در نخستین روز از دی ماه سال‌جاری و همزمان با پایان آخرین هفته پاییزی سال، بورس تهران رشدی دور از انتظار را به ثبت رساند. در این روز شاخص بورس ضمن ثبت رشد بیش از ۴۰‌هزار واحدی به میزان ۰۸/ ۳درصد رشد کرد و در شرایطی به نقطه یک‌میلیون و ۳۵۹‌هزار واحدی رسید که تا همین چندی قبل سهامداران ناامید شده بودند. به نظر می‌آید آنچه در روز گذشته توانسته پیشران اصلی قیمت‌ها در بازار سهام باشد قاطعیت دولت در اعلام حمایت از بازار سرمایه بود که توانسته خود را در مثبت شدن خالص خرید حقیقی در این بازار پس از ۲۱ روز نمایان کند.

با این حال شاخص بورس به هر ترتیبی که بود در روز چهارشنبه رشدی محسوس را شاهد بود. در این روز نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۴۰‌هزار واحد رشد کرد و به سطح یک‌میلیون و ۳۵۹‌هزار واحد رسید. آنچه توانست این رشد قابل‌توجه در شاخص یاد شده را رقم بزند افزایش میانگین وزنی قیمت‌ها در بورس بود. این رقم برای اولین بار در سال‌جاری به محدوده ۰۸/ ۳ درصد رسید که از تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۹۹ بی‌سابقه است.

شاخص هم‌وزن نیز در این روز رشد قابل‌توجهی را شاهد بود. این نماگر که در روزهای اخیر تقریبا کمتر از شاخص کل به افزایش تقاضا واکنش نشان می‌‌‌داد، طی روز چهارشنبه توانست افزایشی ۷۴/ ۲درصدی را شاهد باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد که نمادهای کوچک بازار در این روز توانسته‌اند از پول وارد شده استفاده مناسب را ببرند. همین سبب می‌شود تا نتوان به آسانی بر برخی از شائبه‌های مطرح شده در خصوص حمایت دستوری و پول‌پاشی برای حفظ شاخص در بازار سرمایه خوش‌بین بود. با این حال باید توجه داشت که اگر افزایش تقاضا از سوی خود مردم به سبب خوش‌بینی به ورود پول دولت در ادامه سال‌جاری یا حمایت همه‌جانبه از بازار باشد، سلیقه دولت یا نمادهای حمایت بازار در ادامه می‌تواند قیمت‌ها در برخی از صنایع را مجددا با نوسان منفی روبه‌رو کند.

نگاهی به آمار و ارقام به ثبت رسیده در روز گذشته حکایت از آن دارد که در نخستین روز از دی ماه سال‌جاری خالص خرید حقیقی افزایشی حدود ۵۰۰‌میلیارد تومانی را نسبت به‌روز ماقبل آن شاهد بوده است. بر این اساس ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز چهارشنبه به ۲۲۹۶‌میلیارد تومان رسیده که افزایشی قابل‌توجه را نسبت به نوسانات روزهای قبل این سنجه نشان می‌دهد.

با این حال نکته اصلی که در آمارهای روز گذشته بورس تهران خودنمایی می‌کند مربوط به نسبت خالص خرید حقیقی است که پس از ۲۱ روز مثبت شده است. در این روز خالص تغییر مالکیت ۱۷۵‌میلیارد تومان حقوقی به حقیقی رسید. این مساله حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران خرد بازار سهام توانسته‌اند در روزهای اخیر همزمان با پایدار نماندن شاخص کل در ابرکانال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی با دیدی بهتر و خوش‌بینانه‌تر به بازار سهام نگاه کنند.  گفتنی است، در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۰۸/ ۳ درصدی همراه شد، از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۳۳ سهم (۹۶‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۵ سهم (یک‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۹۱ نماد (۵۵‌درصد) صف خریدی به ارزش ۷۰۷‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۴ نماد بورسی (یک‌درصد) به ارزش ۴۹‌میلیارد تومان بودیم.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.