فروش اوراق در معاملات روز جاری حیرت برانگیز بود. در واقع می توان گفت این فروش اوراق ها توسط دولت بیشترین ترس را در میان سهامداران ایجاد کرده است. بازار بورس تهران در معاملات سومین روز هفته توانست با لیدری بانکی ها، خودرویی ها و سایر صنایع در بزرگان با رشد بیش از 9800 واحد به کار خود ادامه داد و می توان گفت زمینه فروش اوراق در معاملات روز جاری فراهم شدو شاهد بازگشت شاخص بورس تهران به کانال 1.300 واحد بودیم. نمادهای بزرگ از جمله فولاد، پارسان، فارس و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند. حقیقی ها همچنان در تردید برای روزهای آینده استراتژی حضور در بازارهای بدون ریسک را بر بازار سهام به عنوان یکی از بازارهای پرریسک ترجیح می دهند. به نظر می رسد بازار در روزهای آینده هم همین مسیر را دنبال کند و خروج پول حقیقی ها ادامه می‌یابد. چالش خروج پول حقیقی ها از بازار سهام در شرایطی که ارزش معاملات خُرد هم پایین ارزیابی می شود، روی حرکت خریداران بسیار تاثیرگذار است. البته در معاملات روز دوشنبه آنچه تعیین کننده خواهد بود، رفتار هیجانی معامله گران متاثر از اخبار روانی و ادامه دورنمای ابهام آلود از بازار سهام است.

  

شاخص های عملکردی بازار سهام هم گویای این نکته است که فروشندگان نبض بازار را فعلا در اختیار دارند و سمت عرضه باز هم می تواند فشار عرضه را چند برابر کند.شرایط به نفع فروشندگان بازار سهام است. سرانه معامله حقیقی ها هم فعلا به سمت فروشندگان چرخیده است و ارزش صف های فروش در برابر صف های خرید هم همچنان با شکاف به نفع فروشندگان است. در این مختصات شرایط هم شکننده خواهد بود و هم فروشندگان بیشتر خودنمایی خواهند کرد. با بازگشایی کامودیتی ها، سهم های کامودیتی ها محور ممکن است سیگنال هایی از بازارهای جهانی بگیرند اما روند کلی بازار متاثر از فضا و ذهنیت فروش همچنان نزولی خواهد بود. خریداران در تردید به سر می برند و فروشندگان دورنمای روشنی از آینده ندارند، همین مسئله روی تداوم شرایط ریزشی بازار تاثیرگذار است.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بازار بورس تهران با لیدری بانکی ها توانست در بزرگان در مدار مثبت دنبال شود و شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم بطوری که نماگر بورس تهران در نهایت با رشد بیش از 9800 واحد توانست بار دیگر در کانال 1 میلیون و 301 هزار واحد قرار بگیرد.          

شاخص هم وزن: افزایش نسبی عرضه در نمادهای کوچک موجب شد تا شاهد سبز پوشی زیادی در نماگر هم وزن نباشیم و نماگر هم وزن با رشد 400 واحدی به کار خود پایان داد.       

فلزی ها: گروه فلزات اساسی با رشد بیش از 2.5 درصد نماد فولاد مبارکه همراه شد و شاهد رشد قیمت نسبی در سایر نمادها بودیم. فملی هم رشد بیش از 2 درصدی قیمت را تجربه کرد.   

خودرویی ها : بارها شاهد تغییر رنگ تابلو معاملات این گروه با لیدری نماد سایپا بودیم و در آخر این گروه موفق شد تا رنگ تابلو مثبت و سبز در اکثریت نمادها به کار خود پایان دهد. بیشترین حجم معاملات را در این گروه نماد خودرو به خود اختصاص داد و حجمی بالغ بر 370 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

محصولات شیمیایی : محصولات شیمیایی روند متعادل و در اوره سازها شاهد رشد قیمت بودیم. شپدیس در این گروه توانست با رشد قیمتی که تجربه کرد از نمادهای موثر بر روند مثبت نماگر کل به حساب آمد.

فرآورده های نفتی : روند مثبت و رشد آهسته نمادهای این گروه را شاهد بودیم. اکثریت در مدار مثبت دنبال شدند.  

بانکی ها : غوغای خریداران در نمادهای بانکی در دقایق ابتدایی داد و ستد روز جاری به قدری بالا بود که هیجان خریداران در این گروه موجب شد تا عمده نماده در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه و به کار خود پایان دهند.    

کلیت بازار: در حالی معاملات امروز را پشت سر گذاشتیم که، بانکی ها همچنان لیدر این بازار بودند و خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها از دیگر صنایعی بودند که با برتری خریداران دنبال می شدند. شاخص کل بورس با جهش بیش از 9800 واحدی توانست مجددا تا کانال 1.3 میلیونی پیشروی کند.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19