نگاهی به بازار سهام

رنج کشی دقیقه 90 ای در معاملات روز گذشته موجب شد تا در معاملات روز جاری شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در کلیت روند معاملات نمادهای بزرگ و ک.چک باشیم. بطوری بزرگان با رشد بیش از 17 هزار واحدی در نیمه اول معاملات نه تنها سطح 1.400 را پس گرفتند بلکه با ارزش معاملات خرد بالای 2000 میلیارد تومان به استقبال نیمه دوم داد وستد روز جاری 6 آذر ماه 1400 رفتند. اما در نیمه دوم معاملات شاهد عقب نشینی نسبی خریداران در کلیت بازار بودیم. بطوری که نمادهای بزرگ از سقف قیمت روزانه فاصله گرفتند اما همچنان مدار مقبت خود را حفظ کردند ولی در نمادهای کوچک شاهد افت قیمت و تغییر رنگ تابلو معاملات اکثریت آنها بودیم. چرخش نمادهای کوچک از مدار مثبت به مدار منفی موجب توقف قدرت خریداران در کلیت بازار شد.

در حالی معاملات این روزها را در حال سپری کردن هستیم که شاهد راهی شدن گزارشات ماهانه شرکت ها بروی سامانه کدال هستیم. تا به امروز فروش اغلب شرکت به نسبت مدت مشابه سال گذشته و ماه قبل خود تغییرات محسوس داشتند.

در واقع مسئله‌ای که بیشتر از رقم شاخص مشهود است و می‌تواند از جذابیت قیمت سهام شرکت‌ها پشتیبانی کند، گزارش عملکردهای ماهانه است که روانه بازار می‌شود و حاکی از فروش خوب شرکت‌ها است. اثرات مهم آن را نیز در گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها که در اواخر دی‌ماه روانه بازار می‌شود، به احتمال قوی می‌توان مشاهده کرد.به احتمال قوی عملکردهای خوب در فروش و تحقق سودهای خوب توسط شرکت‌ها که در گزارشات ۹ ماهه دیده خواهد شد، که شاید تعداد نمادهای زیادی را پوشش دهد، می‌تواند اثرات خود را در معاملات بهمن‌ماه نشان دهد. گفتنی است؛ درصورتی که بعضی از وعده‌هایی که داده شده و پیگیری‌هایی که برای رفع قیمت‌گذاری در برخی از محصولات انجام می‌شود، جامه عمل بپوشند این موضوع می‌تواند به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه کمک کند.در نتیجه، شاهد عقب‌نشینی فروشنده‌ها و ورود منابع جدید به سمت بازارسهام خواهیم بود. بازار بورس متاسفانه در زمان ترس و خوشحالی واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد، در نتیجه قیمت‌ سهام‌ها نیز به شکلی است که قاعدتا باید تمامی نگرانی‌ها را پوشش دهد. از میان گزارشات، گزارش فولادی ها که از تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ بازار سرمایه بهتر کار می‌کند، جای افتخار دارد. از طرف دیگر گزارش ۶ ماهه اصلاح شده فملی نیز ارائه شده که گزارش خوبی بود. در مجموع نیمه اول معاملات روز جاری در بزرگان بسیار خوب و با رشد قیمت دنبال شد و شاهد رشد بیش از 17 هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما رفته رفته شاهد کاهش مثبت های نماگر بورس تهران بودیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : شاخص بورس تهران با همت خریداران و برتری سمت تقاضا توانست سطح 1.400 واحد خود را پس گرفته و با رشد بیش از 16 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 5100 واحد را به ثبت رساند.

فلزی ها: فلزی ها در نیمه اول معاملات همسو با جو حاکم شده در کلیت بازار سهام با رشد حداکثری اغلب نمادهای بزرگ گروهشان دنبال شدند اما رفته رفته شاهد افزایش عرضه در نمادهای این گروه هم بودیم.

خودرویی ها: لیدری خودرویی ها در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری کاملا مشهود بود. سقف نشینی و چالش مثبت 5 درصد در تمام نمادهای این گروه در نیمه اول معاملات حرفی برای گفتن باقی نگذاشت اما نیمه دوم بازار با افت نسبی تقاضا اکثریت نمادها از سقف های خود فاصله گرفته و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی : معاملات منطقی و قابل قبولی را در این گروه شاهد بودیم. فارس در محدوده صفر تابلو با نوسانات منفی دنبال شد. پترول با حجم بیش از 49 میلیون برگه سهم، سکان بیشترین حجم معاملات را در دست گرفت.

فرآورده های نفتی: انصافا نماد شبندر که لیدری این گروه را در این روزها به عهده گرفته است، معاملات جذابی را به نمایش گذاشته که در جریان داد و ستد روز جاری توانست نه تنها سکان بیشترین حجم معاملات را در دست بگیرد، بلکه در مدار مثبت بیش از 1 درصد به کار خود پایان داد. موج مثبت تا دقایق پایانی کل گروه را فرا گرفته بود.

بانکی ها : معاملات در گروه بانکی به نسبت کلیت بازار متعادل تر دنبال شد نه هیجانی از سوی خریداری بود و نه فروشنده.

کلیت بازار : رنج کشی مثبت دقیقه 90 ای در معاملات روز یکشنبه موجب شد تا در معاملات روز جاری شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در کلیت روند معاملات نمادهای بزرگ و کوچک باشیم. بطوری بزرگان با رشد بیش از 17 هزار واحدی در نیمه اول معاملات نه تنها سطح 1.400 را پس گرفتند بلکه با ارزش معاملات خرد بالای 3000 میلیارد تومان به استقبال نیمه دوم داد وستد روز جاری 6 آذر ماه 1400 رفتنم که در این نیمه شاهد عقب نشینی نسبی در کلیت بازار سهام بودیم.

در کدال چه گذشت؟

بترانس: شرکت ایران ترانسفو به مبلغ حدوداً 920 میلیارد ریال با مطالبات از شرکتهای برق منطقه ای تهاتر خواهد شد که این موضوع بعنوان وصول بخشی از مطالبات بصورت غیر نقدی محسوب می گردد.

بجهرم: تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تهاتر مالیات

غکورش: موضوع مزایده : خرید 98.75سهام شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان

سامان: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده

ختور: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت رادیاتور ایران/ درصد افزایش سرمایه: 210 درصد/محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

جمله طلایی:

برای اینکه یک سرمایه‌گذار موفق باشید، باید از لحاظ احساسی نسبت به باخت یا برد خنثی شوید زیرا باخت و برد بخشی از این بازی است.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19