نگاهی به بازار

وعده های حمایتی رییس جمهور موجب شد تا شروع اولین روز معاملاتی هفته دوم بهمن ماه هم در مدار مثبت و با جهش بیش از 29 هزار واحد به کار خود پایان دهد و ما شاهد برتری خریداران و افزایش تقاضا در تمام نماهای بزرگ و کوچک بودیم. رشد قیمت در بزرگان به قدری بالا بود که اغلب نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دادند. در شرایط کنونی که بازار سهام با دوربرگردان دوباره شاخص کل بورس، میل به صعود دارد، سمت تقاضا برای روز ابتدایی هفته ممکن است در همان مسیر صعودی به کار خود ادامه دهد. چرا که نشانه های میل به بازگشت شاخص در نیم ساعت پایانی معاملات روز چهارشنبه بازار سهام ممکن و محتمل است. معاملات بازار  سهام اگرچه با نشانه های مثبت روبه‌روست اما توان سمت عرضه می‌تواند معادلات این هفته را هم تحت تاثیر قرار دهد. 

بورس بازان همچنان دورنمای مطمئنی از بازار سهام ندارند و با توجه اینکه سمت عرضه همچنان در غیاب خریداران فعال، پُرتوان ارزیابی می‌شود، یکی از سناریوهای ممکن در بازار سهام، پیشی گرفتن دوباره عرضه از تقاضاست که با توجه به نبود کشش برای ریزش بیشتر، ممکن است این وضعیت با محدوده مشخص دنبال شود.

در هفته‌ای که گذشت درحالی شاهد افت 4 درصدی شاخص کل بورس و 5 درصدی شاخص هم‌وزن بودیم که ارزش معاملات هم چنگی به دل نمی‌زد و در مجموع هفته کم رمقی برای بازار بود. از جمله عواملی که سبب گردید تا شاهد افت بازار (خصوصا افت شدید ارزش معاملات روزانه) باشیم، صحبت‌ها پیرامون برخی موارد مهم از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها، مالیات بر صادرات و نرخ گاز سوخت بودیم. در مجموع بازار از ابهامات می‌ترسد و متاسفانه صحبت‌های مختلف و بعضا متناقض مسئولین نیز بر این ترس دامن می‌زند.شایعات و صحبت‌های مختلف پیرامون موارد مهم از جمله نرخ گاز و مالیات بر صادرات، بیشترین تاثیر را بر بازار داشت؛ جایی که شرکت‌های صادرات‌محور، با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، اقدام به صادرات (با تخفیف‌های قابل توجه) و ارز آوری به طرق مختلف برای کشور می‌کنند، حال درآمدزایی و سودآوری آن‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.هر چند در روز پایانی بازار شاهد مشخص شدن موضوع نرخ خوراک و گاز مصرفی بودیم و استقبالی مناسب نیز شد، اما با این وجود عرضه‌ها زیاد بود.شاید یکی از بهترین موارد برای بازار و البته رشد کسب و کار تولیدی، پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری باشد، تعیین قیمت توسط بازار (بورس کالا) هم برای فروش محصولات و هم خرید مواد اولیه لازم، می‌تواند کمک شایانی به شرکت‌های تولیدی کرده و دخالت دلالان را تا حدود زیادی کم کند.

بازار بورس تهران در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار وین بر سر مذاکرات قرار داشت و از سوی دیگر اعتراضات سهامداران به وضعیت ریزشی بازار موجب شد تا در شبانگاه روز چهارشنبه با صحبت رییس جمهور کشورمان و وعده های حمایتی دولت شاهد بازگشت خریداران به میدان معاملات در روز چهارشنبه بودیم. سه‌شنبه شب ابراهیم رئیسی وعده خبرهای خوش بورسی را داد و روز چهارشنبه وزیر اقتصاد اعلام کرد که هیئت دولت مصوبه ستاد اقتصادی را به عنوان اصلاحیه لایحه بودجه 1401 تصویب کرده است. علاوه بر آن معاون اول رئیس جمهور ابلاغیه به وزاری اقتصادی، رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذیربط صادر کرده که شامل سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت می‌شود. در روز گذشته با خبر توقف فعلی برجام در وین شاهد جهش دلار و قرار گرفتن آن در سطح 28400 تومان بودیم. روز جاری شنبه بازار سرمایه در ادماه رشد قیمت توانست با جهش بیشتری به کار خود پایان دهد و شاهد برتری خریداران و بازگشت حقیقی های بیشتری در میدان معاملات بودیم.

اما احتمالا بازار در هفته جاری، هم روزهای مثبتی را همانند اولین روز هفته خود، خواهد داشت و هم روزهای منفی، اما با توجه به این موضوع که قیمت سهام افت چشمگیری را به سهامداران تحمیل کرده است، چند روز مثبت نمی‌تواند از عمق فاجعه بکاهد. سهامداران در یک سال و نیم گذشته متحمل زیان‌ فراوانی شده‌اند. این سردرگمی بر سرعت خروج از بورس افزود و هم‌اکنون بازار از کاهش حجم نقدینگی در رنج است. باید دید که وعده های حمایتی به کجا می رسد و آیا خواهد بود یا خیر. اعتماد سهامداران به بازار سهام به این سرعت باز نمی گردد اما همانطور که گفتیم بازار سهام در عذاب کمبود نقدینگی به سر می برد ولی مجموع بازار در روز جاری با قدرت خریدارا از سوی حقیقی های بیشتری روبرو شد و ما شاهد افزایش تقاضا از سوی این حقیقی ها در کلیت بازار سهام بودیم.

شاخص هم وزن هم نیز رشد بیش از 6300 واحد را به ثبت رساند و نمادهایی از جمله فولاد، فملی، نوری، تاپیکو، وغدیر، پارس، فارس، شپدیس، شبندر، شپنا و سایر بزرگان بیشترین توجهات و تاثیر مثبت را بروی نماگر کل به ثبت رساندند.

در کدال چه گذشت؟

وگستر: نتیجه نهایی دعوی علیه شرکت/موضوع دعوی : اعتبار اسنادی شماره 90510473/طرف دعوی: بانک اقتصادنوین/نتیجه نهایی: بازپرداخت مبلغ 4.079.250 درهم

بترانس: برگزاری مزایده /موضوع مزایده:  فروش ویلاهای سرخرود شرکت ایران ترانسفو

شپنا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت اصفهان/درصد افزایش سرمایه: ۳۶ درصد/محل تامین: سود انباشته

خموتور: بر اساس مذاکرات بعمل آمده با مشتری عمده و تصویب هیئت مدیره، نرخهای فروش محصولات این شرکت به طور میانگین به میزان 25 درصد افزایش می یابد.

کنور: نتایج شرکت در مزایده/موضوع مزایده: تجهیز ، آماده سازی و بهره برداری از معدن صاحب سقز واقع در استان کردستان/نتیجه مزایده: در خصوص شرکت در مزایده معدن سنگ آهن سقز، حسب بازگشایی پاکات مزایده ، کنسرسیوم شرکت به عنوان برنده مزایده معدن سنگ آهن سقز اعلام گردید که این شرکت یکی از اعضا کنسرسیوم ( رهبر مشارکت ) می باشد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در ادامه رشد روز چهارشنبه، آغاز هفته هم مثبت و با جهش قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک رقم خورد بطوری که شاخص کل با رشد 29 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 6300 واحد را به ثبت رساند.  

فلزی ها: فلزی ها هم امروز در سقف قیمت روزانه قرار داشتند. فولاد مبارکه در قیمت 1041 تومان با رشد حداکثری و نماد فملی با رشد 5 درصد در قیمت 688 تومان به کار خود پایان داد.    

خودرویی ها: مدار مثبت حاکم شده در کلیت بازار به خودرویی ها هم سرایت کرد و شاهد رشد حداکثری قیمت در نمادهای این گروه هم بودیم. خودرویی ها هم در مدار مثبت و با صف خرید به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی: در این گروه نوری، پترول، آریا، زاگرس، شپدیس، شاراک و سایر نمادها با رشد حداکثری قیمت به کار خود با صف خرید پایان دادند.

فرآورده های نفتی: پالایشی ها در مدار مثبت به کار خود پایان دادند. شتران با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد. شپنا در قیمت 564 تومان با صف خرید همراه شد. شبریز و شبندر و سایر نمادها مثبت و با صف خرید روبرو بودند.     

بانکی ها: در نبود نمادهای بزرگ گروه بانکی ها نماد وبصادر خوش درخشید و در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد. وپارس هم با جهش 5 درصد به کار خود پایان داد. ونوین و سایر نمادها نیز صف خرید داشتند.

کلیت بازار:  بالاخره تراز نقدینگی حقیقی‌ها مثبت شد و حدود 114 میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار سرمایه گردید. میدکو و پاکشو بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی‌ها را داشتند و فولاد و وکبهمن با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 2.2 هزار میلیارد تومان رسید.

خلاصه بازار 

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز شنبه 9 بهمن 1400

جمله طلایی روز

با چیزهایى که دارى شاد باش ، در حالیکه دارى براى چیزهایى که میخواى تلاش میکنى

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19