نگاه پاداش به بازار سرمایه 

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت وضعیت خوبی نداشت؛ در هفته سپری شده شاخص کل بورس افت تقریبا 2.1 درصدی را تجربه کرد تا باز هم شاهد خروج پول در بازار و کاهش میل خرید در فعالین بازار باشیم. طی روزهای اخیر اخبار مذاکرات برجام و کاهش نرخ دلار بر بازار تاثیرگذار بودند. گروه خودرویی باز هم پرنوسان ظاهر شد و توانست 1 الی 2 روز مثبت معامله شود، به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین حمایت پیش‌روی بازار حوالی 1 میلیون و 320 هزار واحد و سپس 1 میلیون و 290 هزار واحد است. در روزهای آینده با انتشار گزارشات 9 ماهه شرکت‌ها و کمی روشن شدن وضعیت مذاکرات برجام امیدواریم وضعیت بازار بهتر شود و شاهد رشد شاخص حداقل تا حوالی 1 میلیون و 450 هزار واحد در کوتاه‌مدت باشیم.

 بازار سرمایه هفته جاری را پرنوسان به پایان برد به طوری که شاخص کل بورس که در ساعات میانی معاملات توانسته بود تا یک میلیون و ۳۳۵ هزار واحد افزایش یابد در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و نتوانست حرکت صعودی خود را حفظ کند.

در بازار 22 دی ماه 1400، شاخص بورس تهران با افت محدود 420 واحدی در سطح 1 میلیون و 334 هزار واحدباقی ماند. 100 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 2.5 میلیارد تومانی، نتیجه معاملات آخرین روز از هفته جاری بود. سمگا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و دارا_یکم با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.   معاملات بازار بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته 22 دی ماه 1400 هم در مدار مثبت آغاز بکار کرد اما رفته رفته در بزرگان بازار شاهد افت قیمت و عقب نشینی خریداران بودیم. زمزمه هایی از حذف ارز 4200،  به دست صنایعی  نظیر غذایی ها، زراعتی ها، دارویی ها و گروه های تاثیرپذیر از این موضوع گذشت. سه نماد فملی، شپدیس و فولاد لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به سمگا، شفن و خکاوه معطوف بود.
 

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: بازار بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری با افت بیش از 420 واحد به کار خود پایان داد و شاهد رشد 300 واحدی نماگر هم وزن بودیم. رشد قیمت در ابتدایی معاملات و افزایش عرضه در ادامه داد و ستد در آخرین روز کاری موجب شد تا سهامداران با نارضایتی از شرایط حاکم شده در کلیت بازار به کار خود پایان دهند.  

فلزی ها:  در گروه فلزات اساسی نماد فولاد مبارکه در قیمت بالای 1000 تومان همچنان در حال نوسان بود و نماد فملی در قیمت 711 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. فروی از نمادهای جذاب در معاملات روز جاری بشمار رفت چرا که خریداران در این نماد با رشد بیش از 2 درصد موجب قرار گرفتن فروی در قیمت 1900 تومان شدند.

خودرویی ها: با نزدیکتر شدن به پایان معاملات نیمه اول داد وستد آخرین روز کاری شاهد افزایش یکباره تقاضا در نمادهای این گروه بودیم اما رفته رفته افزایش عرضه مجددا موجب شد تا افت قیمت و سرخی تابلو معاملات نمادهای خودرویی را مشاهده کنیم. اما در این میان خگستر بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت.   

محصولات شیمیایی : روند متعادلی از این گروه شاهد بودیم. روندی که در شپلی و نوری مثبت دنبال شد و در سایر نمادها در مدار منفی و در محدوده صفر تابلو قرار داشت.

فرآورده های نفتی:  رشد یکباره قیمت در نمادهای پالایشی موجی از تقاضا را به این گروه بازگرداند اما افت قیمت ها و افزایش عرضه ها امان خریداران این گروه هم برید و شاهد عقب نشینی مثبت های این گروه هم بودیم.  

بانکی ها : معاملات بانکی ها هم برای چندین بار در مدار مثبت قرار گرفت ولی در نهایت افت قیمت در نمادها را شاهد بودیم. وتجارت با بیشترین عرضه مواجه بود و در قیمت 191 تومان به کار خود پایان داد.

کلیت بازار: معاملات بازار بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته 22 دی ماه 1400 هم در مدار مثبت آغاز بکار کرد اما رفته رفته در بزرگان بازار شاهد افت قیمت و عقب نشینی خریداران بودیم. لیدری بازار امروز به دست صنایعی  نظیر غذایی ها، زراعتی ها، دارویی ها و... که از حذف ارز 4200، تاثیر می پذیرند، افتاد.

در کدال چه گذشت؟

وزمین:  عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده /موضوع مزایده: فروش 87 رقبه املاک و مستغلات مازاد/دلایل عدم حصول نتیجه: پیشنهادات واصله مورد پذیرش قرار نگرفت لذا مقرر گردید متعاقبا مزایده دیگری با شرایط جدید برگزار شود.

سامان: شرکت در مزایده/شرکت توسعه و عمران بهناد بنا(سهامی خاص) به وکالت از بانک سامان در نظر دارد املاک تخلیه و متصرفدار را با شرایط ویژه از طریق مزایده عمومی بفروش برساند.

سمایه:  عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده/موضوع مزایده: آگهی مزایده املاک مازاد بانک سرمایه/دلایل عدم حصول نتیجه: به علت پیشنهاد پایین تر از پایه مزایده

لوتوس: مشارکت در خرید اوراق مرابحه دولتی، اراد 95 با سررسید (1402/05/14)- حجم 4,780,000ورقه و اراد 96 با سررسید(1403/04/14)- حجم 5,910,000 ورقه

وآرین: افزایش سرمایه 68 درصدی وآرین از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

ورود پول هوشمند در معاملات 22 دی ماه 1400

خلاصه بازار سرمایه در 22 دی ماه 1400

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36