نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه، امروز اولین روز اجرای دامنه نوسان مثبت و منفی ۶ در تابلوی اول بورس و فرابورس بود و بازارسرمایه با رشد 26 هزار واحدی به استقبال دامنه نوسان جدید رفت. در بازار امروز شاهد رکوردشکنی جدید بودیم و در همین راستا شاخص کل بعد از حدود هفت ماه توانست قله 1.5 میلیون واحد را فتح کند و به عقیده برخی کارشناسان تا پایان سال شاخص در کانال دو میلیون واحدی قرار خواهد گرفت. هفته گذشته شاهد ریزش شدید بازار در پی وضع عوارض صادراتی بودیم اما شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از این است که امروز بعدازظهر جلسه مشترک کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر صمت و معاونین وی با حضور نمایندگان تشکل های تخصصی در خصوص پیامدهای وضع عوارض صادراتی بر وضعیت صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی برگزار می‌شود. شنیده شده با ورود مجلس به موضوع عوارض صادراتی، احتمال لغو یا حداقل تعلیق این مصوبه قوت گرفته است. به گفته کارشناسان لغو این مصوبه کمک زیادی به بازارسرمایه خواهد کرد. اما آغاز مثبت امروز بازار سهام خیره کننده و در اصل می توان گفت غافلگیر کننده بود و سهامداران انتظار همچین رشدی را نداشتند. بازار سهام همچنان با توجه به محرکه های اصلی و تاثیر گذار خود در حال تاخت و تاز است و می توان گفت به روند بازار سهام می توان امیدوار بود. سه نماد پارسان، شستا و وبانکبیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به حفارس، های وب و گنگین معطوف بود. نماد شستا با ثبت بیشترین حجم جا به جایی روبرو بود.

نمای بازار

در مجموع، بازار سهام در معاملات روز جاری با غافلگیری سهامداران خودش توانست با رشد بیش از 26 هزار واحد در بالاتر از سطح 1.500 واحد قرار بگیرد و شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. معاملات بازار سهام همچنان با قدرتنمایی خریداران در جریان بود و تا پایان معاملات ادامه داشت اما در نیم ساعت پایانی داد و ستد روز جاری شاهد افزایش نسبی عرضه در کلیت بازار سهام بودیم ولی در مجموع،  بورس بازان توانستند با عزمی جزم، در جبهه خرید قدم بردارند و شاخص را به بالای مرز روانی 1.5 میلیونی هدایت کنند. در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با رشد بیش از 26 هزار واحدی تا ارتفاع 1 میلیون و 501 هزار واحد پیشروی کرد.امروز 76 میلیارد تومان ورود پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 6.8 هزار میلیارد تومان رسید.نمادهای پارسان و شستا صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای حفارس و های وب بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

در کدال چه گذشت؟

ذوب:   تاثیر وضع عوارض صادراتی بر سود پیش بینی شده سال 1401

کبافق: پیرو گزارش منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وضع عوارض بر صادرات کالاها به استحضار می رساند باتوجه به نامه شماره 60/26976سازمان صنعت معدن تجارت با وضع عوارض موصوف 11درصد از سود عملکرد جاری کاسته خواهد شد.

از اخبار مهم بازار چه خبر؟

جلسه فوق‌العاده مجلس با وزیر صمت در مورد عوارض صادراتی: شنیده های چیلان‌ از منابع موثق حاکی از این است که امروز بعدازظهر جلسه مشترک کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر صمت و معاونین وی با حضور نمایندگان تشکل های تخصصی در خصوص پیامدهای وضع عوارض صادراتی بر وضعیت صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی برگزار می شود.شنیده شده با ورود مجلس به موضوع عوارض صادراتی، احتمال لغو یا حداقل تعلیق این مصوبه قوت گرفته است.

خطیب زاده: جو وین منفی نیست و منتظر پاسخ مناسب آمریکا هستیم: واشنگتن سیاست تاخیر را پیش گرفته است./ایرنا

خطیب‌زاده: درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد: سخنگوی وزارت خارجه: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به کشور ثالثی ندارد.اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است.سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد. نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم به جزئیات آن ورود کند./فارس

پنج نکته مهم اظهارت مدیر بین الملل بانک مرکزی درخصوص توافقات برای آزادسازی منابع ارزی

مبلغ طلب سنواتی از انگلیس، ۳۹۰ میلیون پوند بوده که بطور قطعی توسط ایران وصول شده است.

مذاکرات برای آزادسازی بخش قابل توجهی از سایر منابع ارزی مسدودی ایران، بطور جدی در جریان است و توافق اولیه در این خصوص حاصل شده است.

یکی از کشورهای منطقه، واسطه مذاکرات و پیگیری برای نهایی کردن جزئیات این توافق است.

مذاکرات و توافق های اولیه برای آزادسازی منابع مسدودی ایران، در چارچوب قوانین بین المللی و مستقل از مذاکرات برجامی در حال پیگیری است.

با توجه به رشد قابل توجه قیمت نفت و افزایش بازگشت ارز صادراتی، شرایط ارزی کشور حتی با فرض تداوم وضع موجود نیز از سال گذشته مناسب تر است. /ایبنا

در قیمت های جهانی می توان به قیمت نفت برنت اشاره کرد. قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر رشد نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی با عمیق شدن بحران اوکراین،افزایش یافت.در آستانه تعطیلات عید پاک آخر هفته گذشته،هر دو قرارداد پنج شنبه گذشته تحت تاثیر چشم انداز احتمال اقدام اتحادیه اروپابرای ممنوعیت واردات نفت روسیه،بیش از ۲.۵ درصد رشد کرده بودند. سایتو گفت:بازار نفت احتمالا هفته جاری با توجه به افزایش محدود عرضه تولیدکنندگان بزرگ،روند افزایشی خواهد داشت.افزایش قیمت نفت کوره آمریکا هم عامل صعود اخیر قیمتها بوده است زیرا انتظار می رود با افزایش تقاضای صادرات به اروپا، کمبود عرضه در بازار نفت آمریکا تشدید شود.اوپک و متحدانش تاکنون در برابر فشارهای دولتهای غربی برای افزایش بیشتر تولید مقاومت کرده‌اند. گزارش هفته گذشته اوپک نشان داد تولید نفت این گروه در مارس تنها ۵۷ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۲۸.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۵۳ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه افزایش تولید این گروه تحت توافق اوپک پلاس بود. عامل دیگرافزایش قیمت،توقف تولید نفت در میدان نفتی الفیل لیبی در روز یکشنبه بود. و صادرات در پی تقاضای معترضان برای اسعتفای نخست وزیرشان معلق شد.

 

جمله طلایی روز

موفقیت از آن کسانی است که یک ثانیه دیرتر ناامید می شوند و یک لحظه دیرتر دست از تلاش بر می دارند مواظب همین "یک"های ساده باشید.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52