بازار سرمایه روزهای معاملاتی خود را با سهامداران قدیمی و وفادارش هر روز سپری می کند. پول هنوز هم حرف اول را در معاملات بازار می زند.  بورس تهران در میانه بازار به قدری عقب نشینی کرد که شاهد رنج کشی منفی در نماگر بورس و قرار گرفتن آن در محدوده منفی بیش از 791 واحدی بودیم. شاخص بورس تهران در سطح 1 میلیون و 188 هزار و 806 واحدی (0/07 درصدی) به کار خود پایان داد و این در حالی است که در نیمه اول بازار با قدرت نمایی بزرگان و جهش قیمت در آنها تا محدوده بالای 1 میلیون و 191 هزار واحد هم پیش رفت. چنین به نظر می رسد که نقدینگی موجود در بازار در حال چرخش از گروهی به سمت گروه دیگر است که امروز قرعه بنام "خودرویی" ها افتاد .

بازار بورس تهران که در دقایق ابتدایی شاهد اقبال سهامداران به عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز بود، رفته رفته با عقب نشینی خریداران و افت تقاضا مواجه شد به طوری که عمده لیدرهای "بانکی"، "پالایشی" و "فلزی"به محدوده های منفی کشانده شدند. اما در مقابل درخشش گروه "خودرویی" در نظر سهامداران طی روز جاری، امری غیر قابل انکار است و می توان به جرات گفت، شاهد یک بازار بودیم و یک "خودرو" ولی در نیمه دوم بازار مشخص شد که تمام این رخ نمایی ها، برای بازگشت یک لیدر دیگر است به نام "خساپا".

گروه "خودرویی" ها که توانستند به تنهایی با بلعیدن نقدینگی و قدرت خریداران در چشم بازار قرار گیرند و البته می توان گفت زمینه بازگشت نماد "خساپا" را فراهم کردند. این نماد با بازگشت خیره کننده ای به مدار معاملات و با صف خرید بیش از 1 میلیارد برگه سهم در مرحله پیش گشایش بازگشت. چشم ها خیره به بازگشت نماد "خساپا" در نیمه دوم بازار گذشت که باید دست مریزاد گفت به بازگشت خوبی که به نمایش گذاشته بود. این گروه تنها توانست در چندین نماد در سقف قیمت روزانه و با افزایش تقاضا دنبال شود و در مقابل همچنان شاهد شکل گیری صفوف فروش قابل توجه در نمادهای قطعه ساز بودیم. امروز از آن روزهایی بود که توپ در زمین سهم‌های "خودرویی" بازار افتاده بود. جرقه خودرویی ها در نیمه اول بازار حال و هوای عجیبی داشت، بطوری که رنج کشی مثبت در عمده نمادهای این گروه و همچنین شکل گیری صفوف خرید در نمادهای بزرگ از جمله "خودرو"، "خگستر" و در نهایت "خساپا" را نظاره گر بودیم. با وجود عرضه های قابل توجه در این نمادها، همچنان تقاضا در نیمه دوم بازار تا حدودی قدرت گرفت و خریداران توانستند از فروشندگان در این گروه مجددا پیشی بگیرند. بله بازار با آتش بازی "خودرو" توانست متعادل به کار خود پایان دهد البته در تمام نمادها شاهد تعادل نبودیم ولی برخی از گروه های تاثیر گذار از جمله "محصولات شیمیایی"؛ "بانکی"ها؛ "معدنی" ها و برخی تک سهم ها امروز متعادل بودند. به نظر به روزهای تعادل و کاسته شدن فشار فروش حاکم شده در حال نزدیک شدن هستیم. البته ابتدای بازار خبری از قدرت نمایی خریدار در نماد " خودرو" نبود ولی رفته رفته قدرت حقیقی ها امروز تنها بهانه برای متعادل شدن و بلعیدن نقدینگی در حال چرخش در معاملات برخی سهم های خودرویی شد که تابلو داد و ستد این روا به وضوح نشان می دهد. گزارشات جذاب 12 ماهه شرکت ها در کنار اصلاح قیمتی بیش از ۵۰ درصدی سهم ها بالاخره سهامداران حقیقی را ترغیب به خریدهای هر چند محدود کرده است.

در محصولات شیمیایی، دست خریداران قوی در نماد "فارس" همه توجهات را به این نماد برد و ما شاهد قدرت نمایی و زورآزمایی خریداران در نماد "فارس" بودیم. اگر بخواهیم از منظر تکنیکال به این نماد نگاهی داشته باشیم باید بگوییم، سهم در تایم فریم روزانه روند صعودی خود که از اواسط آذر 98 شروع کرده بود که با برخورد به سطح قیمتی 1764 تومان با اشباع خریداران مواجه شد که از همان زمان تا کنون شاهد اصلاح قیمتی نماد بودیم که می توان گفت روند معاملاتی سهم در یک ترند نزولی در حال نوسان است و با تکمیل الگوی هارمونیک خود و با برخورد به سطح حمایتی مهم فیبو  0.618 محدوده قیمتی 811 تومان که بارها نماد در این محدوده واکنش نشان داده است، با افزایش تقاضا و برگشت مجدد روند معاملاتی همراه شده است که با توجه به واگرایی شکل گرفته شده در اسیلاتور مکدی می توان گفت اهداف سهم محدوده های 925 تومان می باشد که در صورت عبور از مقاومت کوتاه مدت پیشروی سهم، هدف بعدی را می توان محدوده 1105 تومان (محدوده فیبو 100) نام برد. حجم معاملات سهم در روزهای اخیر در حال افزایش می باشد و این موضوع سبب ایجاد یک واگرایی مثبت میان نمودار حجم و قیمت شده است و این شانس صعود قیمت را بسیار بالا نشان می دهد. لذا با قدرت طرف تقاضا قیمت به احتمال زیاد افزایش می یابد و محدوده 811 تومان  حمایت جدی سهم تلقی گردد. در نهایت "فارس" مهمترین رکن اصلی در عدم ریزش شاخص کل در معاملات روز جاری توانست در قیمت 940 تومان با ثبت حجمی بالغ بر 29 میلیون برگه سهم به کار خود پایان دهد. "آریا" و "شپلی " از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات امروز بودند البته ناگفته نماند عمده نمادهای این گروه در نیمه اول با رشد قیمت و جهش قابل توجهی دنبال شدند اما با قدرت گرفتن فروشندگان شاهد افت تقاضا و قرار گرفتن در مدار منفی در اغلب این نمادها بودیم.

بانکی ها یکی دیگر از گروه های مورد توجه در معاملات امروز بودند که دست خریدار قوی در معاملات جاری این گروه بر فروشندگان غلبه کرد و ما شاهد جهش و پیشروی قیمت در اغلب نمادهای این گروه بودیم بطوری که در دقایق پایانی داد وستد امروز نمادهای "وپست" و "وپارس" با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند. "وتجارت" در قیمت 247 تومان با رشد 2 درصدی به کار خود پایان داد و نماد "وبصادر" در قیمت 220 تومان رشد 1.6 درصدی ررا به ثبت رساند.

روند معاملات فلزی ها امروز در مدار صفر تابلو در حال چرخش بود و هر لحظه با قدرت گرفتن تقاضا در مدار مثبت هم قرار گرفتند اما در نهایت با افزایش عرضه ی حاکم شده در کلیت بازار شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در روند معاملاتی نمادهای بزرگ و شاخص ساز  این گروه بودیم. "فولاد" مبارکه در قیمت 1258 تومان با افت 2.5 درصدی به کار خود پایان داد. "ذوب" سکان بیشترین داد وستد را در این گروه به خود اختصاص داد و حجمی بالغ بر 93 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. "فملی" در قیمت 1287 تومان با افت 2.5 درصدی به کار خود پایان داد.

جمله طلایی روز:

" بازار بورس مانند شخصی است که از اختلالات روانی رنج میبرد، هرروز حال و روز متفاوتی دارد، یک روز حالش خوب است و روز دیگر بد. او کاملا غیر قابل پیش‌بینی است تنها کاری که باید انجام دهی این است که هر روز حالش را نپرسی، چون ممکن است تو را هم دیوانه کند" وارن بافت

 

کارشناس بازار: الناز جمالی