نگاهی به بازار سهام 

به گزارش پاداش سرمایه، اهالی بازار سرمایه، طبق روال گذشته روز یکشنبه چالشی این هفته هم تکرار شد و این در حالی است که بازار بورس تهران در نیمه اول روز گذشته با رشد قیمت دنبال شد اما با ورود به تایم دوم معاملات در روز قبل کم کم شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی بازار سهام بودیم بازار بورسی که دو روز متوالی در مدار مثبت دنبال شد در نهایت در روز یکشنبه با افت قیمت و افزایش عرضه در نیمه اول مواجه و در نهایت در یکساعت پایانی معاملات روز جاری شاهد بهبود تقاضا بویژه در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم بطوری که در پالایشی ها نمادها در مدار مثبت و در نماد شبندر شاهد شکل گیری صف خرید بودیم.

سهامداران دست به کار شده اند و می توان گفت، در واقع اهالی بازار سرمایه با اتکا به گزارش‌های مثبت شرکت ها، بهبود قوانین معاملات، شنیده شدن صدای قدیمی‌های بازار و تلاش واقعی در جهت  بهبود ساختار بازار سرمایه، بخشی از اعتماد سهامداران را بازگردانده‌اند. اما این گام ابتدایی است. بازار منتظر اقدامات عملیِ بیشتر و قدرتمندتری از سوی نهادهای تصمیم‌گیر است. 

در نهایت در معاملات روز جاری با آنکه حجم معاملات خرد در بورس و فرابورس از مبلغ روز قبل کمتر بود، اما باز هم قابل قبول تر بوده و نماگر بورس تهران با افت بیش از 1400 واحد در سطح 1 میلیون و 384 هزار واحد به کار خود پایان داد. فارس، شبندر، اخابر و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس و  فولاد و نوری بیشترین تاثیر منفی را داشتند. نماگر هم وزن در مدار منفی و با افت 1600 واحد به کار خود پایان داد.

حقیقی‌ها امروز ۳۹۵میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نماد‌های شستا، شبندر، کدما، شتران، فملی، خودرو و فولاد در گروه پرتراکنش‌های بورس و نماد‌های توسن، فرابورس، حسیر، مدیریت، فجهان، گدنا و حآفرین در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به سه هزار و ۴۱۰میلیارد تومان رسید.

نکته ای که وجود دارد این است که بازار به صورت سنتی اغلب در زمستان تحت تاثیر گزارش های ۹ ماهه که معمولا در اوخر دی ماه به بازار مخابره می شود، قرار می گیرد.انتظار است که این گزارش ها امسال گزارش های خوبی باشند و بتوانند قیمت فعلی سهام شرکت ها را خیلی خوب توجیه کنند و از پتانسیل های آنها حکایت داشته باشند، بنابراین انتظار است که این گزارش ها محرک خوبی برای بازار در بهمن ماه باشند و شاید بتوانند بازار را در بهمن ماه به ایام مناسبی برای معامله تبدیل کنند و شاهد افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات و شاخص ها باشیم. به جز این موضوع اگر سال های قبل را مرور کنیم، به واسطه رفتارهای تاریخی و مناسبتی، بهمن ماه، ماه بهتری برای بازار سرمایه بوده و خیلی مواقع این رفتار بازار تکرار شده است.

در بازار امروز 396 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. نمادهای بپاس و فولاد با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و شبندر بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد نیز به 3.4 هزار میلیارد تومان رسید.

در صنعت پالایشی در نیمه دوم معاملات روز جاری شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادها بودیم بطوری که شبندر با جهش حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد و توانست با موجی از تقاضا به نسبت دقایق ابتدایی به کار خود پایان دهد. شپنا در قیمت 632 تومان رشد 2 درصد را به ثبت رساند. شبهرن، شبریز و سایر نمادها هم با نوسان قیمت دنبال شدند. بیشترین حجم معاملات را نماد شبندر به خود اختصاص داد و شاهد ثبت بیش از 335 میلیون برگه سهم در این نماد بودیم.

حال به بررسی خودرویی ها می پردازیم. خودرو با قیمت 192 تومان کاهش بیش از 2 درصدی داشت و حجم معامله آن به 278.8 میلیون سهم رسیده ؛ خرید حقیقی 94 درصد حقیقی ها در این نمادخریدار بودند. خساپا در منفی 2 درصد با قیمت 163 تومان دادو ستد می شد اما کم کم با بهبود تقاضا در کلیت بازار شاهد حرکت نماد به سمت صفر تابلو بودیم.  230 میلیون سهم را ثبت کرده است. خگستر با افت 3 درصدی به قیمت 218 تومان رسید اما بهبود تقاضا موجب شد تا دقایق پایانی معاملات این نماد در مدار مثبت دنبال شود و جابجایی 133.5 میلیون سهم را نشان می‌دهد. خبهمن با قیمت 194 تومان با کاهش بیش از 1 درصد حجم معامله 88 میلیونی داشته است ؛خرید حقیقی 86 درصد و حقوقی 14 درصد را نشان می دهد.

در بانکی ها نماد وگردش در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود. بانک ملت و صادرلات در مدار مثبت دنبال شدند و شاهد رشضد نسبی تقاضا در این دو نماد بودیم. وتجارت در قیمت 197 تومان افت 1.2 درصد را تجربه کرد.

همانطور که در جدول فوق مشاهد می کنید شاهد ورود پول هوشمند در نمادهای جدول فوق بودیم که می توان انتظار بر روند متعادلی را در این نمادها داشت.

باتوجه به رنج کشی مثبت نمادها در دقایق پایانی می توان انتظار بازاری مثبت و سبز را در معاملات روز آتی خواهیم داشت.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲ درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲ هزار تومانی به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۱۳ هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسید.

در کدال چه خبر؟

ختور: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت رادیاتور ایران/درصد افزایش سرمایه: 210 درصد/محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

شسینا: پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش عمر مفید برآوردی ماشین آلات و تجهیزات به استحضار می رساند :  1- در مورد مدارک و مستندات ، هیئت کارشناسی کانون کارشناسان دادگشتری استان فارس طی نامه 1040/ک - هـ - 400 مورخ 04/10/1400 برآورد طول عمر دارایی های مذکور را 20 سال اعلام نموده اند.2- آثار مالی تغییر عمر مفید دارایی های مذکور از 15 سال به 20 سال ، عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/1400 مبلغ 13,237 میلیون ریال و سنوات آتی مبلغ 52,947 میلیون ریال می باشد . مراتب فوق جهت استحضار و دستور مقتضی تقدیم می گردد.

پارس: احتراما به استحضار می رساند برنامه تعمیرات واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر شرکت پتروشیمی پارس از تاریخ 1400/10/04 به مدت یکماه مطابق با برنامه صورت خواهد پذیرفت.

تنوین: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت تامین سرمایه نوین/درصد افزایش سرمایه: 33 درصد/محل تامین: سود انباشته

 

جمله طلایی 

چیزی که 
سرنوشت انسان را میسازد 
استعدادهایش نیست؛
انتخاب هایش است...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32