نگاهی به بازار سهام

برخلاف آغاز روند معاملاتی روز گذشته امروز شاهد افت قیمت و عقب نشینی خریداران در دقایق ابتدایی معاملات دومین روز هفته بودیم که نشات گرفته از عرضه های فزونی روز گذشته بشمار می رفت. شاخص بورس تهران روز نامساعدی را پشت سر گذاشت. از سوی ترس و عدم اعتماد و از سوی دیگر اخباری که منوط بر مالیات محصولاتی از قبیل اوره، متانول، قیر و پلی اتلین در مجلس بود، که موجب افت قیمت و ریزش بیش از 25 هزار واحدی نماگر بورس تهران شد. افت قیمت و افزایش عرضه و شکل گیری صفوف فروش در نمادهای بزرگ و کوچک امیدی برای سهامداران باقی نگذاشته است.

قرمز گوجه ای ؟

با وجود اینکه شاهد گزارشات فصلی بسیار مطلوب از سوی بسیاری از شرکت‌ها بودیم اما دیدیم که این جو ناشی از گزارشات خوب شرکت‌ها دوام زیادی نداشت و ابتدای بازار امروز توسط فروشندگان سرکوب شد. بنابراین همچنان می‌توان گفت که ابهام بزرگ بازار و پول‌های برزگ پارک شده برجام است. همانطور که پیشتر در موضوع انتخابات آمریکا دیدیم مستقل از اینکه چه اتفاقی می‌افتد، برطرف شدن ابهام در رابطه با آینده می‌تواند جهت بازار را مشخص کند. از نظر تکنیکالی شاخص کل هنوز موج B خود را تکمیل نکرده است اما در انتهای آن قرار دارد و این انتظار می‌رود که از اواسط یا اواخر هفته آینده ریز موج G و موج B شاخص کل بورس تمام شود و شاهد شروع موج صعودی C خواهیم بود. من حیث المجموع باید گفت که آخرین موج الگوی مطروحه در حال تکمیل شدن است و تا شروع موج صعودی شاخص فاصله معنا داری نداریم.
بررسی تکنیکال شاخص با الگوهای کلاسیک نشانگر آن است که هنوز شاخص کل در اندیکاتور RSI خود موفق به شکست روند نزولی کوتاه مدت خود نشده است و این مقاومت را پیش روی خود می‌بیند.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۷۹۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۹۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۴۳درصد یعنی هزار و ۲۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۷درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های واسطه‌گری‌های مالی و پولی و قند و شکر به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد تجلی، نوری و شبندر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به فافزا، واحیا و واتی معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات معادل ۹۶میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی فولاد افزا سپاهان با برتری ۱۳میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۲۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۷۷۰میلیارد تومان بود.

با توجه به شرایط بازار سهام، سرمایه‌گذاران احساس کردند با قیمت پایبن‌تر نیز می‌توانند خرید خود را انجام دهند، در نتیجه ترک کردن بازار را بهتر از نگه‌داری سهام شرکت‌ها می‌بینند. به نظر می‌رسد، بازار سرمایه فردا در ابتدا با فشار فروش و روند منفی آغاز شود؛ شاید نیمه دوم بازار بهتر باشد اما کماکان محرک‌های اصلی برای حرکت در بازار دیده نمی‌شود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: بازار بورس تهران با افت بیش از 25 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 256 هزار واحد قرار گرفت و با عقب نشینی خریداران مواجه شد و شاخص هم وزن نیز افت بیش از 5900 واحد را به ثبت رساند.  

فلزی ها: افت قیمت بیش از 3 درصدی قیمت در نمادهای فولاد و فملی موجب شد تا شاهد قرار گرفتن قیمت این دو نماد در حوالی 965 و 649 تومان باشیم. ذوب بدلیل افت حداکثری بیش از 30 درصد متوقف شد. فخوز در کف قیمت روزانه قرار گرفت.   

خودرویی ها : در دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد بهبود تقاضا در نماد خودرو بودیم اما در مجموع لفت قیمت در این گروه هم شاهد عقب نشینی قیمت ها و قرار گرفتن نمادها در مدار منفی شد.  خاور و خاورح با بیشترین کاهش قیمت مواجه بودند.

محصولات شیمیایی: خبر مشمول مالیات بر صادرات محصولات قیر، متانول، اوره و پلی‌اتیلن موجب شد تا نمادهای محصولات شیمیایی من جمله اوره سازها در کف قیمت روزانه با صف فروش قابل توجهی دنبال شوند.    

فرآورده های نفتی :شتران بارها اسیر هیجان حاکم شده در کلیت بازار سرمایه شد اما در نهایت در مدار مثبت توانست به کار خود پایان دهد و این در حالی است که نمادهای دیگر من جمله شپنا، شبندر و شبریز در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند.   

بانکی ها : افت قیمت در این گروه هم سرایت کرد و شاهد عقب گرد قیمت در نمادهای این گروه هم بودیم.     

کلیت بازار: در بازار امروز، شاخص کل با افت بیش از 25 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 256 هزار واحد به کار خود پایان داد. 787 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 3 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود.  صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و تجلی و نوری با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01