افت سهام به چه قیمت؟

به گزارش پاداش سرمایه، روزهای ابتدایی معاملات روز جاری هم همانند روزهای گذشته با افت تقاضا و غلبه فروشندگان بر خریداران آغاز بکار کرد و تا انتهای معاملات روز جاری 6 آذر ماه 1400 شاهد افت قیمت ها و شکل گیری صفوف فروش بروی بخشی از نمادها بودیم. ارزش معاملات خرد در پایین ترین سطح خود قرار دارد و انگیزه ای برای خریداران در این سطوح قیمتی باقی نمانده است.

اما فروش به چه قیمت؟ به کدام دلیل سهامداران دست به ماشه فروش در میدان معاملات می آیند؟

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته با زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ خودرویی ها توانست در یکساعت پایانی معاملات در مدار مثبت و با رنج کشی خودرویی ها به کار خود پایان دهد اما در اواخر هفته و با نزدیک تر شدن به موئد برگزاری دور جدید مذاکرات برجام در وین، شاهد ترس و هیجان در بازار سهام بودیم. مذاکرات برجام مهمترین اتفاق خارجی موثر بر بورس است. در حال حاضر مذاکرات در مرحله بحرانی قرار گرفته و بازار را به سردرگمی مطلق رسانده است. که امروز هم شاهد این بالاتکلیفی و سردرگمی بودیم. از سوی دیگر  وقتی بحث شیوع سویه جدید کرونا مطرح شد، ترس تکرار اعمال محدودیت‌ها و کاهش تقاضا در بازار جهانی به وجود آمد و قیمت های جهانی که با خبر ویروس جدید کرونا در مدار منفی قرار گرفتند و شاهد عقب نشینی نفت برنت به کمتر از 80 دلار بودیم. اما در مقابل دلار این روز‌ها در نتیجه ترس از آینده پرتقاضا است. نرخ دلار در بازار آزاد در بالاتر از سطح 29 هزار تومان در حال نوسان است و می توان گفت دلار در حال تثبیت پله پله ای خود می باشد.

در معاملات روز جاری نمادهای فارس، فولاد، میدکو، کگل و شستا بیشترین ارزش بازار را به ثبت رساندند. بیشترین بازده در معاملات روز جاری را نماد خعمرا، انرژی 3، سدبیر، توسن، لپارس، شتوکا، لخزر و لابسا داشتند.

بورس تهران در معاملات روز جاری با افت بیش از 27 هزار واحد در حالی به کار خود پایان داد که ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به سه هزار و ۴۶۰میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر شاهد راهی شدن گزارشات ماهانه شرکت ها بروی سامانه کدال بودیم و طرف دیگر بازار سهام کم کم خودش را برای گزارشات شش ماهه شرکت ها در حال اماده کردن است.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سرمایه گذاری‌ها رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد شستا، فسبزوار و سمگا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به تجلیح، انرژی۳ و فولاد معطوف بود.

 کاهش مجدد سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۳ آذرماه)، ۲.۵ درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

شاخص کل : بازار بورس تهران با افت بیش از 27 هزار واحد در محدوده 1 میلیون و 366 هزار واحد به کار خود پایان داد. افت تقاضا و افزایش عرضه در اولین روز معاملاتی هفته را با سرخ پوشی سهامداران مواجه کرد.

شاخص هم وزن: سرایت فروشندگان به نمادهای کوچک هم افتی بالغ بر 6500 واحد را  بروی نماگر هم وزن رقم زد.

فلزی ها: افت قیمت و افزایش عرضه به قدری بالا بود که فولادی ها در مدار منفی و در نماد فولاد شاهد افت حداکثری قیمت بودیم. ذوب آهن اصفهان در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود. فوکا در قیمت 16079 ریال با صف فروش مواجه بود. فخوز از سایر نمادها متعادل تر دنبال شد اما این نماد هم در مدار منفی و در قیمت 637 تومان داد و ستد می شد.  

خودرویی ها : این گروه در معاملات آخرین روز پایانی با زمزمه هایی از افزایش نرخ خودرویی ها توانست در مدار مثبت و با رنج کشی در نمادها همراه شود اما در معاملات روز جاری که در مرحله پیش گشایش شاهد تعلیق نمادهای خساپا و خپارس تا تاریخ 17 آذر ماه بودیم. در نهایت این گروه هم در مدار منفی و با افت تقاضا دنبال شد.

محصولات شیمیایی : روند معاملات این گروه همسو با روند معاملاتی سایر گروه ها در مدار منفی و با افت تقاضا دنبال شد و نماد پترول با ثبت حجم بیش از 127 میلیون برگه سهم در این گروه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. شفن و سایر نمادها در کف قیمت روزانه با فشار فروش و افت قیمت مواجه بودند.   

فرآورده های نفتی : ریزش نفت برنت و قرار گرفتن آن در پایین تر از محدوده 80 دلار بهانه ای برای ریزش نمادهای پالایشی شد و ما شاهد افت حداکثری قیمت در تمام نمادهای این گروه و شکل گیری صف فروش بروی لیدرها و سایر نمادها بودیم.   بانکی ها   : داد و ستد معاملات این گروه در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت در اکثریت نمادهای گروه دنبال شد. وتجارت در قیمت 177 تومان با صف فروش و با ثبت حجم بیش از 115 میلیون برگ سهم به کار خود پایان داد. وبملت در قیمت 289 تومان با صف فروش مواجه بود.

کلیت بازار : در بازار امروز 528 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. بورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و شستا و فسبزوار با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 3.5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

شلعاب: بخشی از زمین کارخانه شرکت لعابیران واقع در کیلومتر 25 جاده شیراز - اصفهان در ازای 369.340 میلیون ریال بدهی به شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین به عنوان وثیقه در رهن آن شرکت قرار گرفته است.

خراسان:  توضیحات در خصوص اختلاف نرخ اوره جهانی با نرخ‌ فروش شرکت

کماسه:  پیرو برگزاری نوبت اول مزایده عمومی فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه به مساحت 60,311 متر مربع به صورت نقد و یکجا و به علت عدم حصول نتیجه در موعد مقرر و از طرفی با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار املاک و مستغلات، هیأت مدیره شرکت مصوب نمود تشریفات قانونی برگزاری مزایده عمومی واگذاری اراضی مزبور با شرایط پرداخت به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد اقساط (18ماهه با اعمال نرخ سود سالانه 18%) و یا تهاتر با املاک سهل البیع انجام پذیرد.

پکویر:  به موجب اعلام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، متاسفانه قیمت محصولات تولیدی این شرکت مشمول افزایش قیمت نگردیده و صرفا افزایش قیمت در خصوص تایرهای وانتی و باری رادیال 15% و تایرهای وانتی و باری بایاس25% نسبت به نرخ های قبل تصویب گردید. ضمنا شرکت در حال پیگیری و برنامه ریزی لازم جهت دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات طبق افشای الف انجام شده بوده که متعهد می شود به محض تصویب و دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات ، موضوع بلافاصله از طریق سایت جامع اطلاع رسانی ناشران( کدال) به اطلاع کلیه سهامداران محترم رسانده شود.

خساپا:  به آگاهی می رساند شرکت سایپا 100 درصد از سهام شرکت "سایپا گام" را از شرکت سازه گستر که 100 درصد سهام آن متعلق به سایپا می باشد به مبلغ 2،804،835 میلیون ریال خریداری نموده است. از آنجا که معامله مزبور درون گروهی بوده، تأثیری بر سود و زیان تلفیقی سایپا نخواهد داشت.

جمله طلایی روز

انسان به هر چیزی که بتواند در ذهنش تصور کند

و به آن باور داشته باشد می تواند برسد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19