روزهای بی رمق و کم حجم بازار سرمایه پایانی ندارد. نه رغبتی برای نوشتن گذاشته است و نه اگیزه ای برای رصد. حال بازار سرمایه خوش نیست. در معاملات روز جاری شاهد آغازی منفی و پر عرضه در کلیت روند معاملاتی نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. بطوری که در نیمه اول بازار با افت قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک شاهد افت نماگر بورس تهران بودیم که با گذشت زمان، کم کم با رشد قیمت در برخی از نمادهای بزرگ و شاخص از جمله نمادهای پالایشی، محصولات شیمیایی و فولاد و فملی شاهد کاسته شدن افت نماگر بورس تهران بودیم. بورس تهران در نهایت با افت بیش از 3700 واحدی در کانال 1.291 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در هفته‌های گذشته عمده ریسک بازار سرمایه ابهام در نتیجه مذاکرات سیاسی برجام و مشخص شدن آینده سیاسی کشور بود. اما در آغاز این هفته با منتشر شدن لایحه بودجه 1401 توسط دولت جدید متاسفانه بار دیگر شاهد فشار فروش در بازار هستیم.به نظر می‌رسد موضوع نرخ سوخت و خوراک در بودجه باعث این ترس و فشار مضاعف فروش در بازار شده است.هرچند که در روز گذشته طبق اخبار منتشر شده سقف نرخ گاز حوالی 3200 تومان در نظر گرفته شده است.اما از سوی دیگر، در لایحه بودجه 1401 نکات مثبتی هم به نفع بازار سرمایه دیده می‌شود؛ برای مثال حذف ارز ترجیحی، نرخ تسعیر ارز و .... می‌تواند به بازار کمک کند.به نظر می‌رسد بازار سرمایه بعد از مدت کوتاهی از شوک آثار منفی بودجه خارج شود و بتواند عقب‌ماندگی خود از دلار و سایر بازارها را جبران کند.در هر حال، با توجه به تورم انتظاری و رشد آرام نرخ دلار نیما به سمت دلار آزاد خرید سهام در قیمت‌های فعلی با رعایت حد ضرر و صبوری به دید میان‌مدت می‌تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران به دست آورد. در بازار امروز 445 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و خودرو و فولاد با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 2.5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۴۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۵۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۸درصد یعنی ۷۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۸درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی‌ و نوری و استخراج زغال سنگ به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد خودرو، فولاد و شستا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شفن، شپدیس و سفارس معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت ایران‌ خودرو معادل ۲۹میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پتروشیمی فناوران با برتری ۶میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۱۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۰۰میلیارد تومان بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : شاخص بورس تهران در روز سه شنبه 23 آذر ماه 1400 با افت بیش از 3500 واحد به کار خود پایان داد و این در حالی است که در نیمه اول بازار شاهد افت بیشتری در نماگر بورس تهران بودیم.         

شاخص هم وزن: نماگر هم وزن نیز افت 3700 واحدی را به ثبت رساند و یک روز منفی و پر عرضه را در نمادهای کوچک شاهد بودیم.    

فلزی ها: آغاز منفی را در این گروه شاهد بودیم اما رفته رفته با افزایش نسبی تقاضا در کلیت بازار شاهد بهبود داد و ستد در نمادهای فولاد و فملی بودیم. فولاد در مرز 1000 تومان دنبال شد و فملی در قیمت 425 تومان به کار خود پایان داد.

خودرویی ها : افزایش عرضه در این گروه به قدری بالا بود که بارها شاهد متعادل شدن معاملات گروه خودرویی بودیم اما در نهایت نمادهای خودرو و خساپا در کف قیمت روزانه با صف فروش به کار خود پایان داد. خبهمن نیز در قیمت 177 تومان با افت 2.7 درصد به کار خود پایان داد.  

محصولات شیمیایی : معاملات این گروه در نیمه دوم داد وستد روز جاری با رشد قیمت و افزایش تقاضا دنبال شدند. شفن در قیمت 1373 تومان با رشد حداکثری قیمت با صف خرید به کار خود پایان داد. نوری در قیمت 10509 تومان رشد 2.4 درصد را به ثبت رساند. شاراک، آریا و سایر نمادها با رشد نسبی تقاضا دنبال شدند.

فرآورده های نفتی : این گروه با لیدری نماد شبندر در مدار مثبت و با رشد قیمت دنبال شدند بطوری که در آخر معاملات روز جاری نماد شبندر با ثبت حجم بیش از 62 میلیون برگه سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.   

بانکی ها: در این گروه نمادهای وتجارت و وبصادر در مدار مثبت دنبال شدند و نماد وبملت در قیمت 273 تومان افت نسبی تقاضا را به ثبت رساند. وگردش در معاملات روز جاری به مدار معاملات بازگشت و در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود.  

کلیت بازار: در بازار امروز 445 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و خودرو و فولاد با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 2.5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

جمله طلایی روز:

اگر شما نمی‌توانید کارهای فوق‌العاده‌ انجام دهید،
 کارهای کوچک را به روش فوق‌العاده‌ انجام دهید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34