نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه شاخص کل روز چهارشنبه شروع مثبتی داشت و در پایان نیمه اول معاملات توانست حدود دو هزار واحد رشد کند اما این روندمثبت پایدار نبود و سرانجام بازار با بیش از هزار واحد افت هفته‌ای تقریبا آرام را به پایان رساند.  این در حالی است که بازار سرمایه میزبان اولین عرضه اولیه قرن بود که در عرضه اولیه آسیاتک به هر کد معاملاتی ۱۹۶ سهم تخصیص یافت. یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۳۲ نفر در این عرضه مشارکت داشتند. لیدری خودرویی ها همچنان در بازار سرمایه ادامه دارد اما همانطور که روند معاملاتی هفته اول اردیبهشت ماه را نظاره گر بودید، برتری خریداران در عمده نمادهای کوچک کاملا مشهود بود و نماگر هم وزن روزهای مثبتی را به ثبت رساند. اما نکته حائز اهمیت در معاملات اخیر را می توان رشد نمادهای بزرگ و فتح قله ۱۵۰۰ دانست که نوید روزهای مثبت و متعادل را در بازار سرمایه می دهد. محرک های بازار از فروش بلوک خودرویی ها گرفته تا ثبات در بازار های جهانی و همچنین نزدیک تر شدن به زمان برگزاری مجامع و جذاب شدن نمادهای eps محور تماما موجب روند متعادل و مثبت در بازار سهام شده است. مهم‌ترین نکته بازار ارزش معاملات است که برای بورس اوراق بهادار همچنان بالای ۵ هزار میلیارد تومان است و خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود.در کنار بازار سهام سایر بازارها مثل خودرو، دلار و طلا تقریبا وضعیت صعودی را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد با نزدیکتر شدن به ماه مجامع، تقاضا در بازار سرمایه افزایش بیشتری به خود بگیرد که تورم انتظاری را پوشش دهد. کلیت بازار بورس خوب و مناسب به نظر می‌رسد اما با توجه به افزایش عرضه در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته انتظار می رود شروع روند معاملاتی هفته نیمه تعطیل بازار سرمایه متعادل و منفی در برخی از نمادهای بزرگ و خاص ساز باشد که عرضه از تقاضا سبقت می‌گیرد اما نمادهای کوچک روند معاملات مثبت خواهد بود.

نقشه بازار

بازار سهام در اولین روز کاری خود در هفته نیمه تعطیل با افزایش تقاضا در نمادهای غذایی، زراعتی، دارویی و پالایشی ها آغاز بکار کرد و البته ناگفته نماند که با خبر گرانی شوینده، نمادهای این دسته در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت. همچنین بازار سهام توجهات خود را از نمادهای کوچک بر نداشته و امروز هم با برتری این نمادها شاهد رشد بیش از 3400 واحدی نماگر این گروه بودیم.

در جریان گروه خودرویی ها نماد خزامیا با توجه به تکنیکال قابل توجهی دارد و اینکه در تایم فریم روزانه با عبور از محدوده مقاومت توانست با صف خرید به کار خود پایان دهد. نماد خساپا هم در معاملات روز جاری به گردونه معاملات بازگشت.

در غذایی ها نماد تبرک در چارت روزانه از کانال نزولی خود خارج شده و با حجم قابل توجه و صف خرید خوبی به کار خود پایان داد. نماد غاذر هم پس از استراحت زمانی و قیمتی که در این مدت پشت سر گذاشته است با توجهات سهامداران در مرکز توجهات و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد.

 با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌ها در اکثر گروه‌های پالایشی پتروشیمی‌ها فلزات و… و ریزش سنگینی که در دو سال گذشته در بازار داشتیم. هنوز با وجود رشد ۳۰ درصدی شاخص از کف قبلی، ارزنده‌ترین بازار در مقایسه با سایر بازار است. گروه خودرو هم که بواسطه‌ی اخباری که در خود دارد همچنان در کانون توجه بورس است و هرچه به پایان ارزش‌گذاری و واگذاری سهام دوغول خودروساز نزدیک شویم هیجان این گروه بیشتر می‌شود. گروه غذایی هم بواسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنار گروه دارو مورد توجه بود. در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با رشد 1000 واحدی در سطح 1 میلیون و 522 هزار واحد متوقف شد. طی روز جاری تنها 12 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 5.7 هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای خزامیا و پردیسح صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای فملی و فولاد بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

و اما از اخبار کدالی:

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه‌ی کدال، زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۳ شرکت بورسی و فرابورسی در هفته دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، براساس اطلاعات منتشره این مجامع جهت تصویب صورت‌های مالی و تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار می‌شوند.

مجمع عمومی فوق العاده  شپارس

مجمع عمومی فوق العاده شرکت بین المللی محصولات پارس در ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر شمالی، ابتدای خیابان جعفر شهری (سپند سابق)، پلاک ۱، طبقه ۷ جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار می‌گردد.

 مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده  ساروم

مجمع عمومی  عادی سالیانه شرکت سیمان ارومیه در ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از جام جم، نرسیده به پارک وی خیابان استقلال سالن مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار میگردد.همچنین مجمع عمومی فوق العاده  این شرکت در ساعت ۱۱:۳۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در همان مکان جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار میگردد.

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده لطیف

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت محصولات کاغذی لطیف در ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان البرز، شهر ساوجبلاغ به آدرس هشتگرد-شهر صنعتی هشتگرد-فاز ۲ -خیابان نسترن ۱۱-شرکت محصولات کاغذی لطیف جهت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار می‌گردد.

مجمع عمومی فوق العاده  وثنو

مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری ساختمان نوین در ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس تهران- میدان ونک- خیابان ملاصدرا- خیابان شیخ بهایی شمالی- ضلع شمال غربی میدان شیخ بهایی- جنب بانک رفاه- درب شرقی دانشگاه الزهرا-مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه الزهرا سالن بانو مجتهده امین جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار می‌گردد.

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده فجهان

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان ولی عصر-بالاتر از خیابان جام جم-نرسیده به چهارراه شهید چمران (پارک وی) مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش-سالن تلاش جهت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار می‌گردد.

 مجمع عمومی عادی سالیانه گلدیرا

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع گلدیران در ساعت ۱۱:۳۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس تهران خیابان گاندی جنوبی، کوچه شهاب (یازدهم)، پلاک ۱ جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۰/۱۰ و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برگزار میگردد.

مجمع عمومی عادی سالیانه تنوین

مجمع عمومی  عادی سالیانه شرکت تامین سرمایه نوین در ساعت ۱۶:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس بلوار آفریقا - بلوار گل آذین - پلاک ۲۳ - طبقه پنجم  جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و  انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار میگردد.

مجمع عمومی عادی سالیانه دبالک

مجمع عمومی عادی سالیانه تولید مواد اولیه داروئی البرز بالک در ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان ۱۶ آذر دانشگاه تهران ساختمان جدید دانشکده داروسازی سالن رازی جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار میگردد.

مجمع عمومی عادی سالیانه کاذر

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرآورده‌های نسوز آذر در ساعت ۱۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان اصفهان، شهر سده لنجان به آدرس اصفهان کیلومتر ۵۰ جاده اصفهان شهرکرد بعد از تصفیه خانه آب بابا شیخ علی شهرک صنعتی فولاد به کد پستی ۸۴۷۷۱۴۷۱۶۱ جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ برگزار میگردد.

مجمع عمومی عادی سالیانه  فلوله

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لوله و ماشین سازی ایران در ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان شیخ بهایی جنوبی- شهرک والفجر- انتهای خیابان ایرانشناسی- میدان شهدای دانشجو- خیابان نهم- پلاک ۶ -سالن آمفی تئاترمرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی جهت تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برگزار میگردد.

جمله طلایی روز

نتیجه اراده قوی عمل، و نتیجه اراده ضعیف حرف است.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01