نگاهی به بازار سهام 

بیشترین حجم معاملات در یک ماه اخیر بالاخره در روز جاری به ثبت رسید. بازار بورس تهران در اولین روز هفته 1400 دی ماه در ادامه رشد خیره کننده آخرین روز کاری خود در هفته گذشته توانست با موج جدیدی از تقاضا در مدار مثبت دنبال شود و شاهد برتری خریداران در کلیت روند معاملاتی روز جاری بودیم. بطوری که نماگر بورس تهران با رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز در مدار مثبت بیش از 26 هزار واحد و در سطح 1 میلیون و 385 هزار واحد به کار خود پایان داد. نماگر هم وزن هم رشد بیش از 4100 واحد را تجربه کرد. نمادهای فارس، فولاد، شستا و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند.

بازار بورس تهران با آنکه روز مثبتی را دنبال کرد اما در میانه های راه شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی بودیم بطوری که رنگ تابلو معاملات بیشتر نمادها تغییر کرد و یا در مدار مثبت های پایین قرار گرفتند. بازار در اولین روز هفته کار خود را مثبت آغاز کرد؛ به‌نحوی‌که در ساعات ابتدایی بازار شاهد فشار خریداران در عمده صنایع بازار و به ویژه بانکی ها، شیمیایی ها و فرآورده‌های نفتی بودیم که منجر به رشد 26 هزار واحدی شاخص کل در روز جاری گشت.هرچند که نیمه دوم بازار با کاهش فشار تقاضا همراه بود اما به طور کلی روز مثبتی برای بورس بود. پس از فشار عرضه‌ای که در بیشتر روز‌های آذرماه شاهد آن بودیم که اعتراضات سهامداران را نیز به همراه داشت، در روزهای پایانی آذرماه با انتشار مصوبه حمایتی شاهد حمایت از بازار بودیم؛ به‌طوری‌که در برخی نمادهای بازار همانند وبصادر سفارش‌های خرید چند میلیون سهمی از سمت حقوقی به یک‌باره دیده می‌شد که می‌توان گفت مصوبه و حمایت صورت گرفته منجر به سبز شدن بازار گشت و تا امروز نیز ادامه داشت. شاخص کل در وضعیت کنونی به محدوده مقاومتی خود در حوالی 1 میلیون و 390 هزار واحدی رسیده که می‌تواند از دلایل کاهش فشار تقاضا در بازار باشد. این امکان وجود دارد که در روز آینده و روزهای آتی این هفته شاهد درجا زدن بازار در همین حوالی باشیم تا شرایط جهت رد کردن این محدوده مقاومتی مهیا شود. با توجه به فشار عرضه در ساعات پایانی بازار امروز می‌توان برای فردا بازاری تقریبا متعادل و چالش برانگیز انتظار داشته باشیم.

علیرغم فزونی عرضه ها در نیمه دوم، بالاخره بازار مثبت به کار خود پایان داد. بازار امروز با رشد بیش از 26 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 385 هزار واحد به کار خود پایان داد.  264 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 4 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. اتکای بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و شتران و بپاس با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در اولین روز کاری شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم بطوری نماگر بورس تهران در نهایت با رشد بیش از 26 هزار واحد توانست در محدوده 1 میلیون و 385 هزار واحد و نماگر هم وزن با رشد بیش از 4100واحد در سطح 361 هزار واحد به کار خود پایان داد.  

فلزی ها: فلزی ها روند مثبت را دنبال کردند اما با شروع نیمه دوم و با افزایش نسبی عرضه در کلیات بازار شاهد عقب نشینی خریداران در کلیت روند فلزی ها شد. فملی در مدار مثبت 5 در قیمت 703 تومان به کار خود پایان داد. فسرب از همان دقایق ابتدایی تا پایان معاملات با صف خرید به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: روندی متفاوت در نیمه دوم معاملات این گروه را شاهد بودیم. خودرویی ها در مدار منفی و با افت تقاضا به کار خود پایان دادند. خودرو، خساپا، خگستر و خپارس در مدار منفی 2 درصد به کار خود پایان دادند.

محصولات شیمیایی: فارس نماد بزرگ این گروه توانست با صف خرید به کار خود در قیمت 1111 تومان قرار داشت و توانست در صدر نمادهای پربازده در معاملات روز جاری قرار بگیرد. پترول در قیمت 250 تومان با رشد 1.4 درصد به کار خود پایان داد.

فرآورده های نفتی : در پالایشی ها شاهد روند مثبت و پر جهش خریداران در کلیت نمادها بودیم. شبندر در سقف قیمت روزانه با صف خرید در محدوده قیمتی 638 تومان به کار خود پایان داد. شپنا در مدار مثبت 4 درصد قرار گرفت و حجمی بالغ بر 129 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. شتران با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد.   

بانکی ها: گروه بانکی ها در چالش +5 شرکت کرده اما رفته رفته شاهد افت تقاضا و کم شدن مثبت های این گروه بودیم. وتجارت با صف خرید همراه شد اما رفته رفته شاهد کاسته شدن تقاضا در این نماد بودیم. وبصادر که در نیمه اول معاملات با صف خرید همراه بود در نیمه دوم با کم شدن تقاضا در مدار مثبت 3.7 درصد در قیمت 187 تومان به کار خود پایان داد.

کلیت بازار: بازار امروز با رشد بیش از 26 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 385 هزار واحد به کار خود پایان داد. 264 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 4 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. اتکای بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و شتران و بپاس با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

جمله طلایی روز

باور داشته باشید، برای هر مشکلی راهی هست.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19