حراج ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق در روز سه‌شنبه

 بانک مرکزی اعلام کرد: مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی روز سه شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیرو اطلاعیه منتشر شده مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ این بانک، مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به منظور فروش به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌کند.

بانک ها هر ۳ ماه فهرست ابربدهکاران را منتشر کنند

توییت جدید خاندوزی،وزیر اقتصاد:در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانکها هرسه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیعتری از تولیدکنتدگان و مردم فراهم آید.

زمان بازگشایی نمادهای خودرویی؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس: با پیگیری‌‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد، مقرر گردید اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که و به زودی نتیجه آن اعلام می‌ شود. نماد‌های خودرویی تا زمانی که اطلاعیه شفافی درباره اثرات این تصمیم‌ ها بر روی سودآوری شرکت‌‌ها اعلام نکنند، بسته می‌‌مانند./ صدا و سیما

اختصاصی ایبِنا/ تسهیل انتقال ارز صادرکنندگان، عامل روند کاهشی نرخ ارز

حمیدرضا جیهانی، کارشناس حوزه ارزی:تسهیل نحوه انتقال ارز مجموعه‌های مختلف صادراتی موجب افزایش عرضه در سامانه نیما و بازار متشکل و شکل‌گیری روند کاهشی قیمت شده است.بحث کاهش قیمت در سامانه نیما و افزایش عرضه در سامانه به دلیل این است که بخشی از مذاکرات و پیگیری‌هایی که دولت جدید با طرف‌های تجاری خارجی انجام داده، منجر به تسهیل نحوه انتقال ارز از مجموعه‌های مختلف صادراتی کشور شده است که این مجموعه‌ها نیز ملزم به عرضه ارز خود در سامانه نیما هستند.پس آن دسته از صادرکنندگان که الزاماتی بابت برگشت ارز داشتند، مجبور هستند، ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند که این امر با سازوکار عرضه و تقاضا منجر به تامین کاهش قیمت ارز تا حد کافی شده است.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی، اقتصاددان:

تغییرات مثبتی که در بازار ارز، سامانه نیما و یا بازار متشکل ارزی شاهد آن هستیم عمدتا متاثر از اخبار مذاکرات و برجام است که خبر خوبی است و می‌تواند بازار را به تعادل برساند.  خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور که طی چند روز گذشته منتشر شد و همچنین دسترسی آتی به مابقی منابع ارزی قطعا در بازار ارز داخلی تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه اعلام شد یک میلیارد دلار از این منابع به کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. هر گشایشی در میزان عرضه ارز یا دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور خبر مثبتی است که بر روند کاهشی قیمت ارز و ثبات بازار تاثیرگذار خواهد بود.

نظارت بر همه قیمت‌گذاری‌های جدید در ستاد تنظیم بازار متمرکز شود

آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت:رویه دولت این است که با حضور در میدان، مشکلات را شناسایی و حل و فصل کند. همه دستگاه‌هایی که به نوعی اجازه تعیین قیمت دارند، باید این اختیار و اجازه خود را ذیل ستاد تنظیم بازار اعمال کنند و به گونه‌ای عمل کنند که تغییر قیمت در یک بازار بر بازارهای دیگر تأثیر منفی نگذارد و از ایجاد شوک در قیمت‌ها و بازارها جلوگیری شود.

برکناری خاندوزی و عبدالملکی در مجلس مطرح نیست/ احتمالا وزیر اقتصاد با عشقی می‌آید

از صبح امروز خبری مبنی بر برکناری وزرای کار و اقتصاد توسط ابراهیم رییسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و بازار شایعات را داغ کرد. برخی از فعالان اقتصادی در فضای مجازی این خبر را پر و بال داده و حتی از وجود نارضایتی‌های جدی‌تری در داخل کابینه سیزدهم خبر دادند. اما سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس این خبر را تکذیب کرده و نسبت به وجود اراده‌ای جهت برکناری یا استیضاح وزرای اقتصاد و کار ابراز بی اطلاعی کرد.مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:به هیچ وجه چنین خبری را نمی‌توان تایید کرد، تا به این لحظه صحبتی مبنی بر برکناری یا استیضاح اعضای کابینه انجام نشده است.به دلیل اینکه مسائل مربوط به بازار سرمایه، محور اصلی نشست این هفته مجلس با وزیر اقتصاد خواهد بود به احتمال زیاد رییس سازمان بورس نیز آقای خاندوزی را همراهی خواهند کرد.

ارز ترجیحی برای دارو تا پایان امسال

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه وضعیت ارزی در آینده، سناریوهای مختلف را مورد توجه قرار دادیم، گفت: درحال حاضر بسته‌ای آماده کرده‌ایم و شرایط مختلف و پیش بینی‌های لازم برای آن صورت گرفته و براساس تصمیم ارزی دولت آن را اجرا خواهیم کرد، البته بنا داریم تا آخر سال ارز دارو ترجیحی پرداخت شود و برنامه‌ریزی و اجرا بر این اساس است.

آخرین به‌روزرسانی عرضه‌های کشف پریمیوم در بورس کالا

در راستای طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه‌های تولید، انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع معدنی از چهارشنبه این هفته در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا آغاز می‌شود که فولاد خوزستان، ایمیدرو و آلومینای ایران هر یک به ترتیب برای انعقاد قراردادهای کشف پریمیوم تختال، آهن اسفنجی و شمش آلومینیوم اعلام آمادگی کرده‌اند.براساس اعلام قبلی نیز عرضه‌های تختال فولاد هرمزگان، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران و شمش بلوم شرکت‌های چادرملو و جهان فولاد سیرجان چهارشنبه هفته جاری در قالب قرارداد کشف پریمیوم عرضه خواهد شد؛ از میان عرضه‌ها تنها عرضه آهن اسفنجی در روز شنبه آینده انجام می‌شود.

صالح‌آبادی: بازار ارز وضعیت متعادلی خواهد داشت/ بهبود ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از برنامه‌های جدی بانک مرکزی بحث برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و عرضه آن در سامانه نیماست که درحال انجام است.صالح‌آبادی ادامه داد: در 7 ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر انجام شده است و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت است و این سیاست را حتماً تداوم خواهیم داد.

قطع گاز شرکت‌‌های سیمانی از این هفته/ احتمال ایجاد التهاب در بازار سیمان وجود دارد

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:قطع گاز شرکت‌های سیمانی در استان‌های مختلف، تفاوت دارد و گاز این شرکت‌ها در استان‌های شمالی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و به طور کلی در نیمه شمالی که در تامین گاز آنها مشکل وجود دارد، قطع خواهد شد. البته در استان‌هایی که در زمینه تامین گاز مشکلی وجود ندارد، شرکت‌های سیمانی به فعالیت ادامه خواهند داد.وزارت صمت، تصمیم به قطع گاز برخی از شرکت‌های سیمانی گرفت و انجمن صنفی را نیز در جریان قرار داد. ما به این موضوع، اعتراض داشتیم. زیرا با کاهش فشار و درنهایت قطع گاز و عدم استفاده از سوخت‌های پاک، مشکلاتی را برای صنعت سیمان ایجاد خواهد کرد.درحال حاضر، وضعیت بازار سیمان در شرایط عادی قرار دارد. اما پیش‌بینی می‌شود با قطع گاز واحدهای تولیدکننده سیمان، تنش و التهاب در این صنعت ایجاد شود. بعید می‌دانیم که مصرف گاز کاهش یابد. امیدوار هستیم که مسئولان، برق و گاز صنایع ساختمانی را تامین کنند./ اقتصادآنلاین

جواب معاون بایدن به سؤالی درباره آماده‌شدن برای ریاست‌جمهوری

«کامالا هریس» که در فرانسه به‌سر می‌برد، به سؤال یک خبرنگار درباره آماده‌شدن برای ریاست‌جمهوری، جواب سربالا داد و گفت: این را به شما می‌گویم که سفر خوب و سازنده‌ای بود. کارهای زیادی در دست پیگیری است.گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین‌شدن هریس با بایدن در حالی مطرح می‌شود که گاف‌ها و چرت‌زدن‌های پیرترین رئیس‌جمهور آمریکا، هر از گاهی به تیتر رسانه‌های تبدیل می‌شود. _فارس

سفر روز دوشنبه چاووش اوغلو به تهران تائید شد

 رسانه های ترکیه ای به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کردند که سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران برای فردا دوشنبه تائید شده است. _ایرنا

از بازار خودرو چه خبر؟

 بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، در حالی‌که بازار این هفته را نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته افزایشی آغاز کرد، اما امروز (یکشنبه) نسبت به اولین روز از هفته جاری از ثبات نسبی برخوردار است.  اکثریت انواع محصولات پرتیراژ خودروسازان نسبت به روز گذشته جز تعداد محدودی از خودروها تغییر نداشته‌اند. _ایسنا

موافقت دولت با ترخیص کالا‌های معاف از پرداخت تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی

هیات وزیران در اجرای تکلیف قانونی خود مبنی بر ثبت معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به نرخ صفر (جمعی و خرجی) و به منظور پیشگیری از ایجاد اشکال در روند ترخیص کالا‌های وارده مشمول معافیت، مصوب کرد اعتبار پیش بینی شده از محل مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مانع از ترخیص کالا‌هایی که طبق قوانین و مقررات مربوط و با شرایط مصوب از پرداخت تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف هستند، نبوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است کماکان نسبت به ترخیص کالا‌های یاد شده طبق شرایط مقرر در قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

اثر آزادسازی اموال مسدودشده ایران بر معیشت مردم باید قابل مشاهده باشد

محمد سرگزی، رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس:هم اکنون رقم قابل توجهی از دارایی های کشور به واسطه فعالیت های تجاری با سایر کشورها، طی سالیان گذشته به واسطه تحریم های ظالمانه آمریکا در حوزه نظام بانکی مسدود شده است.تا کنون امکان بازگشت این دارایی ها به کشور نبوده.  بلوکه شدن این دارایی ها، اثر نامناسبی بر حوزه اقتصادی و تجاری در داخل کشور داشته و فشار آن روی سفره مردم بوده است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




تایید و تکذیبیه های ناتمام بورسی / تنور...
توسط الناز جمالی 12 شهریور 1402 ساعت 14:09
اخبار مهم و تاثیر گذار بورس/ افزایش...
توسط الناز جمالی 09 مرداد 1401 ساعت 16:32
آیا هفته ای مثبت پیش روی بازار سهام...
توسط الناز جمالی 08 مرداد 1401 ساعت 16:45
ریزش بورس ادامه دارد؟
توسط الناز جمالی 04 مرداد 1401 ساعت 16:13