شروع سبز بازار سهام در بهار 1401

رکورد ارزش معاملات در سال 1401 شکسته  شد. بطوری که با آغاز سال 1401 و با خبر فروش بلوک نمادهای خودرو و خساپا شاهد رونق معاملات و افزایش تقاضا در کلیت بازار بورس تهران بودیم و شاخص کل بازدهی ۲۰ درصدی را بعد از تعطیلات نوروز به ثبت رسانده است. بورس تهران با برتری خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک نه تنها توانست از محدوده مقاومتی 1.400 هزار واحد عبور کند بلکه هر روز معاملاتی، شاهد ثبت ارزش معاملات قابل توجهی بودیم که نشان از ورود نقدینگی می باشد.  با آنکه دقایق آغازین معاملات روز چهارشنبه ۱۷ ام فروردین مثبت رقم خورد اما با گذشته زمان، سهامداران دست به ماشه شدن و با فشار فروش حاکم شده در بزرگان، موجب عقب گرد قیمت در کلیت بازار شد و در آخرین روز معاملاتی برتری کوچک در بازار سهام به چشم می خورد. در نهایتِ بازار روز چهارشنبه 17 ام فرودین ماه 1401  شاخص کل با افت 7600 واحدی در سطح 1 میلیون و 463 هزار واحد متوقف شد.  حدود 274 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 6900 هزار میلیارد تومان رسید.

نمای بازار

سهامداران در انتظار  برگزاری مجامع شرکت‌ها هستند که می توان گفت یکی از محرک های اصلی در روند بازار سهام در نیمه اول سال ۱۴۰۱ بشمار می رود . در چند هفته گذشته ریسک‌های کلان سیاسی توسط مسئولان به بازار سرمایه وارد شد که سرمایه‌گذاران را دچار نگرانی کرد که در نتیجه آن‌ها را به سمت فروش دارایی‌های خود سوق داد اما در اواخر سال با خبر دولت مبنی بر فروش بلوک دارایی های ایران خودرو و سایپا موجب شد تا موجی از تقاضا در کلیت بازار به لیدری گروه خودرو شکل بگیرد. البته ناگفته نماند که جنگ روسیه و اوکراین در جهش قیمت نفت شد. بالاتر از سطح ۱۰۰ هم محرکی برای رشد پالایشی ها شد. با در نظر گرفتن ثبات قیمت دلار و رشد اخیر این چند روز و قرار گرفتن در بالاتر از سطح ۲۷۷۰۰ تومان، بازار نباید نوسانات جدی در جهت مثبت و منفی را شاهد باشد و بعد از گذراندن اصلاح زمانی طولانی مدتی که گریبان این بازار بوده و نزدیک شدن به مجامع شرکت‌ها می توان بازار سهام را در نیمه اول سبزتر پیش بینی کرد.

هفته سوم فرودین ماه با توجه به افزایش عرضه در نیمه دوم معاملات آخرین روز کاری هفته قبل، می توان گفت آغاز منفی و پر عرضه ای را تجربه خواهد کرد اما با گذشت زمان، روند بازار تغییر و به سمت مثبت خواهد رفت.

همانطور که انتظار داشتیم بازار سهام با افزایش عرضه آغاز بکار کرد اما با گذشت زمان با لیدری پالایشی ها و برخی از تک سهم ها از جمله خگستر و وپارس در گروه بانکی روند معاملات و رنگ تابلو برخی از نمادها تغییر کرد و شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار سهام بودیم بطوری که نماگر کل از مدار منفی 11 هزار واحد در محدوده منفی 5 هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم وزن هم با افزایش تقاضا در مدار مثبت قرار گرفت. در بازار امروز 228 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نماد های شبریز و خگستر بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و وبملت و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید (این رقم با احتساب معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی می باشد). سه نماد وبملت، فملی و خودرو لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شبریز، خگستر و خبهمن معطوف بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در ادامه عرضه های نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، آغاز هفته سوم فروردین ماه 1401 با افت تقاضا آغاز شد و شاهد افت بیش از 11 هزار واحدی نماگر کل بودیم اما با لیدری پالایشی ها و قرار گرفتن نمادهای وپارس، شبندر، شبریز و خگستر موجب شد تا در کلیت بازار شاهد بهبود تقاضا باشیم و با گذشت زمان افت بیش از 11 هزار واحد نماگر کل به 5 هزار واحد رسید. اما در مقابل تقاضا در کوچکترها قابل توجه بود و نماگر هم وزن از مدار منفی به مدار مثبت رسید و به کار خود پایان داد.

فلزی ها: روند معاملات این گروه در نیمه اول منفی و اما با گذشت زمان شاهد قرار گرفتن نمادها در مدار مثبت و تغییر رنگ تابلو معاملات عمده نمادهای این گروه بودیم.

خودرویی ها : نیمه اول خودرویی ها با فشار فروش دنبال شد اما تقاضا در قطعات و همچنین نماد خزامیا و خگستر موجب شد تا روند عمده نمادهای این گروه برخلاف روند منفی و ادامه دار خودرو و خساپا در محدوده مثبت دنبال شود.

محصولات شیمیایی: تابلو قرمز داد و ستد نمادها بیشتر از سبزهای گروه به چشم می خورد و تا پایان معاملات ادامه داشت.

فرآورده های نفتی: لیدری شبریز در این گروه روند معاملات سایر گروه ها را تحت تاثیر خود قرار داد و شاهد متعادل معاملات نمادها بودیم. شبریز و شاوان و شبندر معاملات مثبت و قابل توجهی را به ثبت رساندند.

بانکی ها: روند معاملات این گروه هم همسو با کلیت بازار منفی و پر عرضه دنبال شد.  

 

 

جمله طلایی روز

آینده با آنچه امروز انجام میدهی ساخته میشود نه آنچه میخواهی فردا انجام بدهی.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
پیش بینی / نگاهی به چشم انداز...
توسط مرسده گونه 20 شهریور 1402 ساعت 07:37
گزارش بازار / بلاتکلیفی موج...
توسط مرسده گونه 15 مرداد 1402 ساعت 13:22
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09