این جابه‌‌‌جایی در حالی رقم خورد که در آخرین روز کاری هفته گذشته که شاخص کل بورس تهران رشد بیش از ۲‌درصدی را تجربه کرده بود، حقیقی‌‌‌ها نیز پس از غیبتی ۲۱ روزه در زمین خرید سهام حاضر شده بودند و این امید تقویت شده بود که در روزهای بعد نیز شاهد تقویت تقاضا از سوی این دسته از معامله‌‌‌گران هستیم. اما چنین اتفاقی رخ نداد. به نظر می‌رسد فعال شدن موج جدیدی از شناسایی سود پس از ثبت یک هفته طلایی در کارنامه بازار سهام و در کنار آن هراس از سه عامل مقاومت تکنیکال پیش‌‌‌روی شاخص کل، افزایش نرخ بهره بین‌‌‌بانکی پس از عقب‌‌‌نشینی سه هفته‌‌‌ای و نوسان دلار حول مرز ۳۰‌هزار تومان، سبب شد تا شاهد افزایش عرضه‌‌‌ها با وجود رشد میانگین قیمت سهام باشیم. این جدال جدی میان خریداران و فروشندگان ارزش معاملات خرد سهام را نیز صعودی کرد و با رسیدن این متغیر به ۲۹۱۴‌میلیارد تومان، بیشترین ارزش دادوستدها از یک آذرماه رقم خورد.

در روز پایانی هفته گذشته، شاخص‌‌‌های بورسی در مسیر رشد پرشتابی قرار گرفتند که در معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت. به این ترتیب پس از ثبت رشد بیش از ۵‌درصدی در هفته‌‌‌ای که گذشت، روز گذشته نیز شاخص کل بورس تهران ۹۵/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع داد و فاصله خود را با ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد را به یک‌درصد کاهش داد. به این ترتیب در ۴ روز کاری اخیر، شاهد رشد ۳/ ۷‌درصدی میانگین قیمت سهام بودیم و طبیعتا چنین رشدی پس از افت‌‌‌های متوالی رخ داده در هفته‌‌‌های گذشته، انگیزه‌‌‌ای برای شناسایی سود و فروش در اختیار سهامداران حقیقی قرار می‌دهد.

نمادهای «فارس» « فملی » « فولاد» « شستا » «کگل » بیشترین نقش را در افزایش شاخص داشتند و در مقابل نمادهای « کالا» «غکورش» «انرژی3» «خبهمن » تأثیرگذاران منفی در بازار امروز بودند.

 شاخص فرابورس نیز با 31 واحد رشد همراه بود و در سطح 18 هزار و 816 واحد به کار خود پایان داد.

 نمادهای «آریا» « کگهر » « زاگرس» «شاوان» «هرمز» تأثیرگذاران مثبت بر شاخص فرابورس بودند و در مقابل نمادهای «بپاس» «غصینو» «فرابورس» «حآفرین» در صدر تأثیرگذاران منفی بر شاخص کل فرابورس بودند. 

نمادهای « خودرو » « فملی » « فولاد » « کالا» «شپنا» «شتران» پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای « فرابورس » «مدیریت » «کرمان» « توسن » «فجهان » «شگویا» نمادهای پر تراکنش بازار امروز فرابورس بودند.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های « پتروشیمی » «فلزی » « خودرویی » « پالایشی » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «فملی» «فولاد» «کالا» «خودرو » «شتران» «شپنا» «فرابورس» «بورس»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « خودرو » «وبصادر» « وتجارت» « خساپا » « وسکرمان » بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند.

 در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های « حمل و نقل» « خدمات فنی مهندسی » «بیمه » اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های « فلزی » « پتروشیمی» « بانکی » به نام خود ثبت کردند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.