با توجه به عدم اعتمادی در بازار سهام شکل گرفته است و روند فرسایشی که در چند ماه هخیر شاهد آن هستیم نمی توان انتظار یک روند متعادل و مثبت را در بازار سهام داشت چرا که نه تنها این به اعتمادی انگیزه سهامداران را سلب کرده است بلکه مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است که معظل این روزهای بازار سهام در کنار بی اعتمادی، نبود نقدینگی است.

تورم حاکم شده در کشور و کف سازی دلار در مرز 30 هزار تومان روند رو به افزایش تولید و فروش شرکت ها هم به روند بازار سهام کمکی نکرده است و هفته سوم آذر ماه با اخباری مبنی بر بودجه در مدار منفی دنبال شد و می توان گفت دغدغه این روزهای بازار سهام که نمادها را در قیمت های باورنکردنی قرار داده است، بودجه سال 1401 است. اخبار منتشر شده از بودجه 1401 موجب شد تا هفته سوم آذر ماه با افت 5 درصدی نماگر بورس تهران همراه شویم. همانطور که اشاره کردیم، در هفته گذشته نگاه معامله‌گران بازار سهام به لایحه بودجه 1401 بود. لایحه‌ای که 3 نشانه منفی مهم برای بورسی‌ها داشت و موجب افت قیمت ها در عمده نمادهای بازار سهام شد. کاهش واگذاری سهام دولت در بازار سهام اولین سیگنال منفی لایحه بودجه بود و واگذاری دارایی دولت در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال جاری کاهش 32 درصدی از دیگر سیگنال های منفی به بازار سهام به شمار رفت. همچنین نرخ خوراک صنایع بزرگ بورسی افزایش خواهد داشت. نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشی‌ها که در بودجه سال جاری با تخفیف 70 درصدی به این صنایع فروخته می‌شد، در لایحه 1401 معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها تعیین شده است. در مجموع نمی توان انتظار روند متعادل و مثبتی را در بازار سهام داشت چرا که همه چشم های معامله گران از سویی به سمت تصویب بودجه دولت است و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده است می توان گفت روند خاصی را در بازار سهام شاهد نخواهیم بود.

برخلاف روند معاملاتی بزرگان در نمادهای کوچک در نیمه دوم داد و ستد آخرین روز معاملاتی یک هفته بی رمق شاهد رشد نماگر بروس تهران هستیم. افزایش نسبی تقاضا در نمادهای بزرگ و رشد قیمت در اکثریت آنها موجب شد تا نیمه اول معاملات روز چهارشنبه 24 آذر ماه 1400 با رشد 4200 واحد نماگر بورس تهران همراه شود. قرار گرفتن نماد فولاد مبارکه در فلزی ها در محدوده بالای 1000 تومان موجب تاثیر گذاری مثبت بیش از 660 واحد بروی نماگر بورس تهران شد. میدکو، فملی و شفن از دیگر نمادهای تاثیر گذار بروی نماگر بورس تهران در این دقایق می باشند. افت نسبی تقاضا و قرار گرفتن معاملات نمادهای کوچک در محوریت صفر تابلو موجب شد تا نماگر هم وزن با افت 20 واحد مواجه شود. همچنان ارزش معاملات خرد در نبود اعتماد و نبود نقدینگی در پایین ترین سطح قرار دارد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل :شاخص بورس تهران با رشد قیمت نمادهای بزرگ و شاخص ساز با رشد بیش از 4200 واحد همراه شد اما رفته رفته با افت قیمت در همان نمادهای بزرگ با کاسته شدن مثبت های نماگر بورس تهران روبرو شد و در نهایت با رشد بیش از 1300 واحد به کار خود پایان داد.         

شاخص هم وزن: نمادهای کوچک از همان ابتدای معاملات با افت نسبی تقاضا مواجه بودند اما در یکساعت پایانی معاملات با افزایش عرضه افت قیمت در نمادهای کوچک موجب شد تا این نماگر با افت 960 واحد به کار خود پایان دهد.     

فلزی ها: رشد آغازین معاملات در آخرین روز هفته در این گروه همسو با روند معاملاتی کلیت بازار به قدری بالا بود که شاهد قرار گرفتن نماد فولاد مبارکه در بالای 1000 تومان بودیم اما افزایش عرضه در بازار موجب شد تا فولاد مبارکه مجددا در پایین تر از 1000 تومان قرار بگیرد. فملی با نوسان مثبت دنبال شد و حجمی بالغ بر 36 میلیون برگه سمه را به ثبت رساند.

خودرویی ها: خودرویی ها مثبت آغاز کردند اما در نهایت خودرو در قیمت 185 تومان با افت 3 درصد و خساپا در قیمت 153 تومان با افت 1 درصد و خگستر با افت 3 درصد به کار خود پایان داد. خزامیا در این میان در سقف قیمت روزانه با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد.  

محصولات شیمیایی : معاملات در این صنعت متعادل و در برخی از نمادها مثبت دنبال شد. شفن در معاملات امروز هم در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد و نوری در قیمت 10550 تومان رشد 1.5 درصد را به ثبت رساند. شگویا و آریا از دیگر نمادهای مثبت گروه بودند.

فرآورده های نفتی : در این گروه روند معاملات متعادل و منفی دنبال شد. شبندر با ثبت حجم بیش از 48 میلیون برگه سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

بانکی ها : در گروه بانکی ها وتجارت، وبملت، وبصادر در مدار منفی دنبال شدند و این در حالی است که همانند سایر گروه ها نوسانات ابتدایی این گروه مثبت بوده است.  

کلیت بازار: در بازار امروز 370 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. نمادهای بپاس و خساپا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و شفن بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد باز هم نزولی بود و به 2.2 هزار میلیارد تومان رسید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 08:50
بازگشت شاهان بازار سرمایه به مدار...
توسط مرسده گونه 22 شهریور 1401 ساعت 22:18
گزارش بازار / بازاری که درگیر بندبازی...
توسط مرسده گونه 26 خرداد 1401 ساعت 00:04