نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه، بازار در هفته گذشته روندی نوسانی داشت و شاهد فراز و نشیب زیادی در بازار بودیم و هرچند گروه های کوچکتر و اصطلاحا ریالی مورد توجه بودند اما در میانه هفته و با شوک ابلاغیه عوارض صادراتی مجددا جو بی اعتمادی در بازار تشدید و روند مثبت بازار متوقف شد.

این موضوع در حالی رخ داده که علاوه بر رشد نرخ ارز شاهد رشد قیمت جهانی ها من جمله نفت برنت بودیم. بازار سهام که می توانست از این رشدها، سود قابل توجهی ببرد، روندی معکوس به خود گرفته و باز هم نشان داده که بزرگترین ریسک بازار همین تصمیمات شتابزده و نسنجیده می باشد. اما برخلاف روند معاملاتی روز سه شنبه هفته گذشته، در آخرین روز معاملاتی هفته قبل چهارشنبه 24 فروردین ماه، با لیدری پالایشی ها و فولادی ها شاهد بهبود تقاضا از همان دقایق ابتدایی تا پایان معاملات  بودیم و در نهایت افزایش تقاضا در نیم ساعت پایانی، تراز نقدینگی حقیقی ها را مثبت کرد، به طوری که در بازار روز چهارشنبه  حدود 53 میلیارد تومان ورود پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت.

نمای بورس 27

در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، فعالیت حقوقی ها و بازارگردانان کاهش یافت؛ با توجه به شرایط بازار عمده فعالیت این طیف از فعالان بازار هم در سمت خرید و هم در سمت فروش فعال بودند اما برتری حقیقی ها در این روز معاملاتی کاملا مشهود بود.

همانطور که گفتیم، گرایش نقدینگی به گروه های کوچک تر که عمدتا افت زیادی را نیز تجربه کرده اند، در روز چهارشنبه قابل توجه تر بود و خودرویی ها نیز با توجه به اخبار مربوط به جابجایی بلوک همچنان با تزریق نقدینگی همراه شدند. اما شروع هفته آخر فروردین 1401، با توجه به شفاف سازی هایی مبنی بر عوارض صادرات فولادی در گروه فلزات، متعادل و مثبت دنبال شد و از سوی دیگر پرواز نفت برنت و دیگر کامودیتی ها، موجب شد تا مدار معاملات نمادهای تاثیر پذیر از این موضوع مثبت باشد. اگرچه تکانه های منفی در میان بزرگان منجر به معاملاتی نوسانی در برخی از نمادها شد اما بالاخره بازار سهام با برتری خریداران با رشد 13 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 467 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 4600 واحد را به ثبت رساند.  شاخص کل با بیشترین تاثیر پذیری مثبت از نمادهای فولاد، فملی، شتران و پارسان به کار خود پایان داد.

در نهایت می توان گفت، با توجه به نزدیک شدن موعد قرار گرفتن گزارش اولین ماه سال 1401 و عملکرد سالانه شرکت ها و با توجه به روند فروش اکثریت آنها که در وضعیت مطلوب قرار دارد، بازار سهام را می توان در هفته پیشرو مثبت و متعادل ارزیابی کرد و همچنین تاثیر این گزارشات می‌تواند از هیجان و ترس سهامداران کاسته و لذا نگاه بنده به نمادهای کامودیتی محور و دلارمحور، پتروشیمی های، دارویی ها، فلزات اساسی، پالایشی ها و گروه قند و شکر و … همچنان مثبت و رشد درآمد آن‌ها را متاثر از عملکرد مطلوب عملیاتی، افزایش نرخ محصولات و حذف ارز 4200 و گرانی روز افزون شکر ، قیمت ارز و قیمت‌های جهانی متصور هستم.

در کدال چه گذشت؟

دی:  عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده /موضوع مزایده: مزایده عمومی فروش اموال مازاد بانک دی (سهامی عام)

فملی: پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع تعرفه بر مس کاتد جهت اخذ عوارض صادراتی به استحضار می رساند درصورت اعمال عوارض مذکور ( با حفظ قیمت های کنونی ) 151 میلیارد تومان ماهانه از سود سهامداران شرکت ، کاهش خواهد یافت.

فولاد:  پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به استحضار می رساند درصورت حفظ قیمت های جهانی محصولات فولادی و پیش بینی 1،150،000 تن صادرات در سال 1401 ، سود خالص از دست رفته سهام داران به شرح ذیل می باشد ( نرخ تسعیر ارز 250،000 ریال ) اسلب = 750،000 تن * 850 دلار * 250،000 ریال * 20% *1/12 = 2،650 میلیارد ریال محصولات گرم= 400،000 تن* 950 دلار * 250،000 ریال * 5% *1/12 = 395 میلیارد ریال . با توجه به محاسبات فوق الذکر ودر صورت اعمال عوارض بر اساس جدول پلکانی و با فرض حفظ قیمت های کنونی نسبت به بودجه پیش بینی شده ، 3،045 میلیارد ریال به صورت ماهیانه از سود سهامداران کاهش خواهد یافت. بدیهی است با توجه به افرایش نرخ های فروش صادراتی اسلب و ورق گرم و در صورت تغییر در نرخ مبنا ( افزایش ) مندرج در بخشنامه مذکور ، این مبلغ کاهش خواهد یافت.

فجهان: پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر اعمال عوارض صادراتی به استحضار می رساند وضع عوارض مذکور باعث کاهش حدود هفت درصدی سود سالانه شرکت گردد.

فجر: پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر اخذ عوارض صادراتی به استحضار می رساند عوارض صادراتی وضع شده برقیمتهای صادراتی موضوع بخشنامه شماره 60/26976 مورخ 1401/01/20 با فرض حفظ قیمتهای کنونی ودرصورت اعمال عوارض 5 درصد بر صادرات معادل 307.500 میلیون ریال ازسودپیش بینی شده سهامداران کاهش خواهدیافت . ضمناً ذکر این نکته ضروری است که صادرات پیش بینی شده این شرکت برای سال مالی منتهی به پایان 1401 معادل 30.000 تن می باشد.

فاراک: این شرکت برنده عملیات ساخت 10 دستگاه عرشه پل خرپایی به دهانه 45 متر با تیپ استاندارد گردیده است. مبلغ پروژه 457،872 میلیون ریال می باشد. محل اجرای پروژه استان اصفهان بوده و مدت اجرای آن 9 ماه می باشد . لازم به ذکر است پس از ارایه تضمین بانکی انجام تعهدات نسبت به انعقاد قرارداد اقدام لازم به عمل می آید و قرارداد مربوطه به محض نهایی شدن متعاقباً ارسال خواهد شد.

از اخبار مهم بازار چه خبر؟

افزایش دامنه نوسان در تابلوی بازار اول بورس و فرابورس از روز ۲۹ فروردین 1401: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت افزایش کارایی و افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه، افزایش یک درصدی دامنه نوسان به‌صورت متقارن در بازار اول شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران را از تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ مقرر کرد. حال شاهد آن هستیم با تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار از دوشنبه هفته آینده 29 فروردین‌ماه 1401 دامنه نوسان در بازارهای اول بورس تهران و فرابورس ایران به مثبت و منفی 6 درصد افزایش می‌یابد. سنا

واردات ۷۰ هزار خودرو در آستانه صدور مجوز/ مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد: جلسه مقدماتی در صحن مجمع تشخیص در خصوص تعیین تکلیف بحث واردات خودرو انجام شده است. ظاهراً گره کور واردات ۷۰ هزار خودرو با پالس مشخص مجمع تشخیص و توسط خود دولت باز خواهد شد. تسنیم

روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ کاهش قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در پی تخفیف‌های فولادسازان روس: در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۶۸۸.۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۳۱.۵ دلاری، معادل ۴.۴ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۸۰۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، تغییری نشان نمی‌دهد. چیلان

اوج‌گیری بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن همزمان با محدودیت عرضه و سیر صعودی هزینه‌ها: شرایط بحرانی دسترسی‌پذیری عرضه، تولیدکننده بزرگ سعودی را بر آن داشت تا قیمت گریدهای پلی‌اتیلن خود را 188 تا 225 ریال در هر تن (50 تا 60 دلار) و قیمت گریدهای پلی‌پروپیلن خود را 375 ریال در هر تن (100 دلار) افزایش دهد. پتروتحلیل

خبرگزاری دولتی قطر : یک «هیات عالی رتبه قطری» با مقامات ایرانی در تهران برای بررسی مکانیسم‌های آزادسازی برخی از وجوه مسدود شده خود دیدار کرده است.چگونگی آزاد شدن این وجوه، زمینه را برای کاهش محدودیت های بانکی کشور فراهم می کند.

 

جمله طلایی روز

هیچوقت دیر نیست ، اما یادتان باشد که

ثانیه به ثانیه عمر شما با ارزش است...!

پس از همین امروز آینده زیبایتان را بسازید...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52