ایستادگی به چه قیمت؟

به گزارش پاداش سرمایه،  بازار سهام با دهن کجی به تمام عوامل موثر بر روند معاملاتش در یک روز منفی دیگر با افت قیمت در بزرگان و نمادهای کوچک دنبال شد. ایستادگی سهامداران در این سطوح قیمتی تنها فنر افزایش قیمت و بازگشت روند معاملاتی را فشرده تر می کند. بازار سهام در معاملات روز جاری با افت قبمت در بزرگانش در مدار منفی و در سطح 1 میلیون و 337 هزار واحد با افت 4700 واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز افت بیش از 2500 واحد را به ثبت رساند. نمادهای کگل، شفن، نوری و شستا در مدار منفی به کار خود پایان دادند. نمادهای شپدیس و فارس اثر مبتی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. بازار وضعیت خوبی ندارد و واگرایی خاصی بین قیمت سهام، شاخص کل بورس و نرخ دلار را شاهد هستیم. با وجود بالا رفتن نرخ دلار و با وجود اینکه اغلب صنایع در بازارسهام وابسته به قیمت دلار و شرکت‌های کامودیتی محور در بازار داریم، شرایط مطلوبی نداریم.کاهش ارزش روزانه معاملات نکته مهم دیگری است که فضای بازار را بیشتر نابسامان می‌کند.از لحاظ ارزندگی و با توجه به قیمت دلار P/E اندک اندک کمتر می‌شوند، اما لازم است که نقدینگی وارد بازار شود تا بتواند تغییرات قیمتی ایجاد کند، از این لحاظ بازار ما در شوک است و شرایط آن مایوس‌کننده است. فارغ از شعارهایی که برای بورس وجود داشت، درحال حاضر می‌بینیم که در عمل اقدامی انجام ندادند و حمایتی از بازار صورت نگرفته است.از آیتم‌های قابل معامله فعلا بحث صندوق‌های طلا و اوراق سکه جذابیت بیشتری دارد و رو به رشد هستند، حجم معاملات آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.باید امیدوار باشیم شاخص 1.300 هزار واحد را از دست ندهد، به دلیل اینکه بازار با فشار مواجه خواهد شد.در صورت افزایش ارزش روزانه معاملات که درحال حاضر با آن فاصله زیادی داریم و رسیدن شاخص به 1.350 هزار واحد در کوتاه‌مدت می‌تواند کمی بازار را نجات دهد. در بلندمدت می‌توانیم به بازار امیدوار باشیم، اما در کوتاه‌مدت بازار سرمایه از بازارهای رقیب خود و بازارهای موازی وضعیت سخت‌تری دارد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : برخلاف رنج کشی مثبت در نفت برنت و پرتاب قیمت دلار به بالای 31 هزار تومان هم تاثیری بر روند معاملاتی بورس تهران نداشت و شاهد افت قیمت و عقب نشینی خریداران در نمادهای تاثیر گذار بودیم بطوری که نماگر بورس تهران با افت بیش از 4700 واحد در محدوده 1 میلیون و 337 هزار واحد به کار خود پایان داد و می توان گفت سهامداران در این سطوح قیمتی برای هر گونه خرید و فروش دست نگه داشتند.     

شاخص هم وزن: در نمادهای کوچک اتفاق قابل توجهی رخ نداد و شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای این گروه بودیم. نماگر هم وزن افت بیش از 2500 واحدی را به ثبت رساند.

فلزی ها : در معاملات روز جاری صنعت فلزی شاهد روندی بی رمق و بی جان بودیم. روزهای تکراری و بی رمقی را در این صنعت هم شاهد بودیم. فملی در قیمت 651 تومان با رشد نسبی تقاضا توانست به کار خود پایان دهد و حجمی بالغ بر 70 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. فولاد مبارکه در قیمت 1028 تومان همچنان با حمایت حقوقی توانسته مرز 1000 تومان خود را حفظ کند. ذوب در قیمت 344 تومان داد و ستد شد.

خودرویی ها : جریان معاملات این گره منفی دنبال شد و شاهد رنج منفی قابل توجهی در این صنعت بودیم. خزامیا در محدوده منفی 3.9 درصد در قیمت 690 تومان به کار خود پایان داد. خگستر در قیمت 243 تومان با افت 3 درصد به کار خود پایان داد.

محصولات شیمیایی : بی رمق بودن معاملات در این گروه هم مشهود بود. پترول در نیمه های بازار با رنج مثبت همراه شد و در نهایت در قیمت 253 تومان با افت قیمت مواجه شد. نوری در قیمت 10800 تومان با افت 1 درصد به کار خود پایان داد. شفن در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود. آریا در قیمت 10900 تومان با افت 1 درصد به کار خود پایان داد. سایر نمادها در مدار منفی به کار خود پایان دادند.

فرآورده های نفتی : قرار گرفتن نفت برنت در محدوده بالای 74 دلار هم کارساز نبود و امروز هم شاهد نوساناتی بی رمق و بی جان در این گروه بودیم اما در نیمه دوم بازار با بهبود نسبی تقاضا در این گروه روبرو شدیم بطوری که روند معاملاتی این دسته از نمادها از مدار منفی در محدوده صفر تابلو با نوسانات مثبت همراه شدند. شبندر همچنان نماد پرتراکنش در این گروه بشمار می رود.

بانکی ها: روند معاملاتی صنعت بانکی هم در مدار منفی قرار گرفت اما با این تفاوت که بارها شاهد جمع شدن صف فروش نماد وگردش در معاملات روز جاری بودیم و در نهایت در نیمه ساعت مانده به اتمام بازار صف فروش نماد وگردش بطور کامل جمع شد و با حجم بیش از 82 میلیون برگه سهم در این نماد شاهد متعادل شدن روند معاملاتی این نمماد بودیم. وبملت، وتجارت و وبصادر دز مدار منفی به کار خود پایان دادند.

کلیت بازار : در بازار امروز هم شاهد خروج پول های خرد بودیم، خروجی معادل 264 میلیارد تومان. تیپیکوح بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و وگردش و شستا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 2.7 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

وحکمت:   مزایده یک باب ساختمان اداری با متراژ 1514 متر مربع فضای مفید اداری در 6 طبقه و 12 واحد به همراه دو طبقه پارکینگ به آدرس میدان آرژانتین، خیابان بخارست کوچه 14 پلاک 13 با قیمت پایه کارشناسی 910.000.000.000ریال

کتوکا: تصمیم هیئت مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق العاده شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا/درصد افزایش سرمایه :  653 درصد/مرحله دوم افزایش سرمایه درصد افزایش سرمایه: 47 درصد/محل تامین: از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

حآسا:  الحاقیه تمدید قرارداد 1822حمل ریلی محصولات فولاد

لبوتان:  دلایل افزایش سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل

کماسه: دریافت مجوز تغییر 19 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات

 

جمله طلایی: 

بدون سروصدا، سخت تلاشتو بکن؛
بذار موفقیتت سروصدا کنه ...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18