در آخرین روز کاری هفته گذشته رشد شاخص کل بورس به ۶۲/ ۱ درصد رسید و سهامداران خرد نیز پس از ۱۲ روز به گردونه خرید سهام بازگشتند. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش ۷۳ میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان توسط حقیقی‌ها جمع‌آوری شد. لیست خرید این دسته از معامله‌گران شلوغ‌تر شد و ۱۹ صنعت را در برگرفت. به این ترتیب روز چهارشنبه پتروشیمی‌های بورسی در مجموع خالص ورود ۵۶ میلیارد و ۱۲۸ ‌میلیون تومانی را تجربه کردند. پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها با خالص خرید ۳۷ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند. پالایشی‌ها نیز در روندی مشابه شاهد جذب ۱۲ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان سرمایه حقیقی بودند. در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها اما گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۱۶ ‌میلیارد و ۷۸۷ میلیون تومانی قرار گرفت. قندی‌ها نیز طی دادوستدهای این روز با خروج ۷ میلیارد و ۸۵۹ ‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. گروه زراعت و خدمات وابسته نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳ ‌میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

در هفته‌ای که گذشت سهامداران خرد تنها ۴ گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. این ۴ صنعت شامل انبوه‌سازی، خرده‌فروشی، اطلاعات و ارتباطات و انتشار و چاپ می‌شد که جمعا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما سهامداران خرد خالص خروج مثبتی از ۳۵ صنعت داشتند. صنایعی که زمره گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی جای می‌گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد.

فلزی‌ها معاملات دومین هفته آبان‌ماه را با کوچ ۴۴۱ میلیارد و ۱۳۶ میلیون تومانی حقیقی‌ها پشت سر گذاشتند.

پس از آن نوبت به پتروشیمی‌ها رسید. در هفته گذشته زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. با فاصله نام زیرمجموعه‌های پالایشی و معدنی نیز در سبد فروش حقیقی‌ها به چشم می‌خورد. این دو گروه جمعا با خالص خرید ۱۹۸ میلیارد و ۶۵ میلیون تومانی مورد توجه حقوقی‌های بورس قرار گرفتند.

در میان صنایع بزرگ ریالی نیز دو گروه بانک و خودرو در رتبه سوم و چهارم رده‌بندی ورود سرمایه‌های حقوقی قرار گرفتند. بانکی‌ها شاهد ورود ۲۰۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومانی سهامداران عمده بوده و خودرویی‌ها با خالص خرید ۱۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران مواجه شدند. از این رفتار حقوقی‌ها دو برداشت می‌شود؛ حمایت دستوری از گروه‌های بزرگ بازار برای تغییر روند بازار یا ورود سرمایه‌های عمده که از هوشمندی بیشتری برخوردارند با استدلال ارزندگی قیمت‌ها و پشتوانه‌های بنیادی. هر یک از این برداشت‌ها طرفداران و مخالفان خاص خود را دارند که نظرات هر یک نیز شنیدنی و حتی از منظرهایی قابل قبول است.

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید