نگاهی به بازار سهام 

در میان گروه ها می توان به ورود نقدینگی خیره کننده در نماد بانک صادرات در بانکی ها اشاره کرد. در معاملات خودرویی ها نیز می توان به شکل گیری صف خرید بیش از 2 میلیارد برگه سهم در نماد خبهمن پرداخت که تا پایان معاملات شاهد پا برجا بودن این صف بودیم. همچنین خودرو نیز در این میان سهامداران را غافلگیر کرد و با رشد قیمت و با صف خرید آغاز به کار کرد و تا پایان معاملات ادامه داد. خریداران در نمادهای فلزی عملکرد متعادل و مثبتی را بدور از هیجان دنبال کردند. در معدنی ها نیز معاملات متعادل و مثبت بود. داد و ستد پالایشی ها را می توان به دو نیمه تقسیم شد، نیمه اول که در ادامه رشد قیمت در معاملات روز گذشته رقم خورد و در نیمه دوم، افزایش نسبی عرضه که اکثریت نمادها را در مدار منفی قرار داد.

برخلاف روند معاملاتی روز گذشته که نظاره گر افت نماگر کل بازار سهام بودیم، بازار معاملاتی روز جاری با رشد بیش از 15 هزار واحد با لیدری نمادهای بزرگ در بالاتر از سطح 1 میلیون و 474 هزار واحد به کار خود پایان داد. نماگر هم وزن نیز با رشد 5400 واحد به کار خود پایان داد. در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و 198 میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. نمادهای وبصادر و وتجارت بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و نمادهای خگستر و شپنا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 5.8 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید (این رقم با احتساب معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی می باشد).

نمای بازار

طبیعتا شرایط کلی بازار  به نحوی است که می‌توان گفت نسبت به بازارهای موازی وضعیت بهتری دارد. در واقع نقدینگی بازارهای موازی درحال حاضر ترجیحا به سمت بازارهای دلار محور نمی‌رود و همین مسئله موجب روانه شدن نقدینگی به سمت بورس خواهد بود. به نظر می‌رسد با توجه به ارزندگی بازار و رشد قیمت‌های جهانی، این رشد ادامه‌دار باشد.همچنین با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع این روال ادامه پیدا خواهد کرد.

در مجموع، بازار برای فتح شاخص ۱۵۰۰ در حال آماده شدن است. گردش بازار در صنایع مختلف خوب است و می توان گفت حجم معاملات وضعیت را در سال 1401 به خود گرفتند. ترس بازار از عرضه صف ها ریخته است و با عرضه یکی دو سهم عقب نشینی نمی کنند. دلار نیما بالای ۲۴۵۰۰/ فصل بهار وضعیت خوبی در تولید و فروش شرکتها خواهیم داشت و فصل مجامع است و یک سود تقسیمی هم در دل شرکتهاست و گزارشهای ماهانه و فصلی خوبی هم در پیش است. در کل بازار سهام در 6 ماهه ابتدایی سال جاری روند متعادل و مثبتی را خواهد داشت.

 

جمله طلایی روز

غمگین نباش

چرا که خوشبختی میتواند

از درون تلخ ترین روزهای تو، زاده شود

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
پیش بینی / نگاهی به چشم انداز...
توسط مرسده گونه 20 شهریور 1402 ساعت 07:37
گزارش بازار / بلاتکلیفی موج...
توسط مرسده گونه 15 مرداد 1402 ساعت 13:22
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09