بازار بورس تهران بالاخره توانست در یک هفته بی جان، جانی به سهامدارانش دهد. در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد بهبود تقاضا و رشد قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و تاثیر گذار بر نماگر بورس تهران بودیم بطوری که با عقب نشینی فروشندگان، قدرت در خریداران بالا گرفت و  بهبود تقاضا موجب رشد بیش از 11 هزار واحدی نماگر بورس تهران شد و شاخص بورس در نهایت در سطح 1 میلیون و 349 هزار واحد به کار خود پایان داد. اما شاید بهانه بازار سهام در معاملات امروز بازگشت لیدرهای خودرویی بود. خودرویی ها در نیمه دوم بازار با جهش قیمت به پیشواز بازگشت لیدرهایشان رفتند و ما شاهد راهی شدن افزایش نرخ محصولات شرکت های خودرو، خساپا و خپارس بودیم که با گذشت کمی زمان ناظر بازار خبر از بازگشت لیدزهای خودرویی را به بازار سهام تزریق کرد. بازار سهام با بازگشت خودرویی ها جان دیگری گرفت.

بازار بورس تهران این روز آخری حال و هوای بهتری داشت. اگرچه از همان ابتدای روز روند معاملات مثبت بود اما با تایید افزایش نرخ خودرویی ها، عطش خریداران بیشتر شد و عمده نمادهای معاملاتی به ویژه بزرگان در مسیر صعودی قرار گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۰۰میلیارد تومان بود.

در حال حاضر به دلیل شرایط نوسانی و گاها منفی در بازار، سهامداران نگاه بلند مدتی در بازار ندارند و علاقه‌ای به سهامداری در بازار کمتر شده است. ریسک سیاسی در بازار به حداقل خود رسیده است و عمده نمادها در کف حمایتی قرار گرفته‌اند به عنوان مثال نمادهای گروه پالایشی در روزهای گذشته خوب معامله شده‌اند و در حال حاضر هم شرایط خوبی را در نسبت با گروه‌های دیگر دارند.کلیت بازار به لحاظ بنیادی خوب است اما به دلیل ترس و نبود اعتماد و شکل گرفتن روحیه نوسان‌گیری در بازار به اصل مفهوم سهامداری ضربه خورده است.

اما با تمام این موارد می توان گفت پایان هفته بی جان و بی رمق بازار سرمایه، مثبت و با لیدری بزرگان به پایان رسید.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بالاخره بازار سرمایه به بهانه بازگشت خودرویی ها توانست از همان ابتدایی معاملات با رشد قیمت و افزایش تقاضا همراه شود و شاهد رشد بیش از 11 هزار واحدی نماگر کل در معاملات روز جاری بودیم. شاخص کل در سطح 1 میلیون و 349 هزار واحد به کار خود پایان داد.     

شاخص هم وزن: رشد قیمت در نمادهای کوچک در معاملات روز جاری موجب شد تا شاهد رشد بیش از 2400 واحدی نماگر هم وزن باشیم.

فلزی ها: در صنعت فلزی ها نماد فملی با بیشترین توجهات توانست در مرکز داد و ستد سهامداران قرار بگیرد و شاهد رشد قیمت و افزایش 3 درصدی قیمت در این نماد بودیم. فولاد مبارکه در قیمت 1048 تومان رشد 2 درصد را به ثبت رساند و در نهایت با حجم بیش از 50 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. ذوب آهن اصفهان رشد 2 درصد را به ثبت رساند. کاوه در قیمت 1548 تومان با رشد 2 درصد روبرو بود.  

خودرویی ها : غوغای خریداران در نمادهای خودرویی در نیمه دوم بازار به قدری بالا بود که شاهد بهبود قیمت و هیجانات خریداران در این گروه بودیم. با راهی شدن افزایش نرخ محصولات خودرو و خساپا و بازگشت این دو نماد تقاضا در این گروه بالا گرفت و شاهد قرار گرفتن تمام نمادها در مدار مثبت بالا بودیم. خودرو با رشد 8 درصد و خساپا با رشد 3 درصد به گردونه معاملات در دقایق پایانی بازگشتند و شاهد حجم معاملات بالا در صنعت خودرویی بودیم.

محصولات شیمیایی : معاملات در این گروه همانند سایر گروه ها متعادل دنبال شد. پترول در قیمت 255 تومان در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد. نوری رشد 1 درصد را به ثبت رساند. شاملا و شگویا با رشد حداکثری قیمت روبرو بودند.

فرآورده های نفتی : رنج کشی مثبت در نمادهای پالایشی در نیمه دوم هم توجهات را با خود همراه کرد و ما شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادها بودیم. شبندر بارها در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت و شبندر توانست با رشد 3.5 درصد به کار خود پایان داد. شپنا با رشد 600 تومان با رشد 2.3 درصد به کار خود پایان داد.

بانکی ها : روند معاملاتی این صنعت هم مثبت دنبال شد و ما شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادهای این گروه بودیم. وبملت در قیمت 293 تومان، وتجارت در قیمت 181 تومان و وبصادر 170 تومان به کار خود پایان داد. وگردش در معاملات روز جاری متعادل و در مدار مثبت قرار داشت.

کلیت بازار : بازار بورس تهران این روز آخری حال و هوای بهتری داشت. اگرچه از همان ابتدای روز روند معاملات مثبت بود اما با تایید افزایش نرخ خودرویی ها، عطش خریداران بیشتر شد و عمده نمادهای معاملاتی به ویژه بزرگان در مسیر صعودی قرار گرفتند.در بازار امروز روند خروج پول های خرد کاهشی بود و به 99 میلیارد تومان رسید. خبهمن و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و بپاس و وپست با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 2.8 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

خپارس:   دریافت مجوز افزایش قیمت پایه محصول کوئیک R به میزان 18 درصد

خساپا:  دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات شرکت سایپا به طور میانگین 18 درصد شامل : تیبا صندوق دار - تیبا 2(هاچ بک) - ساینا دستی - ساینا S - کوئیک دستی - کوئیک S - کوئیک اتومات پلاس و شاهین. شایان ذکر است نرخ اعلامی در جدول تغییرات اطلاعیه بصورت نمونه مربوط به محصول تیبا صندوق دار می باشد.

خودرو:  افزایش نرخ خوردروهای گروه پژو - سمند - رانا - دنا

رمپنا:  انعقاد قرارداد مهم /موضوع: قرارداد EPC احداث نیروگاههای گازی مقیاس متوسط/طرف قرارداد: شرکت تولید نیروی برق حرارتی/مبلغ قرارداد: 11,310,000 میلیون ریال

خنصیر: پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عدم اعمال افزایش قیمت

سامان: نتایج برگزاری مزایده/فروش ملک خیابان شهید لواسانی غربی/مبلغ مورد توافق: 5,100,000 میلیون ریال

 

 

جمله طلایی روز

بهانه‌ها همیشه با شما خواهند بود، اما فرصت‌ها نه...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18