بورس مسیری صعودی را طی می‌کند. در این مدت نماگر اصلیتوانسته است حدود ۲۹درصد از کف ثبت‌شده در ۵بهمن‌۱۴۰۰ اوج بگیرد و تنها ۴/ ۱درصد تا سقف تجربه‌شده در سال۱۴۰۰ فاصله دارد. افزایش جذابیت بازار با رسیدن قیمت‌ سهام به سطوح پایین‌تر از ارزش ذاتی و در کنار آن خودنمایی محرک‌هایی همچون رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها، حذف دلار ترجیحی، گام‌های اولیه سیاستگذار برای اصلاح برخی ساختارهای معیوب و جدیدتر از همه بازگشت مجدد انتظارات تورمی از مهم‌ترین عواملی هستند که این روند صعودی را پشتیبانی می‌کنند که می توان گفت گروه های همچون غذایی ها، دارویی ها و دامپروی ها را در تیررس خریداران قرار داده است. 

در نهایت بازار سهام در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۲۴۶هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۰۸هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۷۸هزار تومان رسیده است.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




گزارش روز بازار: نیروی محرک بازار;...
توسط الناز جمالی 17 آذر 1400 ساعت 13:48
گزارش روز بازار: سبز بی...
توسط الناز جمالی 26 آبان 1400 ساعت 14:42