در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۸/ ۱درصدی همراه شد، از ۳۴۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۲۸۳ سهم (۸۱‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۵۰ سهم (۱۴‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۶ نماد (۱۳‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۱۶‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۹ نماد بورسی (۳‌درصد) به ارزش ۸۳میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افزایش ۳۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۴۱ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۱۰۴ سهم (۷۴‌درصد) مثبت و ۳۵ سهم (۲۵‌درصد) منفی بود. در این بازار ۳۰ نماد (۲۱‌درصد) صف خریدی به ارزش ۴۹‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در یک نماد بورسی (یک‌درصد) به ارزش ۲۳‌میلیارد تومان بودیم.  بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۳۹ نماد بود. در این میان ۵۰ سهم (۳۶‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۲ سهم (۵۹‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۴ نماد (۱۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۶۴‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۲ نماد (۳۷‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۷۹‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

با وجود رشد نماگرهای بورسی اما سهامداران خرد باز هم به جمع خریداران بورسی نپیوستند. هرچند در نیمه نخست معاملات شاهد تقویت تقاضا از سوی این بخش از معامله‌‌‌گران بورسی بودیم اما برآیند ۵/ ۳ ساعته دادوستد سهام در روز دوشنبه از انتقال سهامی به ارزش ۲۱۶‌میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران خبر می‌‌‌داد. در این روز ۱۰ گروه از صنایع بورسی وارد لیست خرید حقیقی‌‌‌ها شدند که در صدر این لیست گروه خودرو و ساخت قطعات با خالص خرید حدود ۷‌میلیارد تومانی قرار داشت. بعد از آن نوبت به زیرمجموعه گروه اطلاعات و ارتباطات رسید که شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲‌میلیارد و ۸۷۴‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در آن‌سوی بازار اما خروج پول‌‌‌های خرد از گروه‌‌‌های کالایی ادامه پیدا کرد. شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی، فرآورده‌‌‌های نفتی و محصولات شیمیایی در صدر این لیست خروج قرار داشتند که جمعا با خالص فروش ۱۱۰‌میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.